Vejška - recenze českého filmu

25. 1. 2014 - 11:00 | Recenze | František Fuka

Vejška - recenze českého filmu zdroj: tisková zpráva

Osudy Mádla a Vorla mladšího (z Gymplu) pokračují v novém filmu Vorla staršího. Mádl je na Vysoké škole ekonomické, Vorel studuje umění, ale duše obou stále patří sprejování. A ženským.

V Gymplu mě dost iritovalo, že film nemá žádný děj, jeho hrdinové nikam nesměřují, nekoná se žádná pointa, a jenom se chuliganizuje, chlastá, kurví a všechno je to cool.

Vejška je v tomto ohledu o trochu zajímavější. Vorel je zde totiž víceméně za slušňáka, který odmítá chlastat a brát drogy a chtěl by se doopravdy zamilovat. A Mádl je jakýsi Ďábel, který ho svádí svým způsobem života zhýralého milionářského synka, proti čemuž se Vorel snaží bojovat a neztratit přitom Mádla jako nejlepšího kámoše.

Ne že by to bůhvíjak dobře fungovalo, ale je to od Gymplu znatelná změna k lepšímu.

Film má opět (na české poměry) slušné "production values", kamera chvíli nepostojí, hudba anarchisticky rapoidně burací (bohužel většinu času pořád dokola dva stejné tracky), občas se povede nějaký zajímavý záběr - ale na druhou stranu, některé záběry mají opravdu hnusné digitální zrnění (a není to záměr - mají ho třeba jen některé záběry v rámci delší scény).

Vyloženě závadný mi řipadal pouze střih, který se snaží držet tempos dravou kamerou a hudbou a nedaří se mu to. Vorel (resp. jeho střihač) má zvláštní zvyk ukončovat mnohé scény tím, že všichni na plátně přestanou mluvit, utichne hudba, proběhne pomalá zatmívačka a začne jiná scéna.

Mádl hraje velmi dobře, Vorel mladší o něco hůře, ale pořád jsem se nemohl zbavit dojmu, že je to špatný casting a že by si měli své role prohodit. Vorel by se mnohem lépe hodil na slizkého milionářského synka, místo na rozervaného straight egde umělce. Z ostatních rolí stojí za zmínku jen Bydžovská v roli Vorlovy alkoholické matky. Všechna děvčata (včetně toho hlavního) jsou jen potěcha pro oči a o herectví se u nich nedá mluvit, a všechny dospělé role (včetně těch, které jsou uváděny v traileru na čelných místech) jsou jen epizodní karikatury.

Největší slabinou filmu je ale opět scénář, přesněji řečeno námět, který postrádá jakýkoliv vývoj kamkoliv a když už se něco stane, je to často nelogické a je to ve filmu pouze proto, že to tam tvůrci chtěli mít, aniž by to vyplývalo z něčeho, co se stalo předtím.

I když se Vorel snaží občas bránit Mádlovu špatnému vlivu, pořád je ve filmu spousta scén, kdy oba svorně provádějí hnusné / nebezpečné / trestné věci lidem, kteří jim nic neudělali, mají z toho skvělou zábavu a je to natočeno tak, aby se divák bavil s nimi (například ohrožují autem náhodné lidi na přechodech pro chodce s pokřikem "uhni teta!"). Tato amorálnost se pak tvůrcům vymstí ve scénách, kdy Bydžovská v silném alkoholickém deliriu, v polovědomí se potácí po bytě a blekotá, Vorel je z toho jako její syn nešťasný, ale předpremiéroví "řadoví diváci" se tomu smáli v domnění, že to má být humor. Vždyť také konzistentně nejhumornějším elementem filmu je zrzavý hulič, který se průběžně objevuje a legračně se chichotá, aniž by někdy dělal něco jiného.

Koná se dokonce pokus o metahumor, když jedna z postav řekne "Po filmu Gympl u nás maluje každej toy".

Většina filmu pozůstává z toho, že Mádl balí náhodné supermodelky, které s ním chodí na VŠE, podvádí při zkouškách, fetuje, chlastá, pumpuje otce (Kraus) o prachy, píchá Vorlovu přítelkyni a dává jí drogy. Vorel občas paří s ním, chlastá méně, snaží se dostat na uměleckou školu, žárlí na svou přítelkyni, ale miluje ji, protože neví, že mu ji Mádl opíchal. A společně občas sprejují a označují se za "vrajtery" (takto vyslovováno).

Typické pro tento film je, že v něm vůbec nic nevyplyne z toho, že se přítelkyně hlavního hrdiny vyspala s jeho nejlepším kamarádem. Hlavní hrdina se to nikdy nedozví a jeho nejlepší kamarád zůstane jeho nejlepším kamarádem. Dlužno podotknout, že film je dost explicitní a leckteré ty supermodelky z VŠE uvidíme v docela odvážných záběrech. Na druhou stranu, obličeje některých z nich uvidíme v extrémně detailních záběrech, které je velmi zhnusňují, ale je možné, že je to záměr, odkazující na pomíjivost a futilitu nezávazného sexu, podobně jako v Bergmanových filmech.

Z dějového hlediska k něčemu dojde až na úplném konci filmu, ale vskutku není o co stát (následuje odstavec spoilerů): Mádl je za uplácení učitele vyhozen ze školy, ale je mu to jedno, protože ho to tam stejně nebavilo a otec mu zaplatí jinou. Mádlův otec (Kraus) sbalí Vorlovu sexy přítelkyni (tu co předtím spala s Mádlem), na což Vorel zareaguje tak, že Krause zmlátí, když je spolu uvidí sedět v restauraci. Na to je Vorel zavřen na pár měsíců natvrdo za sprejování (resp. za porušení podmínek domácího vězení) a ve vězení dostane dopis od firmy AVG, která je tak nadšena logem, které jí namaloval, že ho zve na stáž do USA (tuším product placement). Tam se se záznamem v trestním rejstříku nemůže vydat, ale Mádl ho uklidní slovy "Neboj, fotr má na ambasádě svoje lidi". Nevím, školy nemám, ale kdybyste byli milionářský podnikatel, přebrali byste holku kamarádovi svého syna a ten kamarád vás pak za to zmlátil, zařizovali byste mu následně protekci na americké ambasádě? Nicméně se to všechno během následujících pár desítek sekund stane, zadumaný Vorel odlétá do USA, zatímco si Kraus užívá s jeho expřítelkyní a Mádl se dále kurví, chlastá a hulí.

Prostě jako v životě.