V soudní síni č. 10 (10e chambre, instants d‘ audience)

23. 2. 2009 - 15:23 | Téma | red

V soudní síni č. 10 (10e chambre, instants d‘ audience) zdroj: tisková zpráva

Legendární francouzský fotograf a dokumentarista Raymond Depardon získal jako první filmař povolení natáčet v soudní síni pařížského soudu

Legendární francouzský fotograf a dokumentarista Raymond Depardon získal jako první filmař povolení natáčet v soudní síni pařížského soudu. Depardon vyslechl 169 případů od obvinění po vynesení rozsudku, a z nich potom vybral dvanáct, které se rozhodl svou kamerou zprostředkovat divákům. Bez jakéhokoliv autorského komentáře, se statickou kamerou, zabírající aktéry soudních přelíčení z podhledu, přináší záznam o lidech, kteří se prohřešili proti francouzským zákonům. Navazuje tak na svůj deset let starý snímek Chyceni při činu (Délits flagrants), ve kterém se zaměřil na první výslechy zadržených osob.

Hlavní hrdinkou snímku V soudní síni č. 10 je soudkyně Michèle Bernard-Requinová, která trpělivě vyslýchá všechny hříšníky i jejich oponenty a nekompromisně vynáší rozsudky. Vedle ní se ve snímku představuje celá paleta obviněných, od muže, který se kaje za řízení v podnapilosti, přes ženu, která nechápe, proč má být za stejný přestupek potrestána, když přeci „pije jen zřídka a když, tak jen kvalitní víno“, až po muže, který psychicky i fyzicky týral svoji přítelkyni. Je to právě jeho příběh, který vnáší do filmu nejvíce napětí a emocí.

Prostřednictvím kamery sledujeme, jak se který obviněný snaží se situací vypořádat. Někteří se kají, jiní zapírají a vymýšlí si, jednání dalších naznačuje, že si své činy asi ani neuvědomují a jsou tedy posláni na psychiatrické vyšetření. Staří, mladí, muži i ženy, Francouzi i přistěhovalci – Depardon namíchal paletu hrdinů opravdu pestře. Divák má často chuť srdceryvným výstupům obžalovaných věřit, pak ale přijde na řadu prokurátor, který ukáže spáchaný čin zase v opačném světle. Nad tím vším stojí soudkyně jako nestranný arbitr, kterého respektují všechny zúčastněné strany.

Raymond Depardon vystupuje jako nenápadný pozorovatel, který se snaží svou přítomností co možná nejméně ovlivnit jednání všech zúčastněných aktérů. V duchu cinema verité prostě zaznamenává děj téměř v reálném čase, nepoužívá žádnou hudbu či komentáře, a nechává na divácích, aby si udělali prostřednictvím jeho filmu obrázek o francouzské justici a malých i větších hříšnících, které jejich skutky přivedly před soud.

Film mohli zhlédnout návštěvníci nedávného festivalu dokumentů v Jihlavě, pražskému publiku je představen na 7. festivalu francouzského filmu.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce