V soudní síni č. 10 (10e chambre, instants d‘ audience)

23. 2. 2009 - 15:23 | Téma | red

V soudní síni č. 10 (10e chambre, instants d‘ audience) zdroj: tisková zpráva

Legendární francouzský fotograf a dokumentarista Raymond Depardon získal jako první filmař povolení natáčet v soudní síni pařížského soudu

Legendární francouzský fotograf a dokumentarista Raymond Depardon získal jako první filmař povolení natáčet v soudní síni pařížského soudu. Depardon vyslechl 169 případů od obvinění po vynesení rozsudku, a z nich potom vybral dvanáct, které se rozhodl svou kamerou zprostředkovat divákům. Bez jakéhokoliv autorského komentáře, se statickou kamerou, zabírající aktéry soudních přelíčení z podhledu, přináší záznam o lidech, kteří se prohřešili proti francouzským zákonům. Navazuje tak na svůj deset let starý snímek Chyceni při činu (Délits flagrants), ve kterém se zaměřil na první výslechy zadržených osob.

Hlavní hrdinkou snímku V soudní síni č. 10 je soudkyně Michèle Bernard-Requinová, která trpělivě vyslýchá všechny hříšníky i jejich oponenty a nekompromisně vynáší rozsudky. Vedle ní se ve snímku představuje celá paleta obviněných, od muže, který se kaje za řízení v podnapilosti, přes ženu, která nechápe, proč má být za stejný přestupek potrestána, když přeci „pije jen zřídka a když, tak jen kvalitní víno“, až po muže, který psychicky i fyzicky týral svoji přítelkyni. Je to právě jeho příběh, který vnáší do filmu nejvíce napětí a emocí.

Prostřednictvím kamery sledujeme, jak se který obviněný snaží se situací vypořádat. Někteří se kají, jiní zapírají a vymýšlí si, jednání dalších naznačuje, že si své činy asi ani neuvědomují a jsou tedy posláni na psychiatrické vyšetření. Staří, mladí, muži i ženy, Francouzi i přistěhovalci – Depardon namíchal paletu hrdinů opravdu pestře. Divák má často chuť srdceryvným výstupům obžalovaných věřit, pak ale přijde na řadu prokurátor, který ukáže spáchaný čin zase v opačném světle. Nad tím vším stojí soudkyně jako nestranný arbitr, kterého respektují všechny zúčastněné strany.

Raymond Depardon vystupuje jako nenápadný pozorovatel, který se snaží svou přítomností co možná nejméně ovlivnit jednání všech zúčastněných aktérů. V duchu cinema verité prostě zaznamenává děj téměř v reálném čase, nepoužívá žádnou hudbu či komentáře, a nechává na divácích, aby si udělali prostřednictvím jeho filmu obrázek o francouzské justici a malých i větších hříšnících, které jejich skutky přivedly před soud.

Film mohli zhlédnout návštěvníci nedávného festivalu dokumentů v Jihlavě, pražskému publiku je představen na 7. festivalu francouzského filmu.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Venom 2: Carnage přichází, ale pořád se drží zpátky

Venom 2: Carnage přichází, ale pořád se drží zpátky

2. 8. 2021 | Trailery | Adam Homola

V pořadí druhý trailer na druhého Venoma je tady a jakkoliv se tváří výrazně líp než ten první, pořád se tak trochu drží zpátky.
Stylová jízda s vraždou uprostřed, tak zatím působí Klan Gucci

Stylová jízda s vraždou uprostřed, tak zatím působí Klan Gucci

2. 8. 2021 | Trailery | Adam Homola

První trailer na Klan Gucci je tady a má ohromný styl, jak se ostatně dalo čekat.
Na co koukat v červenci: Šílení superhrdinové a atletické legendy

Na co koukat v červenci: Šílení superhrdinové a atletické legendy

30. 7. 2021 | Téma | Matěj Svoboda

Během druhého prázdninového měsíce budete moci vyrazit do kina na drsnou komiksovku, ambiciózní české drama o legendárním atletovi nebo akčně-komediální jízdu s Ryanem Reynoldsem.
Bruce Willis se už v další Smrtonosné pasti nejspíš nevrátí

Bruce Willis se už v další Smrtonosné pasti nejspíš nevrátí

29. 7. 2021 | Novinky | Adam Homola

Na nové Smrtonosné pasti se pracovalo několik let, ale Disney teď vyhlásilo stopku.