Špinavý trik - recenze novinky Christiana Balea

22. 1. 2014 14:44 - Recenze | Autor: Karel Drda

Začíná to jako úplně obyčejný životní příběh dvou lidí. Irving je majitelem sítě čistíren a k tomu se ještě živí drobnými podvody. Na večírku potká ji, sympatickou a dlouhonohou Sydney, které ukáže svůj skutečný život. Slečně se to zalíbí, rozjedou to spolu ve velkém, jenže potkají Richieho, který je agentem FBI.

Jestli si myslíte, že tím celý příběh, který vlastně nestojí zatím ani za perex, končí, jste na omylu. Buclatý Irving (Christian Bale) a Sydney (Amy Adams) mají fungující byznys. Ona se vydává za finanční expertku, která má dobré konexe na banky v Londýně. Chcete půjčit peníze? Ti dva si vezmou pět tisíc dolarů za to, že to celé „prošťouchnou“, ale svoje peníze dotyčný neuvidí. Na tuhle fintu samozřejmě brzy přijde FBI a s nastrčeným agentem Richiem (Bradley Cooper) naši nepovedení hrdinové končí. Ona dokonce ve vazbě, protože převzala do rukou šek. Jenže tím to celé teprve začíná. Je konec sedmdesátých let a před námi se rozjíždí klasická podfukářská akce, do které velmi rychle přistoupí i zkorumpovaný agent FBI.

Příliš mluvení o ničem

Problémem téhle nostalgicky zaměřené jízdy režiséra Davida O. Russella je, že vlastně od samotného začátku trpíme nejistotou, jakým žánr nám předhazuje. V šedesátých letech bylo velmi nostalgické se v kinematografii obracet do první poloviny dvacátého století. Stará a krásná auta, ženy kouřící dlouhé cigarety a svět temných zločinů ležel filmařům doslova u nohou. Jenže už je druhé desetiletí nového století a Russell se rozhodl, že v nás nostalgii probudí tím, že nás přivede do začínajících osmdesátých let. Atmosféru té doby film opravdu má, jenže… Polanski u Čínské čtvrti moc dobře věděl, jaký film nám chce prodat. Úplně stejně si byl jistý i George Roy Hill s Podrazem. Jenže David O. Russell asi chtěl, aby u jeho filmu bylo napsáno, že jde o komedii, kriminálku a taky trochu drama. Vařit guláš se musí umět. Dojde tak k celkem očekávanému spojení, které však pro dvojici pohybující se v nižších patrech společenského žebříčku nemusí skončit vůbec dobře. Všichni hrají dobře, ale vlastně divák dost dobře netuší co. Christian Bale bravurně střihnul postavu pupkatého čtyřicátníka s příčeskem, ona má mít šmrnc a slizký agent s kudrnami Bradleyho Coopera vypadá jako týpek z jiného světa. Všichni vypráví, posedávají, přesunující se a neustále něco plánují a zase vysvětlují.  A tak pořád dokolečka.

Gangsterka? Kdepak!

Ukecaná gangsterka šmrncnutá do komediálního žánru není pro diváky vůbec marná. Jenže tady dialogům chybí jiskra. Tlučení prázdné slámy je zachraňováno tím, že všichni hrají dobře. Dobře? A co má jako být, když se po hodině filmu nic neděje! Nad průměr však překvapivě vybočuje Jennifer Lawrence v roli Irvingovy manželky. Je vtipná a zároveň až démonická. Její epizodní výlevy filmu vždy na pár okamžiků dodávají patřičnou šťávu. Jenže jakmile zmizí ze záběru, snímek se opět vrací do svého nanicovatého tempa. Dannyho parťáci chystali sexy podvod, naši hrdinové jsou vedle toho unuděnými hrdiny bez budoucnosti. V okamžiku, kdy Russell do zoufale vystavěného příběhu ještě vloží vzájemný souboj dvou žen o přízeň milého Irvinga, je dílo zkázy dokonáno. Nezachrání jej ani Robert De Niro a dokonce ani finální odkrytí pozadí onoho velkého podfuku. Průměrně inteligentní divák tuší pointu už od poloviny příběhu a samotný závěr tak nemusí přežít bez újmy. Krystalicky průměrný film tak vyžral nějaké ty nominace na Oscary buď omylem, nebo aby byl do počtu