Román pro muže vypráví příběh tří sourozenců - Cyrila (Miroslav Donutil), Bruna (Michal Vladyka) a Anety (Vanda Hybnerová), kteří mají kvůli předčasné smrti rodičů mnohem pevnější pouto, než bývá obvyklé. A to přesto, že se povahově snad už nemůžou víc lišit. Cyril je cynický bonviván s těmi nejlepšími kontakty a jednoduchým vkusem, jenž mu velí vždycky sáhnout po tom nejdražším. Aneta má výrazně vyvinutý smysl pro spravedlnost a citlivou duši, která čím dál víc okorává vlivem neuspokojivých partnerských vztahů.
A Bruno je typický „obyčejný člověk", jenž z nalinkovaných kolejí práce - rodina občas odbočuje jen k neškodným erotickým fantaziím na internetu. Bruno také trpí nevyléčitelnou nemocí, která se stane katalyzátorem nápadu uspořádat velkolepou sourozeneckou jízdu do Tater, do nejlepšího hotelu, s báječnou lyžovačkou a nádhernou prostitutkou jménem Tali (Táňa Pauhofová), která má Brunovi splnit všechna jeho poslední přání. Jenže plán na nezapomenutelnou dovolenou výrazně naruší tragikomické střety mezi sourozenci, vyplývající z jejich povahové a názorové rozdílnosti. Do Tater za nimi navíc vyrazí nevyzpytatelný „majitel" krásné Tali (Jan Budař), který už tak napjatou situaci ještě zahustí.
Přestože Román pro muže psal Michal Viewegh až po fenomenálním úspěchu adaptace Románu pro ženy na plátnech kin (nejnavštěvovanější filmu roku 2005), rozhodně ho netvořil s vyhlídkou na celovečerní film. „Žádnou knihu jsem dosud nedělal rovnou pro film. I tentokrát jsem se snažil napsat co nejlepší román, na nic jiného jsem nemyslel," říká autor. Svůj scénář později společně s producentem Rudolfem Biermannem nabídli Tomáši Bařinovi, s nímž záhy našli společnou řeč. „Posunul jsem Michalův scénář do jiné perspektivy tragikomedie a trochu posílil vizualitu příběhu. Rád vyprávím obrazem a dialog je pro mě především druh zvuku. Co je důležité, má být ukázáno. V tom je mezi literaturou a filmem zásadní rozdíl. Nakonec jsem byl překvapen, jak byl Michal změnám otevřený," dodává Bařina.
Filmy podle Vieweghových předloh patří již řadu let k divácky nejúspěšnějším titulům. Báječná léta pod psa, Výchova dívek v Čechách, Román pro ženy, Účastníci zájezdu i Nestyda dominovaly domácím žebříčkům návštěvnosti.