Důvod, proč v nové verzi Robocopa dochází na vznik titulního kyborgizovaného hrdiny, je totiž oproti původnímu filmu o řád komplikovanější. Už nejde jenom o efektivnější boj proti zločinu, ale především potřebu vytvořit "stroj se svědomím" – ve vizi budoucnosti remakovaného Robocopa se bezpečnostní složky celého světa skládají z robotů a dronů, jedinou výjimkou je však Amerika. Ve snaze přijít na trh s produktem, který by šel prodávat v USA, proto vznikne nový Robocop, hybrid stroje a člověka.
Nejde o náhodu – režisér remaku Jose Padilha se v rozhovorech vyjádřil jasně, rád by prý zachoval stejnou míru humoru a řešení dobových otázek jako původní snímek. Zatímco v 80. letech svět pálila především obava z atomové války (krom kritiky kapitalismu, jež je znovu na programu dne…), dnes dochází spíše na řešení stále častějšího výskytu bezpilotních letounů, de facto robotů. Ať už se Padilhovi jeho záměr filmařky podaří či nikoliv, správně uhodil hřebíček na hlavičku dobové cítění – a to je první krok k tomu minimálně se přiblížit ke statutu původního, milovaného Robocopa.
Ironií osudu přitom původní film dlouho nebyl považován zrovna za hitovku, o inteligentní zábavě ani nemluvě. Rozhodně nepomohlo, že snímek působil jako vykrádačka o tři roky staršího prvního Terminátora, o čemž svědčí už jen skutečnost, že trailer na Robocopa použil stejný hudební motiv jako Cameronův Terminátor (od padesáté sekundy).
Nestárnoucí klasika z roku 1987
Jeho režisérovi, holandskému Paulu Verhoevenovi, bylo svěřeno vcelku nevelkých 13 milionů dolarů. Velmi rychle se však snímek stal markantním hitem. Už první víkend vydělal 8 milionů dolarů, celkově svůj rozpočet zaplatil čtyřnásobně. Zatímco tehdy stály výdělky především na bující éře akčních filmů – a v původním Robocopovi zarazí až absurdně vysoká míra násilí a krvaváků – dnes je film pamatován především pro nadčasovou satiru.
zdroj: YouTube.com
V první řadě totiž Verhoevena zdůraznil absurditu korporace, která filmového Robocopa vytvořila, skrze fiktivní reklamy, jež filmem prostupují. Verhoevena samotného scénář zaujal podobností s Frankensteinem, sám pak do výsledku vložil inspiraci Ježíšem. To celé však po boku hyperboly na násilí – podobně jako v Total Recall nebo Hvězdné pěchotě si vzal Verhoeven již existující žánr, a všechny jeho prvky brutálně přehnal. A konečně, je dnes skoro radost koukat na všechny zdejší připomínky atmosféry osmdesátých let – od strachu z jaderné války po enormní účesy.
Robocop 1987 stále aktuální
Výsledkem byl film, v němž zlá korporace OCP plánuje zbořit zruinovaný Detroit a vystavět zde svou novou utopii, to celé na pozadí paranoie ze studené války a neregulovaného svobodného trhu. Více než o budoucnosti tak starý Robocop vyprávěl o své vlastní době. Technologická vize budoucnosti může působit legračně, kritika korporátů je však mrazivě přesná i dnes – o to více v soudobém Detroitu, kde se dokonce plánuje postavení nadživotní sochy filmového Robocopa.
Nakonec tak raději doufejme, že nynější remake plný všudypřítomných policejních dronů nebude za čtvrtstoletí podobně aktuální, jako se to podařilo Verhoevenovi.
zdroj: YouTube.com
Nový Robocop popichuje éru dronů, dali jsme proto vzpomenout neurózám, jimiž se rochnil původní kult z roku 1987.