Robocop (2014) - recenze akčního filmu

10. 2. 2014 8:52 - Recenze | Autor: František Fuka

Robocop (2014) - recenze akčního filmu

Rok 2028. Šéf společnosti OmniCorp (Michael Keaton) má problém. Jeho bojoví roboti pro pacifikování obydlených oblastí mají úspěch v Íránu, ale v USA je nasadit nemůže, neboť zde byl proti tomu přijat zákon.

Keaton dojde spolu se svým hlavním vědcem (Gary Oldman) a marketérem (Jay Baruchel) k názoru, že je zapotřebí dát robotovi lidskou tvář, což příznivě ovlivní veřejnost a přispěje ke zrušení zákona. Shodou okolností byl právě při výbuchu bomby ve svém autě vážně zraněn policista Alex Murphy (Joel Kinnaman), takže fungující zbytek jeho těla (což jsou vpodstatě jen plíce, hlava a kus jedné ruky) může být obalen krunýřem a elektronikou a vyslán znovu do akce jako RoboCop.

Je tu ale několik problémů:

1) Murphyho lidské emoce si příliš nerozumí s novými čipy v jeho mozku.

2) Šéf robotické obrany OmniCorpu (Jackie Earle Haley) odmítá myšlenku "člověka ve stroji" a chce, aby projekt nevyšel.

3) Vrazi Murphyho jsou stále na svobodě a nevypátráni.

4) Murphyho žena ho stále miluje, ale Murphy nemá penis. A nohy. A většinu těla.

S postupně odhalovanými informacemi o filmu jsem se čím dál více obával, že remake / reboot RoboCopa bude hovadina pro desetileté děti. To se naštěstí nepotvrdilo a José Padilha, režisér obou dílů Elite Squad dokázal natočit film, který je ledasčím zajímavý, ale který má bohužel také dost nedostatků a trpí nepříjemnou rozpolceností. Je veřejným tajemstvím, že režisér měl mnoho konfliktů s producenty, ale kdo může za který nedostatek, a co přesně se s filmem dělo, to jen tak nezjistíme.

Především je nutno upozornit, že film se nesnaží kopírovat Verhoevenovu nadčasovou klasiku a rozhodně není jejím mechanickým remakem. Scénář vychází ze stejné premisy, tj. "Skoro mrtvý policajt dostane nový život v kybernetickém supertěle", ale ubírá se zcela jinými uličkami se zcela jinými zákrutami a zcela jinými slepými místy.

Dokonce mi připadalo, že nejzajímavějšími postavami filmu jsou doktor Gary Oldman a boss Michael Keaton, kteří spolu jako Bůh a Satan bojují o Murphyho duši. Rozhodně oba velmi dobře hrají a jsou zajímavější než titulní hrdina. Kinnamanův Murphy je totiž nepříliš zajímavý chlapík s dokonale fešáckým obličejíčkem a vyjeveným kukučem, který většinu filmu stráví s uměle potlačenými emocemi, tzn. hraje jako že nic nehraje. Přestože má "updatovaný" RoboCop zajíždějící hledí (takže mu vidíme do obličeje mnohem častěji než v původním filmu), je bez diskuse, že Peter Weller před čtvrt stoletím dokázal jen svou čelistí a ústy zahrát více, než Kinnaman celým obličejem v tomto filmu.

Film začíná moc hezkou sekvencí z Teheránu, kde roboti úspěšně pacifikují muslimy. Je to velmi působivě natočeno a připomínalo mi to filmy Neilla Blomkampa. Ale posléze vyjde najevo, že tato velmi drahá a poměrně dlouhá sekvence nemá pražádný vztah k ději, film by úplně klidně mohl začít až po ní, a ušetřilo by se nějakých 10 milionů. Ale zřejmě producenti chtěli mít na začátku nějakou akci, protože jí jinak ve filmu moc není a žádná následující akční scéna nedosahuje působivosti a grandióznosti té úvodní.

Nový RoboCop je natočen převážně vážně a chybí mu nadhled a brutální humor Verhoevenova originálu. Občas, velmi zřídka, se o nějakou satiru nebo vtip pokusí: Například Baruchelův vousatý markeťák nebo cameo Samuela L. Jacksona, který předvádí parodii na Fox News. Je to rušivé a ke zbytku filmu to většinou nesedne. Ještě rušivější jsou zcela zbytečné a nepříliš chytré narážky na Verhoevenův film, spočívající například v tom, že někdo řekne "I wouldn't buy that for a dollar", Murphy řekne "Thank you for your cooperation", na pár desítek sekund uvidíme původní brnění z původního filmu a krátce zazní původní Poledourisův motiv. Samozřejmě jako dubstep:

 

Tyto "úlitby fanouškům" jsou většinou kontraproduktivní, protože tvůrcům tohoto filmu by mělo jít především o to, aby ho s Verhoevenovou podívanou nikdo nesrovnával. Mimo jiné i proto, že tento RoboCop je mládeži přístupný (přesněji řečeno "PG-13", tedy "nevhodný do 13 let [ale přístupný]") - což samozřejmě eliminuje veškeré násilí, které k původními filmu (a především k jeho režisérské verzi) neodmyslitelně patřilo. Je hezké, že režisér se snaží v brutálnosti jít tak "na doraz", jak jen za těchto okolností může, ale to omezení přístupností je velmi patrné.

Z tohohle RoboCopa bych byl asi značně nadšený, kdybych ho nečekaně viděl jako televizní film na HBO (a nejmenoval se "RoboCop"). Jako velkofilm za 100 milionů to ale není nic slavného.

Hodnocení: 60 %

P.S: Film má velmi nekvalitní české titulky se značným množstvím značně školáckých chyb - jako kdyby překladatel pracoval jen podle dialogů na papíře, film vůbec neviděl (ani neslyšel) a tudíž mu unikalo, že jeho překlad nedává v dané scéně smysl.

Zdroje: FFFILM

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.