Recenze: To Kapitola 2 – Velký hit a velké zklamání

16. 9. 2019 8:15 - Recenze | Autor: Matěj Svoboda

Recenze: To Kapitola 2 – Velký hit a velké zklamání Zdroj: Archiv

Návrat vraždícího klauna Pennywise sliboval hororovou pecku podzimu. A bohužel to moc nevyšlo. Vlastně to nevyšlo skoro vůbec.

Návrat klauna Pennywise je hororovou událostí roku 2019. První To se stalo komerčně nejúspěšnějším hororem všech dob, a navíc se i dost povedlo, takže od dvojky se čekaly velké věci. A nebyl důvod bát se, že bychom je neměli dostat. Na sequelu totiž pracovali ti samí lidé co na jedničce a moc dobře věděli, co na diváky prve fungovalo, tak proč to měnit? Nikdo to po nich navíc ani nechtěl, takže všichni počítali s tím, že stačí hrát na jistotu a zase z toho určitě vyleze hit. No… hit to je. O tom, jestli jde i o dobrý film, ale úplně přesvědčený nejsem.

Od událostí z prvního To uběhlo už pěkných pár let. Parta děcek, které se tehdy porvaly s klaunem Pennywisem a zastavily jeho teror, stihla dospět, žádný happy end ovšem neproběhl. Všichni mají životy víceméně v háji, i když to tak na první pohled možná nevypadá. Pět ze šesti hrdinů se navíc z města Derry odstěhovalo a zůstal tam jen Mike, jenž pracuje v knihovně. A právě on jako první zjistí, že zlo se vrátilo.

to 1 Zdroj: Archiv

Pennywise je zpátky, a nejen že má chuť opět zabíjet, ale navíc se chce pomstít i těm, kteří ho před lety téměř zlikvidovali. Přišel čas na druhé kolo. V Derry se tak opět setkávají staří přátelé, a i když zpočátku nikdo nevěří tomu, co jim Mike tvrdí a vlastně si ani nejsou jisti, co se před lety událo, rychle jim dojde, že se octli podruhé přímo uprostřed noční můry. A jestli chtějí přežít, musí tentokrát Pennywise zastavit definitivně. A k tomu se musí vyrovnat s vlastními děsy a vzpomínkami. A taky přežít setkání s monstry, jaká si ani nedovedli představit.

Takže takhle – jsme v Derry, hrdinové jsou dospělí a zpátky a čeká na ně Pennywise. A tím víceméně končíme. Jo a má to skoro tři hodiny. Jo, tři hodiny! Sakra, horor nemůže mít tři hodiny! A zvlášť ne takový, jako To Kapitola 2, kde je toho děje tak na devadesát minut, protože tvůrci evidentně neměli moc jasno v tom, co by vlastně měli divákům naservírovat.

to 2 Zdroj: Archiv

Jednička byla povedená nejen proto, že v ní byl skvělý Bill Skarsgård (jeho Pennywise je super i teď), ale především zajímaví hrdinové. Nešlo jen o hromadu lekaček a děsu, ale o chytrý a strhující příběh o dospívání, traumatech dětství i o tom, jak vzniká opravdové kamarádství. Nic z toho ve dvojce není.

Ta se odehrává na prostoru pouhých několika málo hodin, takže krom úvodu, kdy se hrdinové opět sejdou a vzpomínají na staré časy, tu vlastně není vůbec žádný vývoj postav. Prostě jsme v Derry, máme tu Pennywise a bude strašit. A bohužel režisér si asi řekl, že to ke spokojenosti divákům bude stačit.

to 3 Zdroj: Archiv

Celá struktura To Kapitola 2 je totiž jaksi odfláklá. Tříhodinová stopáž působí skoro až vražedně, mnohem větší potíž tkví v tom, čím se ji režisér Muschietti pokouší zaplácnout. Celá prostřední třetina totiž variuje jednu a tu samou scénu. Hrdina/hrdinka někam přijde a musí najít něco ze své minulosti. V ten okamžik se objeví bubák, hrdina/hrdinka chvilku bojuje o život a pak uteče. A tohle všechno vidíme šestkrát, jen se mění kulisy a bubák. Ale jinak je to naprosto stejné, absolutně repetitivní a unavující. Když takhle Pennywise vyděsí někoho poprvé, leknete se. Když to ovšem zkouší potřetí, už to logicky nefunguje. No a když to skončí po šesté, začnete nejspíš přemýšlet, jestli mají tvůrci diváky za blbce, kteří neprokouknou to, že na to na všechno trošku kašlou a vlastně se vůbec nesnaží.

Výsledku nepomůže ani přetrikované a skoro videoherní finále, a nakonec bohužel ani herci. James McAvoy nebo Jessica Chastain mají dost charismatu na to, aby utáhli i nudně napsané a nezajímavé postavy, ale musí se sakra snažit. Jediný, kdo vyloženě stojí za pozornost, je komik Bill Hader, jenž si pro něj dost neobvyklý žánr docela užívá.

Celkově je to ale hodně špatné. Vlastně mnohem víc, než jsem si vůbec dovedl představit. To Kapitola 2 působí jako film, který vznikl s tím, že všichni na place věděli, že to bude hit. Tak proč se sakra snažit? Jenomže ve výsledku jsme dostali jen nudu s přepálenou délkou, nezajímavými hrdiny a hromadou lekaček, co se stihnou okoukat po první hodině. Jediným výrazným kladem téhle odfláklé hororové šmíry je to, že po ní člověk ještě víc ocení první díl. Škoda. Velká škoda.