Recenze: Stále stejně pitomé, ale konečně zase zábavné Rychle a zběsile 10

19. 5. 2023 - 16:33 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Stále stejně pitomé, ale konečně zase zábavné Rychle a zběsile 10 zdroj: Foto: Universal Pictures

Vin Diesel a jeho parta milovníků rychlých kol musí změřit síly s protivníkem, který je odhodlaný zničit vše, co pro ně něco znamená. A pak i je samotné.

Deset celovečeráků je hodně. A série Rychle a zběsile jich má vlastně jedenáct, když počítáme i spin-off s Hobbsem a Shawem. Za tu dobu se toho změnilo dost, zatímco v prvním díle parta Vina Diesela vykrádala kamion převážející televize, v těch posledních se bojovalo s ponorkami, jezdilo formulí po Londýně nebo cestovalo do vesmíru. Autem pochopitelně. Rychle a zběsile je ta nejčistější tupá hollywoodská zábava. Když někdo pomlouvá americké blockbustery s tím, že jsou pitomé, drahé, plné výbuchů a nerealistické, obvykle odkazuje právě na takovéhle filmy.

zdroj: Universal Studios

Publiku se to ale pořád líbí. Nebo spíš líbilo, protože devítka v kinech nijak zvlášť nezaválela a během natáčení desítky odstoupil režisér Justin Lin, protože si úplně nesedl s Vinem Dieselem. Navzdory faktu, že to nebyl zdaleka jejich první film. V každém případě na uvolněné místo nastoupil tvůrce Kurýra nebo Souboje Titánů Louis Leterrier a jelo se dál. A víceméně přesně tak, jak asi čekáte.

fast x1 zdroj: Zdroj: Universal Pictures

Desáté Rychle a zběsile je pro Dominica Toretta osobní, protože na scéně se objevuje zloduch, který se celých deset let chystal na strašlivou pomstu a teď chce Doma ne zabít, ale zničit vše, co vybudoval, zlikvidovat jeho přátele a teprve potom ho nechat milostivě umřít. Jenže pološílený Dante, jenž si libuje v nepředvídatelnosti a fakt divných kostýmech, nepočítá s tím, že Dom udělá pro svou rodinu cokoliv. I kdyby měl umřít.

fast x 2 zdroj: Zdroj: Universal Pictures

Ale kašleme na příběh, nebudeme tu přeci předstírat, že to je něco, na čem série Rychle a zběsile stojí. I desátý díl ho využívá jen a pouze k tomu, aby nějakým způsobem rozestavěl figurky po šachovnici a nechal všechny dělat voloviny. Velká honička v Římě, při které lehne polovina města popelem, blbnutí na dálnici s vrtulníky a kamiony, závody v Brazílii, sem tam nějaká bitka a do toho všeho dětinské vtipy a Dieselovo čím dál otravnější deklamování frází o rodině.

To všechno tu je, protože tohle všechno je tu vždycky. A i když už to někdy v pátém díle začalo být lehce směšné, samotný Diesel, jenž sérii pomohl před lety zpátky do kin a považuje ji očividně za svou srdcovku, na tom evidentně nehodlá nic měnit.

fast x 3 zdroj: Zdroj: Universal Pictures

Z toho vyplývá jedna věc. Ačkoliv je Rychle a zběsile 10 neskutečně blbý film, dovede být i nečekaně zábavný. Hlavně v momentech, kdy se po plátně prohánějí herci, kteří pochopili, jak moc velká konina to je a že nemá nejmenší smysl zkoušet se u ní tvářit vážně. Okoukané a popravdě už dost otravné kočkování Tyrese Gibsona a Ludacrise tentokrát vede alespoň k nějaké pointě, což potěší, hlavními hvězdami tu jsou však John Cena a především zloduch Jason Momoa.

Ten první nemá extra moc prostoru, ale ten, co dostal, využívá na maximum a k látce přistupuje, jako kdyby točil sitcom. Sitcom s autem, na které přimontoval dělo. No a Momoa se pokouší kombinovat batmanovského Jokera s extravagantními kostýmy a ještě extravagantnějším vystupováním, jaké s realitou nemá naprosto nic společného. Jeho zloduch Dante by klidně mohl třeba do animáku vedle Bugse Bunnyho.

fast x 4 zdroj: Zdroj: Universal Pictures

Je docela radost sledovat, jak si tihle herci užívají, že jsou v projektu za spoustu peněz, u něhož se můžou bavit a nemusí předstírat, že točí něco víc než jen desátý díl ságy o tom, jak auta jezdí rychle a naráží do věcí, které vybuchují. Jen ten Vin Diesel to bohužel nepochopil. Většinu stopáže stráví sólo, respektive bez svých parťáků a jen s novými hrdiny, nebo se záporákem, co mu dýchá na záda. A je popravdě dost utrpení to sledovat.

Diesel už opravdu není žádný mladík a i když se očividně snaží udržovat se ve formě, pohled na jeho snahy tvářit se jako třicátník není zrovna příjemný. Vyloženě zrůdné jsou pak bláboly, co mu vycházejí z pusy. Opravdu by za ním měl někdo přijít a vysvětlit mu, že nehraje v oscarovém dramatu a že to, co říká, působí přinejlepším směšně, většinu času ale až vyloženě trapně.

A že snaha brát se vážně ve filmu, kde na auto vystřelí dvě helikoptéry harpuny a auťák následně seskočí z dálnice, aby oba vrtulníky nabouraly do silnice, jednoduše nejde.

fast x 5 zdroj: Zdroj: Universal Pictures

Celkově jde však po nudné devítce rozhodně o zlepšení. Film je to stejně blbý jako ten minulý díl, v tomhle směru k žádné zásadní změně nedošlo a bylo by naivní ji i očekávat. Ale je to alespoň celé o dost zábavnější a naštěstí i většině herců došlo, že tuhle sérii s vážným ksichtem neuhrají. Pokud máte pocit, že vás v kině uspokojí naprostý akční výplach, můžete to s touhle desítkou zkusit. Nic víc než tohle od ní ovšem nečekejte.

Zdroje: vlastní