Recenze: Šílená noc – tohohle Santu naštvat nechcete

12. 12. 2022 - 10:10 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Šílená noc – tohohle Santu naštvat nechcete zdroj: Foto: Universal Pictures

Tyhle Vánoce budou pořádně krvavé. Finský režisérský řezník Tommy Wirkola posílá do akce Santu Clause, který má pro hodné děti dárky. Zlobiví únosci, zloději a vrazi se ale můžou těšit na hodně bolestivou smrt. A taky hodně zábavnou.

Když v osmdesátých a devadesátých letech začali točit svoje filmy Sam Raimi a Peter Jackson, asi nikdo nečekal, že o pár let později bude mít ten první na kontě Spider-Mana, s nímž nastartuje filmově-komiksovou mánii, a ten druhý Pána prstenů. Tihle dva se naučili pracovat s malými rozpočty a dělat s nimi velké věci, spoléhat na kreativitu a vymačkávat maximum ze svých schopností. A když pak dostali velkou šanci, a ještě větší peníze, změnili filmový svět. Neodvážím se tvrdit, že Tommy Wirkola by mohl v budoucnu předvést něco podobného, avšak styčné plochy s těmihle dvěma režijními génii tu jsou.

I on začal kariéru u levných krváků opepřených o hodně černý humor, a i on dovede v Hollywoodu, pokud dostane šanci a volnou ruku, předvést dost zajímavé věci, aniž by kvůli tomu bankrotovala studia. A i jeho novinka Šílená noc potvrzuje, že má talent a schopnosti předvádět věci, které vypadají podstatně dráž. Ale pořád jsou hlavně „jeho.“ Což v tomhle případě znamená notně černohumorné a extrémně krvavé. I když jde o vánoční podívanou.

violent night 1 zdroj: Foto: Universal Pictures

Šílená noc se odehrává v luxusním domě postarší dámy, která mluví jako dlaždič a sedí na milionech dolarů. A její příbuzní bojují o její přízeň, protože z těch peněz taky něco chtějí mít. Jen malá Trudy si chce užít Vánoce, těší se na dárky, a protože byla celý rok hodná, věří, že od Santy dostane, co chce. Třeba i to, že se její rozhádaní rodiče smíří. Jenže místo vánoční pohody napochoduje k téhle famílii parta zabijáků v čele s psychotickým magorem Vydřigrošem, jenž chce tři sta milionů schovaných v trezoru. Jenže tahle banda nepočítala s jednou věcí. Se Santou, který se sice tváří jako bodrý pupkáč s plnovousem, ale až nečekaně dobře mu to jde s bouracím kladivem. A pro Trudy, protože byla fakt hodná, je ochotný rozmlátit pár hlav.

Šílená noc je podivná kombinace vánočního dojáku, černočerné komedie a akční pecky ve stylu Smrtonosné pasti. To je mišmaš, na jaký by měl málokterý filmař koule a žaludek, ale Wirkola naštěstí ano. Konec konců kariéru mu nakoply hororové komedie Mrtvý sníh plné zombie nácků a jeho verze Jeníčka a Mařenky byla plná ustřelených hlav a čarodějnic rozsekaných na kusy. Tady spojil síly se studiem 87North Productions, které patří Davidu Leitchovi, kaskadérskému esu a dnes režisérovi dvojky Deadpoola, Bullet Train nebo prvního Johna Wicka (dělal ho s parťákem Chadem Stahelskim). Ten vloni pomohl na svět podobně levnému a nápaditému akčňáku Nikdo a dalo by se říct, že pokud vám sedl ten, je velká šance, že se budete bavit i tentokrát.

violent night 2 zdroj: Foto: Universal Pictures

Wirkola je v akci naprosto nekompromisní, v jádru ovšem pořád hlavně zábavný. Dějí se tu šílené věci, ať už mluvíme o masakru desítky zabijáků za zvuků vánočního cajdáku Bryana Adamse, při němž dojde na kreativní masakrování s pomocí kladiv, bruslí nebo sněhové frézy, nebo o jeho roztomilé variaci na Sám doma, po které se na dobrodružství Kevina McCallistera už nikdy nebudete koukat s tak upřímným úsměvem jako doposud. Wirkola servíruje brutální masakr, který je extrémně přehnaný a nebojí se být komický. David Harbour se navíc proměnil v parádního Santu a člověk mu věří, že by měl být tím správným (i když lehce vyhořelým) duchem Vánoc, ale i nekompromisním masakrátorem, jenž si podá každého, kdo skončil na jeho seznamu zlobilů.

Jenže Wirkola rozjíždí tyhle krvavě černohumorné orgie až někdy v půlce. Do té doby divákům servíruje trošku jiný film. A prvních plus mínus čtyřicet minut je Šílená noc vlastně trochu přisprostlejší vánoční doják plný světýlek, krásných stromečků a rozhádaných lidí, kteří by se chtěli mít rádi. Nebo tak to alespoň vidí mrňavá Trudy. Wirkola si z toho nedělá legraci, skutečně to překvapivě funguje – až na ta sprostá slova – jako vánoční pohoda a za mě jde o hodně zajímavý kontrast k druhé krvavé půlce. Jenže si dovedu představit, že kdo do kina vyrazí na příběh o drsném Santovi, co likviduje partu zloduchů, nemusí tyhle hrátky s žánrem úplně skousnout.

Osobně si však myslím, že Wirkola tím chytře ukazuje, že není zdaleka jen režisér, který dovede bavit brutalitou, přehnaným násilím a černým humorem, ale že když na to přijde, dovede si poradit i s víceméně tradičním dramatem a vystřihnout poctivou vánoční atmosféru. Šílená noc se nespokojila s tím, že by měla být jen divným krvákem se Santou a je to dobře. V tomhle směru šlape bezchybně a kdo si chce užít krvavou akční jízdu, přijde si na své, Wirkola si tu ovšem komplexnějším hraním si s žánrem vyloženě říká o to, aby mu v Hollywoodu někdo odvážnější hodil na stůl sto milionů a nechal ho, aby se pořádně rozjel. Talent a nápady na to má. Ale i kdyby to nevyšlo, s tímhle vánočním masakrem si rozhodně ostudu neudělal a svým fandům nadělil přesně to, co od něj chtěli. A to vlastně stačí.