A výsledkem je jedna z nejosobitějších a nejoblíbenějších marvelovek. Waititi se postará i o čtvrtý díl, avšak nespěchá na něj. Momentálně dokončuje sportovní komedii Next Goal Wins a do kin teď míří jeho Králíček Jojo.
Film, o němž se u nás mluvilo hlavně kvůli tomu, že se točil v Česku, kam tak mohla přijet Scarlett Johansson, a taky kvůli Hitlerovi, jenž je jedním z hrdinů, pokud se to tak dá říct. Ale k tomu se dostaneme.
Králíček Jojo se odehrává na konci druhé světové války v německém městečku, kde by už život nemohl být lepší. To si alespoň myslí desetiletý Johannes, jemuž se přezdívá Králíček Jojo. Po ulicích běhá v uniformě, Adolf Hitler je jeho vzor a ze všeho nejvíc touží po tom, aby mohl konečně vyrazit na frontu střílet nepřátele, kteří nefandí Třetí říši.
Jenže má smůlu. Nejen že na to nemá věk, hlavně se mu však povedlo odpálit trochu nešikovně granát, takže si pár týdnů poležel v nemocnici. O to víc se těší, až bude pokračovat ve výcviku. Jenže jeho svět se obrátí vzhůru nohama, když zjistí, že jeho maminka skrývá před gestapem i před ním samotným strašlivé tajemství.
Ukrývá na půdě židovskou dívku. Jojo se tak musí vyrovnat nejen s tím, že máma je zrádkyně, ale i s faktem, že trávil spoustu času pod jednou střechou s nepřítelem. A taky s tím, že Elsa nemá kopyta ani rohy a pravděpodobně ho vůbec nechce sežrat. Časem navíc zjistí, že dívka je vlastně celkem fajn a že si mají co říct. A Jojo tak pomalu začíná pochybovat o všem, čemu doposud věřil. A jeho imaginární kamarád Adolf Hitler z toho nemá radost. Jo, to jsem vám neřekl, Jojo má za imaginárního kámoše Adolfa, což popravdě o filmu vypovídá docela dost.
Taika Waititi žije režisérský sen. Má za sebou velký hit, díky čemuž může točit svoje malé a osobité filmy, na které dostane slušné peníze a hvězdy stojí frontu na to, aby se v nich mohly objevit. Může si dělat, co chce. Mám z toho radost, protože i když se neřadím mezi jeho největší fandy, za každého podobně osobitého filmaře jsem rád. A Králíček Jojo je vážně hodně osobitý, zároveň však ukazuje, že Waititi není zdaleka jen takovým tím veselým hračičkou, co na place běhá v havajské košili a snaží se dělat dobrou náladu.
Ve své novince si totiž velmi chytře, a především přirozeně hraje s žánry. Hlavním hrdinou je desetiletý kluk zblblý nacistickou propagandou, který nevidí, co se kolem něj děje. Nevidí, jak dospělí obyvatelé města čekají, až se na obzoru objeví americké či sovětské tanky a jak se celá slavná Třetí říše rozpadá. Jojo má uniformu, cíl a odhodlání.
A během svého pobíhání po městě a bojů s „odpornou židovkou“ z půdy tak nějak nevnímá, že na ulicích visí lidé obvinění z toho, že nedrželi palce Gestapu nebo projevili jen trochu lidskosti při snaze zachránit své sousedy před zplynováním. Králíček Jojo vypadá na první pohled jako pohodová a vizuálně lahůdková zábava, ale za vší tou pohodou se schovává hodně temný, drsný a smutný film. A Waititi umí perfektně dávkovat rozpustilý humor a střídat ho se scénami, kdy člověka vyloženě mrazí v zádech.
Samozřejmě za to ale nemůže jen on, stejnou měrou si pochvalu zaslouží i herci. Především Scarlett Johansson tu předvádí jeden z nejlepších hereckých výkonů své kariéry a Sam Rockwell je v poloze tak trochu jiného nacisty taky lahůdkový. Hlavní hvězdou je ovšem debutující prcek Roman Griffin Davis, který dovede jediným pohledem prodat pro věc nadšeného mininácka, ale i kluka, jemuž pomalu dochází souvislosti a zrůdnost režimu, který ho násilím semlel a pokouší se z něj udělat nemyslící a propagandou zblblé cosi. No a samotný režisér v roli imaginárního Adolfa si krade všechny scény pro sebe a ještě se mu celkem snadno daří sdělovat divákům fakt, že všichni náckové jsou debilové.
zdroj: Archiv
Úplně dokonalý však Králíček Jojo není a bohužel trpí tím, čím trpí spousta podobných autorských filmů, jejichž tvůrci měli volnou ruku. Waititi nakousne tolik témat a příběhů, že je v poslední čtvrtině nestíhá všechny uzavřít tak, jak by se slušelo. Emocionální vyznění závěru bohužel není zdaleka tak silné, jak by mělo být a možná budete z kina odcházet s pocitem, že to celé bylo nějaké utnuté a že tam „něco“ chybí. I tak jde ale v každém případě o pozoruhodný film, který dovede pobavit, dojmout a svým způsobem i vyděsit. Těch šest oscarových nominací si bez nejmenších pochyb zaslouží.