Recenze: Irčan – velkolepá gangsterka od filmových legend

29. 11. 2019 13:06 - Recenze | Autor: Matěj Svoboda

Recenze: Irčan – velkolepá gangsterka od filmových legend Zdroj: Archiv

Když se Netflix v loňském roce ujal dramatu Roma, jasně naznačil, že je připravený hrát nejvyšší filmovou ligu.

Černobílé drama obsazené neherci a natočené ve španělštině nakonec vyhrálo tři Oscary a ukázalo Hollywoodu, že mu tu roste slušná konkurence. A navíc taková, která umí zlákat velká režisérská jména na zajímavé rozpočty, a především na fakt, že jim obvykle nechává na place volnou ruku. A to je něco, o co musí v Hollywoodu bojovat i ti největší filmaři.

Martin Scorsese se pokoušel drama Irčan natočit už spoustu let, ale špatně se mu na něj sháněly peníze a všichni se báli toho, jestli velkolepý příběh spoléhající do značné míry na digitální omlazování hereckých legend může v kinech uspět. Až Netflix mu dal důvěru i vše potřebné pro jeden z nejzásadnějších filmů jeho kariéry. A udělal dobře.

irčan 1 Zdroj: Archiv

Irčan se točí kolem Franka Sheerana, chlapíka, jenž přežil druhou světovou válku, kde se naučil střílet a poslouchat rozkazy. A to se mu bude hodit, protože právě začal pracovat pro mafii a ve Filadelfii si rychle získal pověst člověka, na něhož se dá spolehnout. A který neváhá, když dostane za úkol střelit někoho dvakrát do ksichtu.

Z Franka se stal špičkový mafiánský hitman a na gangsterském žebříčku stoupal výš a výš. A pak dostal úkol, který všechno změnil. Měl dělat ochranku Jimmymu Hoffovi, šéfovi kamioňáckých odborů, před nímž se třásli i ve Washingtonu a po jeho boku Frank zjistil, že vysoká politika je stejně nebezpečná jako filadelfské podsvětí. A i když se z těch dvou stali kamarádi, brzy oba pochopili, že i v tomhle světě může přijít člověk o život rychleji, než by se mu líbilo.

irčan 5 Zdroj: Archiv

O Irčanovi se mluví hlavně v souvislosti s technologií, díky níž vypadají Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Harvey Keitel a další herecké legendy, jako kdyby byly o čtyřicet let mladší. A vypadají dobře. Občas si sice člověk uvědomí, že na tom „mladém De Nirovi“ je něco divného, rozhodně ale nejde o chyby, které by zkazily zážitek ze sledování filmu. Omlazování není dokonalé, je však natolik kvalitní, aby fungovalo, nerušilo a aby mohl Scorsese vyprávět svůj příběh tak, jak chtěl a bez nutnosti dělat nějaké ústupky.

To s těmi ústupky je mimochodem docela důležitá informace, protože Irčan je víceméně odmítá dělat na všech frontách. Stopáž 209 minut bude asi pro spoustu diváků dost velký problém, navíc po první hodně svižné hodině, v níž Frank zjišťuje, jak to chodí v mafii a stává se z něj profík na likvidaci nepohodlných lidí, přijde trochu nudnější část.

irčan 4 Zdroj: Archiv

Scorsese zpočátku vypráví agresivně, dravě, rychle a na nic nečeká a Irčan připomíná jeho Mafiány nebo Vlka z Wall Street, jakmile se ale na scéně objeví Al Pacino jako Hoffa (je mimochodem skvělý, stejně jako všichni ostatní), mění se film víc v konverzační drama. Výrazně zpomalí a popravdě občas jsem se i lehce nudil.

Pořád jde samozřejmě o lahůdkovou podívanou, protože vidět vedle sebe ty nejlepší herce své generace, kteří ukazují, že pořád ještě zvládají zářit jako zamlada (bez ohledu na CGI omlazení), je prostě paráda. Na druhou stranu Scorsese se přeci jen v té hoffovské části možná až příliš zdržuje a nebylo by od věci malilinko ji prostříhat. Nečekaně pojaté a smutné finále ovšem Irčanovi zase přihraje pár pozitivních bodů, takže to vydržte.

irčan 3 Zdroj: Archiv

I když ono asi není moc co vydržet. I přes pomalejší tempo a jistou rozvláčnost v prostřední části jde pořád o dechberoucí filmařinu. Irčan je gangsterka ze staré školy, kde se nešetřilo na ničem. Výprava je dokonalá, stejně jako atmosféra šedesátých let v Americe. Scorsese si užívá dlouhé scény natočené na jeden záběr, stejně jako mrazivé dialogy, při nichž hrdinům i diváků dochází, že život gangstera může působit lákavě, ale že taky dovede zatraceně rychle skončit, když člověk udělá malou chybu a šlápne na kuří oko někomu, kdo stojí nad ním.

Svou velkolepostí, poctivostí a epičností se Irčan řadí vedle Kmotra, Tenkrát v Americe, ale i Scorseseho Casina a Mafiánů. Scorsese si tu však víc hraje s tempem vyprávění, a i když jsem výše psal, že to může být problém hlavně v té střední části, je vlastně dost zajímavé sledovat, jakými různými způsoby se dá přistupovat ke gangsterskému žánru.

Nemůžu zaručit, že vás bude Irčan bavit celých 209 minut, protože občas se skutečně hodně táhne, na druhou stranu takhle sebevědomě natočený film, na kterém je vidět nulová nutnost dělat kompromisy, tu nebyl už opravdu hodně dlouho.

Scorsese patří mezi největší filmaře všech dob. A tady dostal prostor dokázat to bez toho, aby se musel komukoliv a čemukoliv přizpůsobovat. Nemusíte s ním být naladění na stejné vlně, rozhodně ale stojí za to vidět, co tenhle veterán dokáže, když dostane spoustu peněz, herecké legendy a volnou ruku.

Zdroje: Vlastní

ČLÁNKY O FILMU

Čtyři nejzásadnější události filmového roku 2019

Čtyři nejzásadnější události filmového roku 2019

3. 1. 2020 | Téma | Matěj Svoboda

Uplynulých dvanáct měsíců znamenalo pro filmové fandy i samotný Hollywood hodně změn. Přepisovaly se žebříčky nejúspěšnějších filmů všech dob, dočkali jsme se velkých překvapení i ještě větších zklamání a možná, že se potichu změnila i pravidla, podle kterých filmový průmysl hraje. Co nejzajímavějšího se ve filmovém světě vloni událo?
První trailer na The Irishman má šťávu, energii i mladé starce

První trailer na The Irishman má šťávu, energii i mladé starce

27. 9. 2019 | Trailery | Adam Homola

První trailer na Scorseseho The Irishman je tady a už toho ukazuje opravdu dost. Zatímco teaser tak jen naznačoval a jako by se tvůrci báli pořádně ukázat omlazené herce a spíš jen naznačovali, trailer do toho jde naplno.
Digitální omlazování aneb sen o nesmrtelných hercích

Digitální omlazování aneb sen o nesmrtelných hercích

6. 8. 2019 | Téma | Václav Rybář

Kdy se konečně dočkáme věrohodných digitálních klonů?
První teaser na The Irishman představuje velkou gangsterskou slezinu

První teaser na The Irishman představuje velkou gangsterskou slezinu

1. 8. 2019 | Trailery | Adam Homola

Scorseseho veleočekávaná gangsterka The Irishman se konečně představuje prvním, respektive druhým teaserem. Druhým proto, že kratičkou audio ukázku jsme dostali už před časem, ale tentokrát to máme i s obrazem.
Netflix láká na Scorseseho epickou gangsterku The Irishman jenom zvukem

Netflix láká na Scorseseho epickou gangsterku The Irishman jenom zvukem

26. 2. 2019 | Trailery | Adam Homola

Netflix má pro letošní rok v rukávech nejedno eso, ale tím možná největším by mohl být The Irishman.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Disney začíná připravovat Captain Marvel 2, premiéru by chtěl stihnout do dvou let

Disney začíná připravovat Captain Marvel 2, premiéru by chtěl stihnout do dvou let

24. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Captain Marvel loni nikomu zrak nevytřel, díru do světa neudělal a stejně utržil víc jak miliardu dolarů jen z kin. První ženský film od Marvelu dostane již brzy pokračování a horší to snad nebude.
Recenze: Králíček Jojo – dětství mezi nacisty

Recenze: Králíček Jojo – dětství mezi nacisty

23. 1. 2020 | Recenze | Matěj Svoboda

Režisér Taika Waititi si už stihl vydobýt ve filmovém světě zajímavé postavení. Originální a vizuálně hodně nápaditý režisér si nejdřív točil na Novém Zélandu svoje malé, trošku divné, ale hodně zábavné filmy, pak ovšem dostal nabídku na třetího Thora.
Recenze: Dolittle – Robert Downey Jr. a spousta zvířátek

Recenze: Dolittle – Robert Downey Jr. a spousta zvířátek

22. 1. 2020 | Recenze | Matěj Svoboda

Robert Downey Jr. to vloni zabalil jako Iron Man, a i když se šeptá, že jeho Tonyho Starka možná uvidíme v Black Widow, comicsové brnění už prakticky pověsil na hřebík.
Spravedlnost podle Spensera je dalším a jiným akčňákem od Berga a Wahlberga

Spravedlnost podle Spensera je dalším a jiným akčňákem od Berga a Wahlberga

21. 1. 2020 | Trailery | Adam Homola

Netflix ulovil další zajímavou tvůrčí dvojici a výsledek uvidíme už brzy. Peter Berg a Mark Wahlberg spolu rozhodně netočí poprvé, jenže zatímco jejich předchozí filmy byly spíše vážnější, Spravedlnost podle Spensera vypadá poněkud odlehčeně.