Recenze: 6 Underground: Tajné operace – koncentrované filmové šílenství. Máte zájem?

20. 12. 2019 - 10:47 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: 6 Underground: Tajné operace – koncentrované filmové šílenství. Máte zájem? zdroj: tisková zpráva

V jednadvacátém století se už dost těžko hledají lidé, kteří by do světa vykřikovali, že filmy jsou důvod, proč lidstvo skončí v pekle. Samozřejmě pořád se čas od času objeví idiot pokoušející se spojit akční žánr s magory, co vystřílí školu, ale v poslední době jsou v tomhle směru mnohem populárnější videohry, na které lze svézt téměř jakýkoliv reálný problém.

Na druhou stranu kdybyste někomu ze strážců morálky, co zavírají oči před realitou a hledají falešné důvody, proč se v naší společnosti dějí občas dost nehezké věci, pustili novinku Michaela Baye, asi by se všechno vrátilo do starých kolejí.

Bay se v devadesátých letech proslavil jako režisér agresivně a efektně vypadajících klipů a reklam, šanci u filmu mu pak dal producent Jerry Bruckheimer a spolu vypustili do světa akční pecky jako dva díly Mizerů, Skálu nebo Armageddon.

Bay pak ovšem utekl k sérii Transformers a ačkoliv je jednička i dnes parádní podívaná, asi nikdo není spokojený s tím, kam to tahle sága dotáhla v dalších dílech. Ukázalo se, že Bay je sice skvělý režisér, jehož filmy parádně vypadají, mají skvělou akci a co se týče přestřelek, honiček a explozí, je jejich tvůrce naprosté eso.

01 zdroj: tisková zpráva

Jenže jako vypravěč není schopný vytvořit něco, co by dávalo smysl. A ani se o to nepokouší. Když na něj dohlíželi šikovní producenti a dokázali ho krotit, obvykle společně poslali do světa strašlivý filmový nářez. A když ne, tak ne. A u 6 Undergeround: Tajné operace dostal Bay prakticky volnou ruku, takže si asi dovedete představit, jak to dopadlo.

6 Underground se točí okolo party pravděpodobně šílených lidí, kteří se rozhodli páchat dobro bez ohledu na to, kolik nevinných to zaplatí životem. Miliardář Ryan Reynolds dal dohromady tým, ve kterém jsou bývalá špiónka, sniper, parkourista, profesionální zabiják a pár dalších drsňáků s pochybným morálním kompasem. Ti se rozhodli předstírat před světem, že zemřeli, takže se jim povedlo vypadnout ze všech databází a celkově ze systému a můžou si dělat, co chtějí. A teď chtějí zlikvidovat blízkovýchodního diktátora, mezi jehož koníčky patří útočit chemickými zbraněmi na nemocnice a školy. A hodlají si ho podat naprosto nekompromisně.

02 zdroj: tisková zpráva

Bayův film by rád působil jako kombinace Mission: Impossible, dejme tomu Batmana a Mizerů. Z toho prvního si bere tým profíků, kteří se vyloženě vyžívají v šílených akcích, při nichž autem zdemolují půlku Florencie nebo kus mrakodrapu v Hong Kongu. Z druhého zase vigilantismus, touhu bojovat za spravedlnost bez ohledu na zákony a spoustu technických udělátek, se kterými se člověk v akčních scénách nenudí. A z Mizerů zase hláškování, barevný vizuál a fakt, že v akčních scénách je překvapivě vysoký počet mrtvých nevinných kolemjdoucích, jen na rozdíl od starých Bayovek je to tentokrát všechno vidět. A podávané je to docela legračně. Což může být pro někoho problém.

Šestice hrdinů sice kope za ty hodné, nejsem si ovšem jistý, jestli oprávněně. Jasně, tyranský diktátor je záporák, jenž si zaslouží všechno to ošklivé, co se mu stane, ale Reynoldsova parta jde opravdu hodně přes mrtvoly. Bay se navíc vyloženě vyžívá ve scénách, kdy auta projíždějí skrz davy lidí a neřeší, že když si hrdinové gratulují k dobře splněné misi, musí pohřební ústavy najímat brigádníky a makat dvojité směny. Spolu s Bayovým vizuálem plným barev, zpomalovaček, efektních kamerových obletů a záběrů, ve kterých buď něco vybuchuje, nebo tam jsou strašně krásní lidé, to celé působí trošku nepatřičně. Osobně bych však kecal, kdybych tvrdil, že mi to přehnaně vadilo. Bay byl v tomhle směru vždycky trochu magor, což víme už od druhých Mizerů, kde na konci neváhal nechat hrdiny projet Hummerem skrz kubánské slumy. Jen u toho neukazoval mrtvoly.

04 zdroj: tisková zpráva

Větší potíž tkví v tom, že Bay se evidentně vykašlal na pokus vyprávět film tak, jak by to dělali ostatní režiséři. Vůbec ho nezajímá, že tu nic nedává smysl a absolutní prioritou pro něj bylo to, že záběr vypadá pěkně (a on vypadá). U úvodní scény v Itálii se ještě snaží krotit a výsledkem je jedna z nejlepších automobilových honiček, jakou jsme v posledních letech mohli vidět.

Pak už se ale přepnul do módu „fuck it“ a začal blbnout. 6 Underground se zamotá do hromady flashbacků a vysvětlovaček, které nedávají smysl, takže o hrdinech se prakticky nic nedozvíme a čím víc se blížíme ke konci, tím víc působí jako parta arogantních telat než někdo, komu by šlo fandit. Ještě horší je však Bayova práce s prostorem, kdy se postavy přesouvají z jednoho místa na druhé, pak se zase vracejí a člověk se dokonale přestane orientovat v tom kdo kde je, co dělá a co mu hrozí.

V jeden moment utíká parkourista před zloduchy a má náskok třicet metrů. O střih dál mu už dýchají na záda. V jednu chvíli stojí na střeše rozestavěné budovy, o vteřinu později už je v její půlce a za další sekundu zase nahoře. Nedává to smysl, je to blbé a Bay z toho vůbec není nervózní, protože si myslí že to je hezké, a to považuje za nejdůležitější.

zdroj: Falcon

A ono to hezké je. Jenže blbé taky a strašlivě a je asi na každém divákovi, jak moc se dovede smířit s tím, že 6 Underground patří mezi nejhloupější filmy všech dob a zároveň se na to docela dobře kouká. Já to mám tak napůl.

Faktem ovšem zůstává, že výsledek připomíná něco, co by vzniklo, kdybyste dvouletému klukovi dali půl tuny kostiček Dupla a gram kokainu a nechali ho bez dozoru tvořit. Výsledek by taky moc smysl nedával. Ale určitě by byl přinejmenším zajímavý.