Pot a krev - recenze

10. 8. 2013 9:30 - Recenze | Autor: Karel Drda

Pot a krev - recenze zdroj: Archiv

Budu velmi upřímný a řeknu, že mám rád Marka Wahlberga a filmy s ním mne baví. Povznesl jsem se mnohokrát nad jeho hereckým talentem, občas jsem trochu víc přimhouřil oči a užíval si to, že umí být vtipný a sarkastický současně. Tentokrát však všichni, co se podíleli na snímku Pot a krev, šlápli do pořádně velkého lejna.

Pot a krev je velký omyl, který zcela mění pohled na Wahlberga, protože konečně o něm můžeme říci, že hrál v opravdu pitomém filmu. Ne všechno, co se ve filmech ohání inspirací skutečným životem, by mělo mít právo na zfilmování. Pokud bych bratřím Coenům poslal scénář podle kauzy Džambulka, asi by jej poslali ke dnu s tím, že autor textu něco fetuje. Zde je to velmi podobné. Režisér Michael Bay se ohání příběhem, který se prý údajně stal, ale do filmu se prostě nehodí. Wahlberg si tentokrát zahrál obyčejného pitomce Daniela Luga, který pracuje jako trenér v posilovně a neustále přemýšlí nad tím, jak zbohatnout – rychle a bez práce. Sám o sobě si myslí, že je celkem inteligentním chlápkem, vymyslí proto plán, do kterého zapojí další dva tupé kamarády. Adrian (Anthony Mackie) je nabušený svalovec a Paul (Dwayne Johnson) také, ale k tomu má ještě mnoho škraloupů z minulosti.

Trojice tupců

Blb, svalovec a recidivista se rozhodnou unést bohatého zákazníka posilovny Victora (Tony Shalhoub) a za prachy jej zase pustit na svobodu.  Jenže trojice možná dostala do vínku svaly a ne rozum, proto celá akce selže hned na úplném začátku. Michael Bay se rozhodl natočit hvězdně obsazenou akční komedii, v níž se snad pro získání větší důvěry diváků ohání větou o inspiraci skutečnými událostmi. Jenže ten příběh je tak hloupý, že samotné sledování trojice hlupáků vás naplňuje trapností. Vtipy zde celkem fungují, ale samotná zápletka prostě ubírá na talentu všech zúčastněných opravdu hodně bodů. Zoufalé pobíhání a poskakování hlavních hrdinů má navíc neuvěřitelných sto třicet minut (bez jedné minuty) a svižné tempo se po necelé hodině promění v otravný sled zbytečných událostí. Bay je solidním rutinérem, který má čuch na peníze a umí je vykřesat snad z čehokoliv. Ani tentokrát tomu není jinak. Pot a krev hystericky poskakují mezi žánry komedie, thrillerem, snaží se o moment překvapení, v poslední chvílí se trapně pokouší o nějaký zlom, který zřejmě průměrnému divákovi způsobí srdeční zástavu a nakonec trochu zvážní, aby zase jako na horské dráze změnil svůj vypravěčský styl. Netvrdím, že je nutné se držet nějakých zaběhnutých regulí, že tvůrci filmů musí dodržovat nepsané zákony svého řemesla, ale čeho je moc…

Průměr do letňáku

Stačí si vzpomenout na černou komedii bratří Coenů Po přečtení spalte, aby každý ihned pochopil, že lze postavit bizarní zápletku s uvěřitelnými postavami, že si tvůrci mohou pohrávat s divákem a podsouvat mu více žánrů a že to celé hlavně funguje. Je vtipné, že zmiňovaný film v podstatě využívá téměř totožného prostředí pro vznik zlodějského plánu – posilovnu. Michael Bay je v tom, co dělá, dobrý, ale Pot a krev bude v jeho dlouhém seznamu asi považována za lepší průměr. A teď to přijde, já tu větu musím prostě použít. Pot a krev neurazí ani nenadchne, je to však ideální sezónní blockbuster, na který má smysl vyrazit třeba do letního kina. Kolik letních kin však napočítáte ve svém okolí.