Nejblíže je na obzoru velkofilmová adaptace warcraftích her (strategie Warcraft 1 až 3, online hra World of Warcraft) s všepopisným jménem... Warcraft. Snímek, jehož tvorba je momentálně v plném proudu, by měl převyprávět první setkání lidí a Orků z pohledu obou aktérů. De facto tedy ukáže cosi mezi zápletkou Warcraftu 1 a posledním datadiskem pro WoW. Ze všech připravovaných adaptací má Warcraft největší šanci zlomit prokletí filmů podle her. Za režií stojí Duncan Jones, o jehož talentu jsme se mohli přesvědčit v nezávislé sci-fi Moon. Zároveň má značka Warcraft po celém světě milióny věrných fanoušků, kteří po dekádu financovali běh World of Wacraft, vůbec největší placené online RPG hry vůbec. Právě kvůli mnoha, mnoha mantinelům, kterým tvůrčí tým podobně milované látky čelí, však mnozí filmový Warcraft vyhlížejí spíše pesimisticky. Snímek by se nám měl představit na 10. června 2016.
Assasin’s Creed
Půjde-li vše podle plánu, půl rok poté by kina mohla poctít i adaptaci série historických romancí Assassin’s Creed. Nejistá formulace je ovšem rozhodně na místě - snímek je totiž připravován už od roku 2011 a zdá se, že jeho nynější verze drží pohromadě především kvůli zájmu Michaela Fassbendera, který by se krom hraní hlavní role měl chopit i producentské role. Ačkoliv se mluví o tom, že se snímek nachází v produkční fázi, mnoho hmatatelnějších informací zatím není.
A to ani o zápletce nebo postavách. Z vyjádření týmu vyplývá, že příběh má zřejmě duchovně vycházet z herní story o znovu zažívání vzpomínek svých předků. Není však jasné, jestli se Fassbander objeví jenom v roli současníka Desmonda Milese, nebo jeho předka Altara, či si střihne dvojroli. Na scénáři spolupracovali Adam Cooper a Bill Collage (napsali Exodus od Ridleyho Scotta), minimálně historickou stránku by tedy snímek mohl mít vyřešenou. Nevábně však zní jméno režiséra Justina Kurzela, který má za sebou jen dva malé dramatické filmy a Fassbender si ho vybral kvůli společné spolupráci na posledním MacBethovi. Momentálně se každopádně počítá s tím, že Assassin's Creed vyjde 16. prosince 2016.
Uncharted
Třetím snímkem klasického ražení na horizontu je potom adaptace Uncharted, který je jakýsi modernější herní klon Indiana Jonese. Ani tentokrát není jasné, jak film dopadne, stav jeho produkce je totiž ještě žalostnější než v případě Assassin's Creed a podtrhuje tvůrčí problémy, kterým filmové adaptace her často čelí. Na předprodukci filmu totiž došlo prakticky hned s vydáním prvního dílu Uncharted v roce 2007. Poprvé to v roce 2009 potvrdil sám Avi Arad, zakladatel Marvel Studios, jenže od té doby se realizace daleko nepohnula. V jednu dobu byl s projektem jako scénárista a režisér asociován David O. Russell (Tři králové). Poté, co v roce 2011 projekt opustil, se o slovo přihlásil Neil Burger (Divergence), i ten jej však opustil. Datum vydání na rok 2017 proto zůstává velmi, velmi pochybné.
Na Uncharted je nejlépe vidět, proč se filmaři moderních adaptacím her spíše vyhýbají. Stejně jako dříve dnes stále platí, že adaptovat jiné vizuální médium je velmi nevděčnou úlohou - filmy o hrách mají svým způsobem ještě obtížnější úlohu než filmy podle knih. Obrazová stránka a většinou (mnohdy žalostná) zápletka jsou už úzce definovány. V případě Uncharted a jiných her z minulé konzolové generace (cca. od roku 2006) ale pro přetavení na velké plátno často není žádný důvod. Moderní hry totiž vypadají přinejmenším stejně dobře jako soudobý animovaný film a nabízejí zápletky inspirované z akčních a dobrodružných filmů ze 70. a 80. let. Každý, kdo natočí jejich věrnou adaptaci, vlastně bude jenom udělá totéž, co už udělaly hry, jenom s živými herci. A kdo neudělá věrnou adaptaci, ten riskuje konflikt s producenty i fanoušky.
Angry Birds
Snad proto filmům podle her zlepší animák Angry Birds, který by měl dorazit ještě před Warcraftem na 20. května 2016. Především scénář k filmu napsal Jon Vitty, veterán komediálních animovaných seriálů Simpsonovi a Tatík Hill a spol., stejně jako autor dvou epizod Kanclu. Rovněž obsazení prozatím působí velmi solidně - jména jako Danny McBride, Bill Hader nebo Peter DInklage samy o sobě přilákají do kin řadu komediálních fanoušků. V neposlední řadě platí, že Rovio, studio stojící za Angry Birds, si může dovolit vyplácnout velký balík jak na kvalitu digitální animace, tak i marketing. Momentálně je cena filmu odhadována na 80 milionů dolarů, s další stovkou vydanou na marketing.
Právě zde je vidět, nakolik paradoxně volnější a abstraktnější hry - jako ta, v níž práci odstřelují pevnost prasat - mohou paradoxně nabízet větší tvůrčí svobodu a přilákat tak více talentů. Filmový Angry Birds se nemusí být, že někoho urazí, pokud ukáží jinou stránku příběhu než jen odstřelování pevností. Zároveň jsou ale daleko méně abstraktní než někdejší první velké herní hity jako Pacman nebo Tetris.
Tezi o větší svobodě animáků podporuje i poslední velký herní film, kterého bychom se v příštím roce mohli dočkat. Ratchet & Clank navazuje na stejnojmenou vesmírnou hopsačku s antropomorfními zvířátky v hlavní roli. Příběh první hry, v níž se útřední dvojice potká poprvé, by měl být popsát právě ve filmu chystaném na 26. dubna 2016. Snímek tedy bude na poli animáků přímo soupeřit s Angry Birds.
Minimálně co do hlasů přitom obsáhne zcela áčkovou ligu. V podpůrných rolích se totiž objeví hlasivky Paula Giamattiho, Rosario Dawson nebo Sylvestera Stalloneho. Fanoušci Star Treku pak ocení hlavního záporáka namluveného Arminem Shimermanem (Quark z Hlubokého vesmíru devět). Snímek spolurežíruje Kevin Munroe (natočil nepříliš dobře přijatý, ale velmi solidně vydělávající animák TMNT z roku 2007), zbytek produkčního štábu se ovšem podobnou historií už pyšnit nemůže. Tak či onak, by nebylo překvapivé, kdyby právě Ratcher & Clank spolu s Angry Birds byly nejvýdělečnějšími filmy podle her vp příštím roce.
Na delším horizontu se přitom nezdá, že by další filmy podle her měly šanci cokoliv otočit na světlou stranu kvality a úspěchu. Naopak to skoro vypadá, že se stále se zlepšující grafikou adaptací her ve filmovém světě nápadně ubývá. Na "tu pravou" přitom fanoušci čekají už od roku 2001, kdy naděje všech tak mocně pohřbil Tomb Raider, do té doby nejambicióznější adaptace. I ona ale ukázala, že nestačí jenom vzít slavnou herečku a vrhnout ji do nesmyslné zápletky.