Pí a jeho život - recenze

2. 1. 2013 - 10:44 | Recenze | Karel Drda

Pí a jeho život - recenze Suraj Sharma ve filmu Pí a jeho život | zdroj: Bontonfilm

Jen dobrá kniha nestačí a věhlas režiséra sám o sobě nemusí být zárukou vůbec ničeho. Pokud však tím režisérem je Ang Lee, pak i jen trochu kultury znalý divák bystří svoji mysl. A je úplně jedno, zda v negativních, či zcela opačných konotacích. Jeho nejnovější snímek Pí a jeho život je přesně filmem, po jehož zhlédnutí divák může začít přemýšlet nad jeho skutečným smyslem, hledat skryté významy a poselství.

A protože pro novináře je samozřejmě velmi těžké si přiznat, že by to mohl být jen obyčejný snímek, který vypráví příběh o chlápkovi, co je na otevřeném moři na člunu sám s tygrem, tak velmi často hledá další možnosti vysvětlení. Hlavním hrdinou je Pí, mladý muž vyrůstající v zoologické zahradě, jejímž zakladatelem byl jeho otec.  Zdánlivě idylický život končí ve chvíli, kdy se rodina rozhodne přestěhovat z Indie do Kanady a to s některými zvířaty. Ty by na novém místě měli téhle indické rodině pomoci s novým startem v chladné domovině.

Pí na cestě s tygrem

Nákladní loď, na níž se Pí s bratrem a rodiči plaví však skončí díky bouři na dně oceánu a mladík končí snad díky štěstěně na záchranném člunu. Nezachrání se však sám, společnost mu budou dělat poraněná zebra, hyena, orangutaní samice a bengálský tygr, který má jméno Richard Parker. Pro mladíka tak začíná jedno nekonečné dobrodružství, kdy bude muset najít „společnou řeč“ s nejnebezpečnějším predátorem planety a současně najít cestu zpět k lidem a na souš. Tak a teď už záleží na několika faktorech, které ovlivní úspěch Leeho s novým filmem ve vašich očích. Buď se necháte vést příběhem, který vypráví sám hlavní hrdina, a vy mu budete věřit, nebo se nad něj povznesete a necháte se mnohem více kolébat samotným režisérem na vlnách jeho zvláštní poetiky. Nebo je tu vlastně jedna možnost, totiž patříte k těm, kteří si přečetli veleúspěšný román Yanna Martella a tuší, že velmi zvláštní pointa je tím diamantem, o který tu běží. Ang Lee je vynikajícím režisérem. S jeho filmy člověk nemusí souhlasit po obsahové stránce, můžete nad nimi lámat právě z těchto důvodů hůl, ale nikdy tomuto korejskému tvůrci usazenému v Hollywoodu nemůžete upřít talent. Buď budete na příběh nahlížet naivně jednoduchou optikou, totiž jde přeci jen o kluka na moři, co má proti sobě tygra, nebo sledujeme velmi zvláštní, až mysteriózní báchorku. Jenže pochopit tohle nedá vůbec žádnou práci a v tom je právě kámen úrazu.

Pí a jeho život Pí a jeho život | zdroj: Bontonfilm

Digi šelma a smysl života

Snímek definitivně rezignoval na literární předlohu prostě tím, že větší důraz kladl na efekt (3D brýle jsou potřeba) a až výkladovou jednoduchost. I hlupák prostě po chvíli pochopí, že zvířata cosi symbolizují a jejich jednotlivé povahy ihned nabídnou odpovědi. Naivní cesta k nějaké hlubší myšlence je umocněna efektní kamerou a precizním střihem. Je pak tedy otázkou, co diváka více bere, zda hrdinovy verze příběhu, nebo fascinující záběry na dokonale digitálního tygra uprostřed oceánu. Nezatracujte tento snímek a zajděte se podívat. Ať už budete patřit do jakékoliv skupiny vyjmenovaných diváků, nemusíte z kina odcházet vůbec zklamáni. Dovolím si poznamenat, že v odpovědích na otázky kolem smyslu života je snad tahle digitální hříčka mnohem razantnější, než některými tolik adorovaný Atlas mraků. Dvě hodiny u tohoto filmu přežijete mnohem klidněji než deset minut u výše jmenovaného titulu.