Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna - recenze

14. 8. 2013 - 15:23 | Recenze | Karel Drda

Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna - recenze zdroj: tisková zpráva

Pamatuji si porevoluční dobu, kdy nás starší bratr mého kamaráda na prázdninách v moravských Boskovicích vytáhnul do kina na film Emanuela a my coby dychtící puberťáci vyrazili na skutečnou necenzurovanou nahotu. Zklamání bylo veliké. Podobné pocity můžete dostat, když na snímek o zesnulé pornohvězdě půjdete s představou, že uvidíte hodně nahoty a odvážných scén. Film Lovelace: pravdivá zpověď královny porna je však jen takovým neerotickým čucíkem.

Je jasné, že snímek není pornem, ale je životopisným příběhem Lindy Lovelace, takže očekávat nějaké odvážnější scény by bylo asi hloupé. Na druhou stranu, je to příběh pornohvězdy, která se nějakým způsobem živila, že? Když budete točit film o zednících, také se rádi podíváte na to, jak staví zeď. Filmu tímto nechci vyčítat málo nahoty, proto na něj snad nikdo nejde, ale zase sledovat vnitřní pochody dnes již mrtvé pornoherečky také není zrovna úplně přitažlivé. Snímek se možná až příliš drží vzpomínek Lindy, která po skončení své kariéry začala velmi razantně vystupovat proti jakémukoliv pornu. Výsledkem je tak snímek, který nás nutí nad pohnutkami budoucí hvězdy občas uronit slzu a její rozhodnutí chápat jako něco, co vlastně dělat nechtěla. A tomu se mi nechce věřit.

Linda ublížená

Sledujeme tak Lindu jako loutku despotického manžela, která se k celému byznysu dostala vlastně proti své vůli. Ach, ta chudinka! Tvůrci však k divákovi nevystupují zrovna upřímně. Vypráví o tom, jaká asi bývalá pornoherečka chtěla být ve svém vlastním životopise, ale už neukazují, jaká skutečně byla. Věřím tomu, že feministky musí chrochtat blahem. Ukazují nám oběť, ale už nemluví o tom, jaký život Linda vedla. Slavná pornoherečka se slavným hlubokým hrdlem vedla velmi hýřivý život a navíc točila porno mnohem dříve, než poznala svého manžela. O tom všem snímek decentně mlčí. Pokud by film byl fiktivním příběhem, mohl by se divák točit na úžasných hereckých výkonech, kterým dominuje úžasný James Franco v roli Hugha Hefnera a překvapí celá řada vedlejších postav, mezi nimiž vynikající Eric Roberts, či naprosto bravurní Sharon Stoneová, dodávají filmu skutečně punc kvality. Příjemným překvapením je výkon Roberta Patricka.

Linda toporná

Hlavní představitelka Amanda Seyfried je možná skutečné Lindě vzdáleně podobná, ale její herecký projev je toporný, což je zrovna vlastnost, která se sice v pornu hodí, ale úplně někde jinde. Celý příběh o ženské, co šla pro prachy točit pornofilmy, se srazil do podivně hořkého poselství: Všechny ženy hrající v erotických filmech jsou oběti. Tvůrci se snažili většinu postav vykreslit jako slizké a zvrácené lidi, kteří vydělávají na opravdu ohavném byznysu. To konečně může pravda, ale snímek je tendenčně jednostranný a věřit takovému pohledu může snad jen žák z nedělní školy, který vyfasoval lístky v rámci mravní výchovy. Vtipný je i český název filmu. Lokální distributor si nebyl zjevně jistý v kramflecích, takže si tu „pravdu“ dal i do jména.