Čekání je u konce. Disney konečně představil svou dlouho chystanou konkurenci pro Netflix nebo Amazon Prime. Byla v plánu už několik let, Disney dokonce tvrdí, že ji plánoval už od roku 2006, kdy vyrazil na velké nákupy s cílem naplnit svůj katalog. Začalo to nákupem Pixaru a Marvel Studios a letos to vrcholí převzetím 20th Century Fox a jejich zdánlivě bezedné studiové knihovny. S tímhle zásobníkem bude mít nová platforma Disney+ dostatek střeliva, aby dohnala všechny ostatní hráče na trhu.
Souboj Titánů
Kdo vlastně proti Disney+ stojí? Musíme si předně ujasnit, co je vlastně novou platformou míněno. Disney+ si budete moci předplatit a konzumovat skrz mnoho zařízení od počítačů a notebooků, přes mobilní telefony a tablety, až po nejrůznější Apple TV, herní konzole, chytré HDMI dongly jako Roku nebo Chromecast. V tom je Disney+ stejný jako jeho největší rival Netflix (140 milionů předplatitelů), ale i další služby na trhu.
Určitě mezi ně můžeme počítat Amazon Prime, HULU (který teď Disney většinově vlastní, takže tam to ještě bude zajímavé) a částečně i HBO Go – to je pro změnu součástí portfolia Warner Bros., studia s největším katalogem, které také chystá vlastní streamingovou platformu. A pak je tu ještě Google, který se s YouTube Premium momentálně spíš stahuje a Apple, od jehož Apple TV+ se také očekávají velké věci, ale jsou zatím zahalené spíše v neznámu.
Disneyho plusková služba se naopak nebojí konkrétních cílů a plánů. Kdo očekával jen pár marketingových vějiček a celebrit na jevišti, ten byl možná překvapen množstvím informací, a dokonce i ukázek z konkrétních seriálů. Než se do toho pustíme, je třeba zmínit obchodní plány Disneyho. Společnost by chtěla do pěti let od spuštění služby oslovit 60 až 90 milionů předplatitelů, z toho dvě třetiny mimo USA. To by z ní udělalo dvojku na trhu (za předpokladu, že Netflix i Amazon Prime zůstanou na svých číslech), ale podle expertů jsou odhady možná až příliš optimistické.
Originální obsah
Nové zákazníky chce Disney+ oslovit především exkluzivním obsahem, ale na rozdíl od Netflixu bude mít k dispozici i obrovský archiv studií Disney a 20th Century Fox, který bude v rámci služby k dispozici pořád, nikoliv jako na Netflixu a Amazon Prime jen dočasně v závislosti na zakoupených licencích. I proto už brzy obě studia zasadí Netflixu velkou ránu, když z něj začnou stahovat licencované blockbustery. Netflix se na podobnou bitvu připravoval dlouho dopředu, před pár týdny ostatně oznámil, že jeho vlastní obsah už tvoří víc než polovinu katalogu.
Disney+ ovšem u novinek bude útočit velkými kalibry a pokud jste si ještě donedávna mysleli, že herci se dělí na filmové a televizní, už na to můžete úplně zapomenout. Zrada je jenom otázkou peněz, jak říkal kardinál Richelieu. Krásně je to vidět na seriálech z prostředí marveláckého MCU – WandaVision přivede na “malé plátno” Paula Bettanyho a Elizabeth Olsen, Loki dostane vlastní seriál s Tomem Hiddlestonem v hlavní roli, na stejný servis se může těšit i Hawkeye s Jeremym Rennerem a parťáckou show představí i Falcon a Winter Soldier, samozřejmě s Anthonym Mackiem a Sebastianem Stanem.
Ano, hvězdy z velkých marvelovek budou mít na Disney+ vlastní seriály. A dokonce tu bude i animovaná marvelovská řada What If, která bere populární komiksové téma a představí scénáře alternativních realit – co kdyby ve dvojce Avengers vyhrál Ultron? Co kdyby Tony Stark v Občanské válce porazil Kapitána Ameriku? Co kdyby Thor mířil na hlavu?
A to samozřejmě není všechno. Dočkáme se i seriálů z prostředí Star Wars a hned prvním bude Mandalorian, s novou postavou, ale povědomými rekvizitami a kulisami. První seriálové Hvězdné války se odehrávají po konci Návratu Jediho (a tedy po konci Impéria). Stojí za nimi Jon Favreau, ale i řada dalších slavných jmen v roli režisérů jednotlivých epizod. A dokonce tu kecal do řemesla i sám George Lucas. V hlavní roli se představí Pedro Pascal, což je hezký prostředníček Netflixu, protože tohohle herce proslavil seriál Narcos, který byl jedním z velkých hitů červeného eNka.
Nutno dodat, že Disney+ se tím teprve rozjíždí. Budou tu seriály na motivy disneyovských animáků, série vycházející z Muzikálu ze střední a s tím spojené dojení dalších značek. V prvním roce uvidíme zhruba 25 exkluzivních seriálů a přes deset filmů a speciálů. V následujících letech se pak budou počty těchto exkluzivních novinek zvyšovat. A neuvidíte je nikde jinde než na Disney+.
Archivní bestsellery
V prvním roce služby Disney+ nabídne i velké plundrování svých archivů. Aby postavil službu s dostatečným množstvím titulů, sáhne po stovce nedávných studiových filmů a přihodí navrch 400 starších snímků. K tomu pak desítky až stovky seriálů s katalogem čítajícím 7500 epizod. Fanoušci se mohou těšit na kompletní Simpsonovi a vůbec to nejlepší z televizních Foxů, kompletní nabídku dokumentů od National Geographic, ale hlavně kompletní Star Wars, Pixar, disneyovky a samozřejmě Marvel. Tyhle archivní věci si budete moci koupit zvlášť na Amazonu, iTunes apod., ale nebudou k dispozici v žádné jiné streamingové síti v rámci měsíčního předplatného.
A právě proto by měly být velkým tahákem pro zákazníky. Disney+ bude archiv uvolňovat postupně, aby si nevystřílel všechny trumfy, ale minimálně co do celovečeráků se objeví v nabídce všechno důležité. Zvlášť pro rodiny s dětmi bude Disney+ extrémně zajímavý, vzhledem k obsahu Disneyho televizních kanálů a samozřejmě stovkám pohádek a animáků.
Kdy se můžeme těšit
A teď ty horší zprávy. V USA odstartuje Disney+ ještě letos, konkrétně tedy 12. listopadu 2019, což je přesně v duchu předvánočních nákupních horeček. Kdo chce tedy strávit Vánoce u dárku čítajícího desítky tisíc hodin zábavy, ten se může těšit, pokud sedí na správné straně Zeměkoule.
Spolu s USA služba do konce letošního roku expanduje i na dalších velkých trzích – Francie, Německo, Velká Británie, Japonsko, Austrálie a Jižní Korea. Východní Evropa přijde na řadu až později, konkrétně tedy v letech 2020 až 2021. Protože je Česko malým trhem, lze očekávat spíš pozdější start, takže pokud jste si brousili zuby už letos, musíte se přestěhovat blíž k německým hranicím. S Českem se nicméně oficiálně počítá, jen ještě není jisté kdy přesně.
Kolik za to budeme platit
Pouhých sedm dolarů měsíčně, alespoň to platí pro americké zákazníky. A pokud zaplatí na rok dopředu budou mít dvanáct měsíců za cenu deseti. Je to férová nabídka, ostatně počet titulů v prvních dvou letech sotva přeleze tisícovku, zatímco srovnatelně drahé HBO Go má v katalogu asi půl druhého tisíce.
Netflix v závislosti na trhu nabízí mezi 3000 až 5000 titulů a letos zase nenápadně o dolar zdražuje. Podobnou křivku můžeme asi čekat u každé služby, jejíž obsah se postupně navyšuje, případně jí rostou náklady, které musí vynakládat na boj s konkurencí. Lze očekávat, že východoevropské ceny budou trochu nižší než ty americké/západoevropské, ale to je pro nás zatím hudba budoucnosti, protože si na Disney+ budeme muset minimálně ještě rok počkat.
Rozhodně se však jedná o velkého soupeře pro Netlix, se kterým by se mohl v budoucnu prát o nadvládu nad domácími kiny. Určitě má k tomu našlápnuto slibněji než chystaný Apple TV+ a pravděpodobně i lépe než Amazon Prime Video, protože předplatitelé Amazon Prime (v USA jich je víc než 100 milionů), většinou ani nevědí, že mají v ceně služby nějaký videoobsah.
Tihle tři se v následujících letech budou hodně prát, což je dobrá zpráva, protože když se tři perou, vždycky se směje zákazník.