Řadí se do skupinky mladých herců, kteří v Hollywoodu zastupují typ „pohledný a usměvavý hispánský mladík“. Narozdíl od valné většiny svých stejně starých kolegů však ukazuje šarm i herecký talent, jež mu umožnil zazářit hned v několika výrazných rolích. Zmiňme z nich jen ambiciózního středoškoláka Carlose v romantickém dramatu šílená/krásný (2001) nebo hasiče Keitha v akčním dramatu Okrsek 49 (2004).
Javier Manuel Hernandez Jr., zvaný Jay, se narodil 20. února 1978 v kalifornském Montebellu. K herecké kariéře jej nasměrovalo osudové setkání s vyhledavačem hereckých talentů Howardem Tynerem, který při náhodném setkání ve výtahu zavěštil Hernandezovi úspěšné působení v Hollywoodu. Hernandez jeho slovům uvěřil, a tak se už v roce 1998 mohl objevit v sitcomu Dobrá trefa o středoškolském basketbalovém týmu. A protože se Jay osvědčil, zůstal v tomto úspěšném seriálu až do roku 2000 a získal také několik dalších příležitostí. Epizodně se mihl v dalších teenagerských sitcomech USA High (1999) a One World (2000); v televizní mýdlové opeře Undressed (2000) ze života mladých Američanů si zahrál jednoho z hlavního hrdinů druhé řady seriálu. Už v roce 2000 pak Hernandez debutoval také na stříbrném plátně, když se představil v dramatu Living the Life o patnáctileté dívce zaplétající se do sítě hispánského gangu.
V letech následujících na sebe Jay Hernandez výrazně upozornil hned několikrát. Pravdou však zůstává, že se zatím s žádnou výjimečnou hereckou příležitostí nesetkal a jeho dosud nepříliš široká filmografie je přímo vzorovým příkladem toho, jaké uplatnění co se týče žánrových snímků dnes Hollywood mladým hercům nabízí…
Teenagerská romance. Svůj první zářný okamžik si Jay Hernandez prožil díky milostnému dramatu šílená/krásný (2001), kde byl více než rovným partnerem hvězdné Kirsten Dunstové. A přestože úlohy pohledných sympaťáků z chudých poměrů a se srdcem ze zlata nepatří k těm největším hereckým výzvám, Hernandez jako ambiciózní student Carlos, jenž se zamiluje do problémové dívky z vyšších kruhů, přesvědčil, že se může směle řadit mezi slibné hollywoodské talenty.
Horor. Snímek Jízda do pekel (2001) byl ještě velkým představením pro trojici Paul Walker, Leelee Sobieskiová a Steven Zahn, která ztělesnila přátele ohrožované psychopatickým řidičem kamionu. Na Hernandeze zatím zbyla jen menší rolička. V teenagerské vyvražďovačke Hostel (2005) o partičce mladých Američanů, kteří se nechají zlákat k výletu na Slovensko, byl už hlavní hereckou tváří právě Hernandez. Nečekaný trhák však uspěl spíše díky nápaditosti scenáristů v čele s režisérem Elim Rothem než zásluhou ústředních představitelů. V Hostelu II (2007) si Hernandez bujarého Paxtona zopakoval, teď už jen v kratičkém prologu.
Sportovní drama. Hernandezův talentovaný mladíček Joaquin „Wack“ Campos s velkou šancí proniknout mezi profesionální basebalisty – to je jedna z klíčových rolí sportovního snímku Hráč (2002). Film dopomohl k návratu na výslunní Dennisi Quaidovi, představujícím se jako bývalá basebalová naděje, ale byl také jedním ze stupníků na Hernandezově cestě vzhůru. Drama se sociálním podtextem Světla páteční noci (2004) s Billym Bobem Thorntonem v hlavní roli pak sice ani zdaleka nebyl tak velkým hitem jako Hráč, zato ale patřil vůbec k nejlepším snímkům z prostředí amerického fotbalu.
Akční drama. Jen málokterý z tvůrců, který do svého snímku hledá hrdinného sympaťáka, nenarazí jednoho dne na jméno a tvář pohledného Hernandeze. Jako jeden z prvních to pochopil režisér Jay Russell, který Hernandeze obsadil do svého dramatu o správných chlapech u hasičského sboru Okrsek 49 (2004) po bok Joaquina Phoenixe a Johna Travolty coby benjamínka Keitha. Do stejného ranku patří také jeho úloha v dramatu World Trade Center (2006) s Nicolasem Cagem a Marií Bellovou, jehož režisér, kontroverzní Oliver Stone, se pokouší o rekonstrukci záchranných prací následujících po atentátu z 11. září 2001.
Gangsterka. Po vzoru Kmotra II (1974) vzniklo v roce 2005 krimi Carlitova cesta: Zrození gangstera, navazující na snímek Briana De Palmy Carlitova cesta (1993). Jay Hernandez se tentokrát představuje v titulní úloze začínajícího, ale o to nelítostnějšího mafiána Carlita Briganteho, který se zuby nehty tlačí na pozici drogového cara v newyorském Harlemu. Mladý Hispánec tak vstupuje tak do zdánlivě nerovného souboje na dálku s protagonistou jedničky, věhlasným Alem Pacinem, který byl na počátku devadesátých let v nejlepších letech. A přestože ze střetu odchází poražen, za svůj výkon se rozhodně stydět nemusí.
Jay Hernandez dnes ještě nepatří k hereckým osobnostem, špetku talentu potřebnou k prosazení se na vrchol však už párkrát ukázal. Vsadí Jay na svůj vzhled a stane se tuctovým hollywoodským krasavcem, anebo se pokusí rozšířit svůj herecký rejstřík a prosadí se mezi uznávané herce dramatických rolí? Rolička v motorkářském thrilleru s Ice Cubem Torque: Ohnivá kola (2004) svědčí spíše o Hernandezových plánech proniknout mezi hvězdy akčních filmů. Ústřední role v krimidramatu Carlitova cesta: Zrození gangstera anebo i v historickém opusu režisérů Sergeje Bodrova a Ivana Passera Nomádi (2004) o kazašském národním hrdinovi Eralim naopak nasvědčují snahám získat si na svou stranu i filmové kritiky a náročnější publikum…