Gangster Ka - recenze očekávaného českého thrilleru

13. 9. 2015 - 20:30 | Recenze | Vojtěch Karlík

Gangster Ka - recenze očekávaného českého thrilleru zdroj: tisková zpráva

Film Gangster Ka není detektivkou v pravém slova smyslu. Na jednu stranu se v médiích objevují srovnání s kauzou uprchlého Krejčíře, na straně druhé to tvůrci otevřeně nepřiznávají, protože hlavního padoucha pojmenovali úplně jinak. Sedíte v poloprázdném kině, víte jak to dopadne a to mezi tím musíte nějak přežít. Čekáte-li další domácí průšvih, zklamu vás. Gangster Ka není vůbec špatný.

Jestli právě uvedený film Gangster Ka vzbuzoval alespoň něčímnaděje, tak to byla literární předlohou novináře Jaroslava Kmenty. Ten vzbudil před lety oprávněné nadšení knihami o kmotru Mrázkovi a mafiánských propletencích kolem jeho osoby. S podobnou vervou se vrhl i do knih o uprchlém Krejčířovi a byť jsem je nečetl, ty předchozí díla pro mne byla jistou zárukou kvalitní předlohy. Režisér Pachl má za sebou několik studentských filmů (ty neznám) a docela dobrý seriál Cirkus Bukowsky (ten se mi líbil). Napsat však o něm, že jeho jméno je nějakou zárukou, prostě nelze. Přesto právě Gangster Ka je filmem, který takzvaně může udělat.

Gangster Ka zdroj: tisková zpráva

První neduh jsem zmínil už v perexu. Všichni víme, že film volně pojednává o Radovanovi Krejčířovi, toho času čekajícího na rozsudek v nějakém zapeklitém případu v Jihoafrické republice). Na druhou stranu se v Pachlově snímku postava jmenuje Radim Kraviec, což je asi pojistka před případnou žalobou, nebo prostě jen strach na tvrdo odkrýt karty. A nebo prostě jen projev umělecké svobody tvůrců. Nevím.

Nečekejte tedy českého Kmotra, ale spíš takového českého veksláka, co se dostal až po nejvyšší patra české politky a ničeho se neštítil. Jako celek je film roztříštěný. Nepochopil jsem některé dějové zvraty, totálně jsem se ztrácel v některých postavách, ale... Ale vlastně mne bavili vybrané scény, jednotlivé epizody vytržené z celku působily velmi dobře. Pachl zůstal u seriálu a vypadá to jako několik nepříliš dobře vytržených scén z kontextu, spojených následně do celku, který tmelí ne úplně dobré vyprávění.

Gangster Ka zdroj: tisková zpráva

Hynek Čermák je fakt dobrý. Hynek Čermák hraje Kraviece a docela bych věřil tomu, že někteří lidé si o herci od teď budou myslet, že je sprostý hajzl a mafián. S postavou bezskrupulózního Kraviece se popasoval dobře a patří mu za to velký dík. On totiž drží film pohromadě ve chvílích, kdy selhává scénář a střih. On drží příběh po kupě i ve chvíli, kdy na plátně není. Díky jeho mluvě, výrazům i pohybům, věříte těm všem kolem něj, že ho chtějí a musí dostat. Gangster Ka není gangsterkou v pravém slova smyslu, ale vlastně mi udělala velkou radost. Celá devadesátá léta jsem si říkal, kdy tady někdo vyrukuje opravdu s dobrým politickým thrillerem (jako kdysi točil třeba Delon). Na úplnou rehabilitaci žánru to pořád není, ale je to zatím nejlepší počin, co u nás vznikl. A záměrně nejmenuji české filmy z posledních pěti let.

A ještě jeden poznatek, je mi nepochopitelné, proč si český filmový establishment nevšímal Alexeje Pyška.