Enderova hra - recenze

1. 11. 2013 - 20:01 | Recenze | Karel Drda

Enderova hra - recenze zdroj: tisková zpráva

Rovnou a bez okolků se zeptám. Může být Enderova hra novým sci-fi fenoménem, který v plné síle nahradí díru na trhu po hitech, jakými byly série Pán prstenů a Harry Potter? Odpovím si samozřejmě sám. Byl bych za to velmi rád.

Knihu Orsona Scotta Carda jsem četl krátce před uvedením filmu do kin. Znáte to, taková ta povinná četba, aby člověk byl v obraze. Chtěl jsem chápat a rozumět příběhu. Trochu tím ztratíte objektivitu a možná i soudnost. Už srovnáváte s literární předlohou a film by měl obstát jaksi sám o sobě. Alespoň tak se to říká. Enderova hra rozdělí filmové publikum na dvě minoritní skupiny. Skalní fanoušci budou opravdu nadšeni z toho, jak se režisér Gavin Hood chopil tématu a natočil temné a trikově možná až přebujelé sci-fi. Druhou skupinku pak budou tvořit odpůrci, kteří na diskuzních fórech budou napadat tu první a budou též vyřvávat, že snímek je jen dalším popkulturním brakem.

Mládí vpřed

Asi i je, ale vůbec to nevadí, protože někde uprostřed bude trůnit nejpočetnější skupina obyčejných filmových diváků, kteří na Enderově hře ocení především to, že to není jen film pro náctileté, ale jde o solidní sci-fi, které by si určitě zasloužilo pokračování. Druhých dílů se objevuje opravdu spousta a zrovna tady bych uražený opravdu nebyl. Příběh ve mne vyvolává lehké mrazení, je to to už bůhvíkolikátá vize sektářské a lehce totalitní společnosti, která bojuje proti vnějšímu nebezpečí prostě tím, že lidstvo dělí na ty, co mohou ovlivňovat a ty, co nemohou. Uznávám, že to není zrovna popsáno filosoficky, ale Enderova hra klidně může připomínat v některých rysech Hvězdnou pěchotu. Planeta Země je i zde devastována mimozemskými útoky a ví se, že ten další útok bude poslední. Prostě se to ví a je nutné tedy postavit armádu tak silnou, že invazi zastaví. Lidstvo začne s výcvikem elitní generace super dětí, z nichž jednoho dne vyrostou válečníci. Nejlepší z nich pak poputují do vesmíru na orbit, kde se naučí všemu, co je třeba. Mezi nimi současně probíhá nekonečná hra o to, kdo se stane vojevůdcem. Vidím v tom paralelu se současným světem. Mladí se cpou na naše místa a to prostě musí skončit. Ender Wiggin (Asa Butterfield) je jedním z mnoha, kteří uspějí a pomalu sledujeme jeho trochu zdlouhavou cestu na vrchol. Paradoxně teenager vadí v Enderově hře méně, než jak kdysi překážel mladík v druhém Terminátorovi. Možná je to i tím, že jeho herecký výkon před modrým pozadím doplňuje opět charismatický Harrison Ford, pro něhož jde opravdu o zdařilý návrat.

Opravdu dobré sci-fi

Film dokáže udržet pozornost i přes to, že z větší části odehrává vlastně před samotnou „velkou válkou“, která se však blíží a mladík si začne klást všelijaké morální otázky. Tato část kupodivu nenudí, etikou se snímek neohání hloupě, ale naopak velmi nenásilně. Enderova hra je jedno z nejlepších sci-fi, které se v poslední době objevily na filmovém plátně. Navíc má v sobě opravdu silný potenciál na zajímavý vývoj postav. Vzkaz těm nerozhodnutým tedy zní: Nebojte se stát fanouškem. Někteří budou filmu vyčítat jeho jednoduchost, ale pravdou je, že ač snímek jede podle knihy jako namazaný stroj, je jednodušší a možný místy scénář připomíná lacinější brak. Odpusťte to filmařům.