Ještě loni se spousta novinářů Netflixu smála za předražené sci-fi Bright s Willem Smithem nebo za snahu obejít kritiky turbopremiérou snímku Cloverfield Paradox, který měl premiéru pouhých pár hodin po zveřejnění upoutávky. Nejpopulárnější video on demand služba se teprve učí a nevyhne se dětským nemocím, jde vlastně svým způsobem o nové filmové studio, protože na vlastním obsahu si chce Netflix postavit převážnou část nabídky.
Dává to smysl, protože např. Disney chystá už za pár měsíců svou vlastní konkurenci a podobný krok lze čekat od všech velkých hollywoodských studií. Netflix se ovšem učí rychle a už na letošní podzim přichystal neobyčejně lákavou nabídku, ať už jde o jeho vlastní produkci, nebo filmy nakoupené na festivalech. Sami se podívejte, co se chystá, a možná že vás začne pálit kreditní karta v kapse.
Měsíční předplatné stojí zhruba stejně jako jeden lístek do kina na film ve 3D. A za ty čtyři týdny, třeba o vánočních svátcích, můžete s přehledem místo Tří oříšků pro Popelku nakoukavat třeba většinu z následujících očekávaných hitů.
Roma
Nejnovější snímek Alfonso Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí) je návratem ke kořenům. Když jsem byl předloni v rámci newyorského filmového festivalu na hodinové rozmluvě s tímhle mexickým režisérem, zmínil se o tom, že by si moc přál se vrátit domů a natočit si položivotopis o svém dětství a mládí. Černobílý snímek Roma je přesně tímhle projektem. Atmosférická a melancholická popisuje rok v běžném životě běžné mexické rodiny v sedmdesátých letech. Cuarónova Obecná škola vyhrála Zlatého lva na festivalu v Benátkách a Mexiko pošle snímek hájit národní barvy do oscarového klání. Ještě předtím ale Netflix koupil mezinárodní práva na distribuci filmu. V některých regionech půjde snímek v prosinci i do kin, ale ve střední Evropě bude streaming na Netflixu velmi pravděpodobně jedinou možností, jak film legálně zhlédnout.
Apostle
Garetha Evanse si možná pamatujete jako režiséra nádherných řezničin The Raid a The Raid 2. Místo další mlátičky s Iko Uwaisem v hlavní roli se nečekaně vrhnul na horor Apostle, ve kterém Dan Stevens (Guest, komiksový seriál Legion) vyráží v roce 1905 na odlehlý ostrov, aby zachránil svou sestru ze spárů šíleného kultu. Tomu šéfuje Michael Sheen a jak asi tušíte, věci se rychle vymknou kontrole. Evans vyměnil lekačky a nekompromisní brutalitu za lámačky a… nekompromisní brutalitu. Jak lze vidět z jeho kraťasu v rámci hororové antologie VHS 2, vždycky měl pro horory slabost, takže Apostle vypadá slibně nejen co se týče castingu a první upoutávky. Štavnatý a trochu béčkový horor pocukrovaný pořádným řemeslem už tu hodně dlouho chyběl a tohle je přesně ten typ projeků, jimž by měl dávat Netflix prostor. Apostle momentálně obíhá festivaly a už v říjnu ho budou moci vidět všichni.
Outlaw King
Film vyprovázený potleskem z torontského filmového festivalu, ale také rozporuplnými americkými recenzemi. Dramatizace příběhu krále Roberta Skotského tak trochu připomíná loňského Artuše. Obsazení Chrise Pinea ve filmu režiséra Davida Mackenzieho zase naznačuje, že ti dva si po skvělé kriminálce Hell or High Water (u nás jako Za každou cenu) výjimečně sedli. Ukázky vypadají famózně a Mackenzie prý na základě kritiky z odborných recenzí film ještě trochu přestříhal a useknul z něj dvacet minut. Bude to k lepšímu nebo k horšímu? Už začátkem listopadu se můžete přesvěčit sami, ale tohle vypadá jako regulérní ambiciózní blockbuster, tedy typ filmů, který jsme v produkci Netflixu zatím vídali jen zřídka.
22 July
Další zářez a další velké jméno. Breivikovo řádění už letos připomínal snímek Utoya, ale jednalo se spíš o atmosférickou festivalovku točenou na jeden záběr, kdežto tohle bude sice doku, ale rozhodně drama, tedy žánr, se kterým má pan režisér bohaté zkušenosti. Paul Greengrass stojí samozřejmě nejen za United 93, ale také za Krvavou nedělí. Greengrass film natočil s norskými herci i štábem a zatím ho viděli jen diváci v Benátkách. Na Netflix se dostane už začátkem října, ale po prvních ukázkách jsme v napjatém očekávání. Otázkou zůstává, zda není na podobný snímek příliš brzy, ale Greengrass je mistr svého řemesla a jakkoliv dvacetimilionový rozpočet může vypadat skromně, v jeho rukou se s ním dá doslova čarovat. Tohle je jeden z černých koní letošního podzimu.
The Ballad of Buster Scruggs
I bratři Coenové se nechali přemluvit na spolupráci s Netflixem. A přivedli celou řadu hvězd od Liama Neesona přes Brendana Gleesona až po Jamese Franca. Že je to trochu nesourodý guláš? Aby ne, Balada Bustera Scruggse měla být totiž původně šestidílnou minisérií, kolekcí samostatných příběhů. Netflix ale zjevně chtěl “film bratrů Coenových”, a tak je z projektu westernová antologie s celovečerní stopáží. Ukázky jasně naznačují, že to bude v jiném duchu než oblíbená Opravdová kuráž, ale westerny jsou už zase opatrně v kurzu. Snímek má premiéru tři týdny poté, co vyjde videoherní Red Dead Redemption 2, takže si můžete udělat podzim s kloboukem a kolty zavěšenými proklatě nízko.
Irishman
Tenhle film to letos do nabídky Netflixu nestihne, ale měl by to být největší a nejzajímavější projekt v jeho historii. Režíruje Martin Scorsese, v hlavních rolích se objeví Robert De Niro, Al Pacino nebo Harvey Keitel a rozpočet je prý astronomických 175 milionů dolarů. Tohle se prostě musí povést, jinak by měl Netflix z ostudy kabát. Scorsese dostal na natáčení “všechny peníze a všechen čas na světě”, takže jeho návrat do mafiánského podsvětí by opravdu mohl stát za to. Přesné datum premiéry ale zatím není známé a na první ukázky se nedočkavě čeká. Zatím se ví jen to, že zápletka by se měla točit kolem zmizení odborového předáka Jimmyho Hoffy.
Highwaymen
Nepleťte si tenhle film se stejnojmenným hororem z roku 2004 o postrachu všech stopařů a stopařek. Tenhle film je o texaských rangerech, co jdou po krku slavné kriminální dvojici Bonnie a Clyde. Historie projektu je tak pohnutá, že kdysi dávno si dvojici rangerů měli zahrát Robert Redford a Paul Newman. Jenže se střídali scenáristé, producenti, pak dokonce i studia, až se ke všemu loni nachomýtnul Netflix a nabídnul Universalu, že ho nekonečného “problému” zbaví. A povedlo se, takže byl rychle angažován scenárista John Lee Hancock, který přepsal letitý scénář a nakonec snímek i zrežíruje (možná si pamatujete jeho nedávný snímek Zakladatel, o temné kapitole startu impéria jménem McDonald’s). Hlavním tahákem je samozřejmě obsazení, protože rangery si zahrají Kevin Costner a Woody Harrelson. Neflix do natáčení nalil nemalých 49 milionů dolarů, což by na dobové drama mělo být víc než dost. Tohle bude film pro starší a pokročilé a přesně tak se nám to líbí.
Bird Box
Nic neřekne Vánoce líp, než postapokalyptický horor od Susanne Bier (Bratři, Serena, Druhá šance). Netflix sebral adaptaci úspěšné knižní předlohy Universalu přímo před nosem a sehnal Sandru Bullock, Johna Malkoviche nebo Sarah Paulson. Snímek bude mít premiéru 21. prosince a vypráví o záhadné nemoci, která přichází z Ruska. Nakonec se ukáže, že to není nemoc a velmi rychle se šíří, takže se hlavní hrdinka zabarikáduje doma a svět kolem ní se postupně hroutí. Víc nemá smysl prozrazovat… knížka je prý velmi kingovská a její adaptace určitě trumfne stodesátou televizní reprízu Mrazíka.
Hold the Dark
A líp nebude ani v psychologickém thrilleru Hold the Dark, který má premiéru už koncem tohoto týdne. Jeffrey Wright tu na žádost mladé matky loví v divočině smečku vlků, která unesla malého chlapce. Zní to tak trochu jako Wind River, ale už v ukázce zápletka eskaluje daleko za hranice thrilleru a vypadá to, že ve vesnici, kde oběť žije, není ani zdaleka vše v pořádku. Jeffrey Wright tak místo přípravy pasti sám do jedné spadne. Podobně jako u Apostle nemá smysl předbíhat, ale vypadá to velmi slibně a recenze jsou víceméně pozitivní. Ano, je to béčko, ano, příběh trochu vrže, ale zbytek je prý velmi, velmi zneklidňující. Díky za to.
Other Side of the Wind
Snímek koprodukovaný, spolunatočený a spolunapsaný legendárním Orsonem Wellesem. Co na tom, že už tři dekády není mezi námi. Ano, pochopili jste správě - Odvrácená strana větru byla natočena v období mezi lety 1970 a 1976. Nikdy nebyla dokončena, protože Wellsova génia bylo… no řekněme obtížné krotit. Po čtyřiceti letech se Netflix konečně dostal k troskám původního záměru a rozhodl se je slepit dohromady. Co je výsledkem? Časová kapsle začátku sedmdesátých let? Film o filmu ve filmu? Kritici z festivalů nešetří chválou, sami se ale zdráhají film zařadit do jakékoliv škatulky. Premiéra dost možná nejartovějšího filmu roku je naplánovaná na 2. listopadu.