Craig má za sebou desítky let kariéry, během nichž prošel širokým spektrem rolí, které zdaleka přesahují špionáž a mezinárodní intriky. Dnes si tak posvítíme na všestrannost Daniela Craiga a přiblížíme si některé z jeho nejpřesvědčivějších hereckých výkonů, z nichž každý je důkazem jeho uměleckého rozsahu a jeho mimořádné schopnosti vdechnout život různorodým postavám.
Muži, kteří nenávidí ženy (2011)
zdroj: Columbia Pictures
Ve filmu Muži, kteří nenávidí ženy režiséra Davida Finchera hraje Daniel Craig Mikaela Blomkvista, švédského novináře. Na rozdíl od debutantských a fyzicky nezdolných postav, s nimiž je často spojován, je Craigův Blomkvist zranitelný, ale houževnatý vyšetřovatel. Filmová adaptace švédského románu Stiega Larssona tvoří dvojici Craig - Rooney Mara, která hraje nezapomenutelnou Lisbeth Salanderovou.
Daniel Craig do této role vnáší upřímný realismus. Do života novináře se ponoří tak přesvědčivě, že téměř zapomenete, že sledujete divadelní představení. Jeho mimika, tichá směs skepse a vážnosti, se dokonale snoubí se surovou intenzitou Mara. Vyniká zejména scéna, kdy je Blomkvist postřelen; strach a zranitelnost, které Craig projevuje, zvláště když je často typizován jako nezlomný, jsou zcela přesvědčivé.
Craigova chemie s Marou také dodává vyprávění komplexní vrstvu. Není to jen vyšetřovatel, ale muž, který se o Lisbeth jako o člověka skutečně zajímá. Díky tomuto lidskému ztvárnění je film Muži, kteří nenávidí ženy přesvědčivým zážitkem, jednou z nejlepších filmových detektivek posledních let a zapamatováníhodným výkonem v kariéře Daniela Craiga.
Mnichov (2005)
zdroj: DreamWorks Pictures
Film Mnichov v režii Stevena Spielberga je historické drama, které se točí kolem masakru na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972. Daniel Craig hraje Steva, jihoafrického řidiče, který se stal agentem Mossadu. Tato role je zcela odlišná od jeho ostatních rolí, protože vstupuje na morálně nejednoznačné území. Steve není ani tak hlavní postavou filmu, jako spíše postavou, která ztělesňuje komplikace spojené s pomstou a nacionalismem.
Daniel Craig vyzařuje atmosféru bezohledné efektivity smíšené s nenucenou odměřeností. Vyváženost je pečlivá. Je tu scéna, kdy jeho tým úspěšně provedl atentát. Zatímco všichni ostatní napjatě přemýšlejí o etice svého počínání, Steve přeruší napětí tím, že vesele navrhne přípitek. Jedná se o inteligentní výkon, který ukazuje Craigovu schopnost podat vícerozměrné postavy.
Jeho role v Mnichově nemá tolik prostoru jako hlavní představitel filmu Eric Bana, ale v každém okamžiku, kdy je Craig na plátně, si bez problémů získá pozornost. Postava Steva klade zásadní otázky o ceně pomsty a zanechává trvalý dojem. Craigův výkon je nenápadný, ale působivý a ukazuje jeho herecký rozsah.
Layer Cake (2004)
zdroj: Sony Pictures
Ještě než se Daniel Craig dočkal mezinárodního uznání, zahrál si ve filmu Layer Cake, britském kriminálním thrilleru v režii Matthewa Vaughna. Hraje bezejmenného drogového dealera, který se chystá odejít do důchodu, ale je vtažen do komplikovaného obchodu s ukradenými prášky.
Craigův výkon ve filmu Layer Cake je mistrovskou třídou zdrženlivosti. Není to typ, který nejdřív střílí a pak se ptá, ale spíš přemýšlí a plánuje. Tato charakteristika je patrná, když pečlivě zvažuje, zda do loupeže jít, či nikoliv, a jeho tvář je maskou rozvahy a napětí. Craig nám nabízí fascinující ztvárnění muže, který je nad věcí, ale je příliš odhodlaný nebo možná příliš pyšný na to, aby ustoupil.
Jeho role v tomto filmu je navíc stěžejní pro ukázku jeho schopností vést film. Závěrečný zvrat, kdy je jeho postava zrazena, zvládá Craig s takovou noblesou, že celý film povyšuje na novou úroveň. Jeho rostoucí podezření, uvědomění si a nakonec i přijetí svého osudu jsou ztvárněny prostřednictvím nepatrných výrazů, které ukazují jeho výjimečné schopnosti v jemném umění filmového herectví.
Odpor (2008)
zdroj: Paramount
Ve filmu Odpor se Daniel Craig zhostil role Tuvia Bielského, polského Žida, který se během druhé světové války stane vůdcem skupiny židovských uprchlíků. Film v režii Edwarda Zwicka se zabývá tématem přežití navzdory všem překážkám. Craigův výkon je citlivý i krutý a vystihuje podstatu člověka, který je dohnán do krajnosti, ale snaží se zachovat si lidskost.
Ve vynikající scéně, kdy Tuvia popraví člena svého tábora za neposlušnost, je Craigův morální boj hmatatelný. V jeho očích se odráží závažnost jeho rozhodnutí a nesmírná tíha vůdccovství. Tento moment vystihuje podstatu jeho role - vůdce, který činí obtížná rozhodnutí pro vyšší dobro, i když mu tato rozhodnutí drásají duši.
Craigovo autentické ztvárnění dodává Odporu na vážnosti a dělá z něj víc než jen válečné drama. Jeho vybroušený výkon vybízí diváky k zamyšlení nad složitostí vůdcovství a etickými hranicemi, které může člověk překročit v zájmu přežití.
Na nože (2019)
zdroj: Vertical Entertainment
Ve filmu Riana Johnsona Na nože, moderním pojetí detektivního subžánru whodunnit, ztvárnil Daniel Craig Benoita Blanca, soukromého detektiva s jižanským přízvukem, najatého k vyšetřování vraždy v bohaté rodině. Tato role je výrazným odklonem od Craigových obvyklých dramatických rolí a umožňuje mu předvést jeho komediální timing a charisma.
Craig do této role vnáší rozkošnou svéráznost. Ať už sedí za klavírem a klávesami vyluzuje jedinou notu, zatímco přemýšlí, nebo pronáší repliky s přehnaným jižanským tónem, je naprosto úchvatný. Jedna z nejpamátnějších scén filmu zahrnuje Craigova Blanca v autě, který poslouchá hudbu a má chvilku pro sebe. Je to vtipné a zároveň podivně dojemné.
Jeho ztvárnění Blanca, excentrického detektiva, který není ani tak šaškovský jako Clouseau, ani tak nadlidsky inteligentní jako Sherlock, přináší do žánru detektivních vražd osvěžení. Craigův Benoit Blanc je záhadou i morálním středobodem filmu, což je důkazem hercovy schopnosti mistrně vyvažovat různé tóny v jedné roli.
Závěr
Craig má za sebou kariéru bohatou na hloubku a všestrannost. Ať už ztělesňuje válečného hrdinu, novináře, drogového dealera, agenta Mossadu nebo svérázného detektiva, do každé role vnáší jedinečnou intenzitu a komplexnost. Prakticky každý jeho výkon je lekcí hereckého umění a dokazuje, že Daniel Craig je víc než jen jednovětý akční hrdina.
Celkově lze říci, že filmografie Daniela Craiga představuje pestrou směsici postav a příběhů, z nichž každý odráží jeho obdivuhodný herecký rozsah. Předvádí alchymii emocionálních nuancí, fyzické zdatnosti a intelektuální hloubky, ať už ztvárňuje stoického novináře, jako je Mikael Blomkvist, nebo energického detektiva, jako je Benoit Blanc.
Craigovy výkony nejsou zpravidla pouhým ztvárněním postav podle scénáře, ale spíše detailní studií lidských složitostí, podloženou vážností, která povznáší každý projekt, jehož se dotkne. Jeho role často rozebírají složitosti morální nejednoznačnosti, vůdcovství a identity, čímž se odlišuje jako herec, který je ochotný pustit se do vícerozměrné sféry.
Jeho kariérní dráha odhaluje oddanost vyprávění příběhů a ukazuje herce, který se nebojí posouvat hranice a vystupovat z komfortních zón. Samotná představa jednobarevného akčního hrdiny se rozplyne, když se blíže podíváme na Craigovy role ve filmech jako Layer Cake, Mnichov nebo Odpor, kde propůjčuje pozoruhodnou specifičnost postavám, které se ocitají v morálně a emocionálně složitých situacích.
Daniel Craig tak nejen upevňuje své postavení herce mimořádného rozsahu, ale také obohacuje filmové prostředí o řadu nezapomenutelných rolí. Bude zajímavé sledovat kam se s Benoitem Blancem posune v zatím posledním plánovaném pokračování Na nože a co bude následovat poté.