Čtyři noirové filmy k Sin City, které stojí za to vidět

2. 9. 2014 21:00 - Téma | Autor: Ladislav Loukota

Čtyři noirové filmy k Sin City, které stojí za to vidět

Filmový svět se po devíti dlouhých letech konečně dočkal pokračování původního Sin City. Město hříchu až po okraj narvané lepými děvami i drsnými gangstery přitom paradoxně láká na specifický žánr, který vznikal dávno v první polovině 20. století a dnes je mnohými zapomenut - film noir. Co vše z něj v Sin City najdeme, a co by si nadšení milovníci Sin City měli doplnit, aby dostali "více téhož"? 

Zakládající Stranger on the Third Floor

Polovina 30. let je považována za dobu prvníchpříspěvků vznikajícího noirového filmu. Již předešlé snímky jako Scarface prokázaly, že vzdor dobové tendenci točit jenom kladné hrdiny, diváci snesou i negativní hlavní postavy či témata. Jiné, jako You Only Live Once (1937) německého režiséra FritzeLanga, pomalu dláždily cestu i sociálním otázkám v žánrovém filmu a přidávaly rovněž netradiční pojetí černobílého materiálu. Ruku k dílu ostatně tak trochu přidalo i dobové vzedmutí organizovaného zločinu během éry americké prohibice.

Teprve drama Stranger on the Third Floor však spojilo všechny do mixu, díky němuž se nese titul prvního skutečného noirového filmu. Zápletka v sobě kombinuje téma muže neprávem odsouzeného na smrt. Novinář, který ho usvědčil, je o jeho vině původně přesvědčený, nakonec však dílem tajemného cizince začne rozkrývat pravdu. Tou dobou běžné motivy kriminálek a gangsterek zde však byly zahuštěny temnou atmosférou pramenící z německé filmařiny.

Noir by totiž pravděpodobně nikdy nevznikl, nebýt vlny evropských imigrantů. Režisérem Stranger on theThird Floor byl lotyšský utečenec Boris Ingster, nejvýznamněji však k pramenům noiru přispěl německý expresionismus, filmový styl z 20. let. Jeho obliba snímat kontrast mezi tmavým a světlým, stejně jako jeho nasvicování postav tvrdým světlem, se staly hlavními trademarky celé nové vlny.

Dokonalý Maltézský sokol

Vzhledem k jisté naivitě zápletky Stranger on the Third Floor se daleko větší oblibě - a často i nesprávnému statusu "první noirovky" - těší spíše Maltézský sokol. A tentokrát jde už bez nadsázky o trefu do černého!

 Děj o ironickém soukromém očku, které si jednoho dne tajemná, leč krásná klientka najme pro vyšetření vraždy, v sobě spojuje vyprávěcí prvky americké drsné školy autorů detektivek (film se točil dle knihy Dashiella Hammetta) a jede jako namazaný blesk až do svého melodramatického finále. Formální rozdíly mezi "běžnými" detektivkami a těmi noirovými snad nejlépe vyzní, když si pro srovnání pustíte starší a knize paradoxně věrnější adaptaci Maltézského sokola z roku 1931.

Právě tak byly ostatně noirové filmy svého času nazývány - melodramaty. Samotný termín "film noir" sice jako název detektivních filmů odehrávajících se výhradně v noci probleskl jako nápad francouzského kritika ještě během 40. let, aktivně se jako název celého žánru začal používat až o více než třicet let později.

Hvězdný Hluboký spánek

Traduje se, že Bogart dostal roli v Maltézském sokolu až poté, co ji odmítl jiný tehdejší lamač George Raft. Ať už to bylo jakkoliv, náhoda jeho kariéře dodala dost možná stěžejní stimul, bez něhož by možní Hluboký spánek vypadal docela jinak.

První noirové filmy totiž často pozbývaly statusu brakové tvorby, která z principů tehdejší americké studiové produkce tvořila valnou většinu natočených snímků. Jejich obliba však prudce stoupala, spolu s Bogartem se s nimi do povědomí dostávaly i původně méně známí herci, a v roce 1946 tak vznikla i detektivka, která je často citována jako vůbec nejlepší noir film vůbec.

V Hlubokém spánku opět dojde na Humphreyho Bogarta jako cynického soukromého detektiva na stopě losangeleského podsvětí - tentokrát však námět vychází přímo z pera Raymonda Chandlera a Bogart tak hraje samotného Philipa Marlowa.

Vizuální The Big Combo 

Mezi vším tím vypichováním zasazení a charakterů však až příliš často zapadává právě vizuální stránka noiru. Mezi snímky, který nabídne dost možná nejpůsobivější obrazové záběry patří právě další detektivka The Big Combo z roku 1955.

 Za vizuál byl odpovědný kameraman maďarského původu John Alton, jehož práce pomohla definovat i jiné noirové trháky. Ruku v ruce s poetickými záběry jde i jednodušší příběh, který jim dává vyznít, zároveň je však často i důvodem pozapomínání na existenci The Big Combo.

Je to přitom právě vizuální stránka, na kterou mnohá další pokračování noirových filmů po konci původního období v 50. letech zapomínaly. Například Polanského Čínská čtvrť (1974) si sice odnesla pochvalu za "neonoirové" restartování mnohých noirových motivů, ani ona se však nevyhnula barevnému zpracování (byť černobílý kontrast vědomě nahrazuje jinak). Je proto jenom potěšující, že Sin City - ačkoliv noir prvky mnohdy šroubuje ad absurdum - pomáhá alespoň částečně oživovat zájem o černobílé možnosti filmů.

Zdroje: Vlastní , YouTube

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Finální ukázka na novou bayovinu 6 Underground je tady

Finální ukázka na novou bayovinu 6 Underground je tady

10. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Netflix má hodně zajímavý konec roku. Na jedné straně bojuje s cenově levnou a obsahově bohatou nabídkou konkurenčního Disney+ (u nás snad příští rok), zatímco na druhé straně tahá z rukávu jednu pecku za druhou.
Krotitelé duchů se vrací znovu a lépe

Krotitelé duchů se vrací znovu a lépe

9. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

V první ukázce na nové Krotitele duchů těch duchů moc není, ale zatím to ke škodě věci není.
Špindl 2 v kinech - Fanoušci mají kritiku na háku a baví se

Špindl 2 v kinech - Fanoušci mají kritiku na háku a baví se

9. 12. 2019 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Téměř 30 tisíc diváků za první víkend i pochvalné komentáře na sociálních sítí, tak si aktuálně stojí pokračování zimní komedie Špindl 2. Fanoušci českých komedií tak vyslali jasnou zprávu kritikům, kteří pohodovou podívanou berou možná až zbytečně vážně. 
Wonder Woman 1984 nedokáže v prvním traileru moc zaujmout

Wonder Woman 1984 nedokáže v prvním traileru moc zaujmout

9. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Jeden z potenciálně největších filmů příštího roku, Wonder Woman 1984, vykopává prvním trailerem. Bohužel nepříliš zajímavým a vcelku průměrným prvním trailerem.