Čtyři filmy Luca Bessona, na které si vzpomenete při sledování Lucy

6. 8. 2014 22:00 - Téma | Autor: Ladislav Loukota

Čtyři filmy Luca Bessona, na které si vzpomenete při sledování Lucy

Platí za pravděpodobně nejvýznamnějšího, všeobecně známého francouzského filmaře od dob nové vlny. Vedle režie a scénáristiky se ostatně Luc Besson věnuje i produkci zhruba každého druhého francouzského filmu. Tentokrát v jeho šestnáctém režijním zářezu jménem Lucy máme tu čest s jeho dirigováním pomstychtivé cesty Scarlett Johansson. Je proto jenom příznačné, že snímek dává vzpomenout na jednu a půl Bessonovy klasiky ze zlatých 90. let. 

Brutální Nikita

Čtyři roky před Leonem překvapil Besson náležitě temnou Brutální Nikitou, filmem o napravené kriminálnici, která se stala elitní agentkou. S Lucy snímek samozřejmě spojuje právě přítomnost silné ústřední hrdinky, která nejde pro ránu daleko. Drsnější detektivky sice měly ve francouzském filmu dlouhou tradici, obvykle však využívaly jako své hrdiny ostře řezané muže. O Bessonově vlivu na nevelký trh s akčními hrdinkami ostatně svědčí i skutečnost, že „jeho“ Nikitu následovaly hned dva televizní seriály – první skončil v roce 2001, druhý pak loni.
Mohlo by se zdát, že pouhá změna pohlaví tradičního akčního hrdiny z muže na ženu je vcelku triviální filmovou kvalitou. Nicméně, akčňáků se silnými ženskými hrdinkami máme v kinech stále tak zoufale málo, že i poslední větší – Colombiana (2011) se Zoe Saldanovou – byl nejčastěji skloňován právě pro vehementní podobnost s Brutální Nikitou.

Leon

A když už jsme Leona zmínili jednou, můžeme se u něj rovnou pozastavit. Kdo jej totiž má v paměti, bude nemálo minut nostalgicky vzpomínat na zdejší prapodivný vztah postav Jeana Rena a Natalie Portman. Právě něco podobného, co by Lucy dodalo kapku přízemnějších emocí, než jenom neustálou touhu po dalším adrenalinu, totiž v Bessonově nejnovějším filmu fatálně chybí.

Snad s výjimkou neprávem zapomenuté Magické hlubiny je Leon bez přehánění Bessonovým nejlepším filmem – a oproti Magické hlubině je rovněž známým. Kořeny jeho působivosti však leží právě v mixu netradičního, skoro až pedofilního (dle původního scénáře doslova pedofilního) vztahu s tragickou akční story po vzoru Nikity. Naproti tomu sledovat osamělou jízdu Scarlett Johansson je o řád nižší zábava.

Johanka z Arku

Na šest let poslední Bessonův film (další jménem Angel-A natočil až v roce 2005) je obecně považován za průměrně natočené zklamání. Na vině je ve skutečnosti spíše tehdejší vystřízlivění z Bessonovy dráhy – v roce 2001 platil stále ještě za režiséra, která není podepsaný pod jediným horším filmem, a to větší pak bylo zklamání z Johanky. Dnes však po Arthurovské dětské trilogii a produkování každé blbůstky, již jenom mírně nadprůměrné kvality Lucy překvapí sotvakoho.

Lucy však Johanku připomíná nejenom jako testament skutečnosti, že je Besson dávno za zenitem, ale také pro podobně jalové uchopení seriózní tématu. Jak náboženství v Johance, tak i vědecké a filosofické přesahy v Lucy totiž i přes vehementní snahu filmařů nezvládají přenášet jakékoliv hlubší myšlenky, a ve své podstatě slouží jedině k tomu, aby Scarlett Johansson/Milla Jovovich mohly někoho mlátit po palici. Samozřejmě nic proti akci!

Pátý element

A právě nevázanost a zaměření především na zábavu je na Lucy tím zdaleka nejzajímavějším. Ponejvíce tímto *elementem* totiž Lucy připomíná Bessonův opus magnum z roku 1997, velkolepé sci-fi Pátý element. To přišlo se superdrahou komiksovou stylizací roky před úsvitem moderních komiksových adaptací, a rovněž tak naservírovalo divákům epické sci-fi v éře, které podobným žánrům nesvědčila.

Zhruba od poloviny přitom Lucy začne připomínat právě přepálenou fantastičnost Pátého elementu – jenom s tím rozdílem, že oproti němu nechce své béčkové prvky ani trochu přiznat. Ponejvíce by ji však prospělo, kdyby se skrze své trailery přestala vydávat za „seriózní“ žánrové zpracování myšlenek singularity (třeba jako chtěla být i nedávná Transcendence) a na plná ústa se přiklonila k barevné ujetosti po vzoru Pátého elementu. Právě k němu má totiž, vzdor snaze se tvářit jinak, nejblíže.

Zdroje: Vlastní , YouTube

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.