A Clockwork Orange

11. 8. 2004 - 20:26 | Téma | red

A Clockwork Orange Placeholder | zdroj: tisková zpráva

- Burgessova předloha vs. hotový film.

Kubrick_Orange_Pomeranc

Podle renomované americké filmové kritičky Pauline Kaelové je Burgessův Mechanický pomeranč ironickou bajkou o budoucnosti, v níž lidé ztrácejí svou schopnost morální volby, zatímco Kubrick naproti tomu klade důraz na ústřední charakter Alexe DeLarge, který ve filmu působí živěji a atraktivněji než kterákoli jiná postava. Důsledkem toho podle kritičky Pauline Kaelové je, že když se v závěru filmu Alexovi vrací jeho agresivní, nespoutaná povaha, nepůsobí to na nás na rozdíl od Burgessovy předlohy jako vtip, ale spíše jako vítězství, které sdílíme.

Zatímco Kubrickův Mechanický pomeranč působí pochmurným dojmem, že se zlo bude cyklicky opakovat a pokud jde o možnost volby dobrého jednání, snímek vyznívá skepticky, Anthony Burgess klade důraz na nutnost, aby člověk dospěl do stadia reálné nezávislosti a zralosti a negativním společenským okolím vnucované zmechanizované rituály potom dokázal odmítnout. Zatímco Kubrick svým společensky ostře polemickým pojetím Mechanického pomeranče umožnil, aby ještě i dnešní generace mladých lidí prvoplánově vnímaly film jako pouhou ódu na násilí, Burgess má nad absurdně násilnickým, sobeckým a pokryteckým charakterem moderní společnosti naopak nadhled a střeží se toho, aby mu podléhal.

Kubrick_Orange_Pomeranc
Burgessův poněkud paradoxní optimismus se projevil i v tom, jak Kubrickovu filmovou adaptaci své knihy hájil proti všem, kteří ji zatracovali, protože prý u diváků vyvolává tendence k brutalitě. Burgess soudí, že umělec má dva hlavní náměty k tvorbě: sex a násilí. Na námitku, že ztvárňování sexu a násilí v moderním populárním umění vede k hříchům a zločinům, takže by společnost udělala nejlépe, kdyby se takového umění zbavila, začla ho cenzurovat, Anthony Burgess odpovídá, že umění se jednoduše zbavit nemůžeme. Podle Burgessova přesvědčení musíme uznat, že možnost, aby umělecké dílo působilo jakkoli úchylně anebo vyvolávalo impuls k násilí, je velmi omezená, že je to něco, s čím se musíme smířit jako s pouhou nepatrnou splátkou, která se po nás jako po tvůrčích lidech žádá. Burgess má za to, že umění není nikdy iniciátorem skutečného násilí: umění podle něj jen přejímá, co je již přítomné v reálném světě, tedy například násilí, a vytváří z toho estetický vzorec nebo se to pokouší vysvětlit nebo se pokouší vztáhnout to k nějakému jinému aspektu života.

Na SPECIÁL Filmy Stanleyho Kubricka na DVD a v Aeru

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nehorázná dekadence s Bradem Pittem v hlavní roli. Tak se rýsuje očekávaný Babylon

Nehorázná dekadence s Bradem Pittem v hlavní roli. Tak se rýsuje očekávaný Babylon

29. 11. 2022 | Trailery | Adam Homola

A zdárně mu sekunduje Margott Robbie coby jedna z největších hereckých hvězd minulosti. A vlastně i současnosti.
Fabelmanovi: Steven Spielberg vypráví o filmu, rodině a tajemství, které bolí

Fabelmanovi: Steven Spielberg vypráví o filmu, rodině a tajemství, které bolí

28. 11. 2022 | Recenze | Matěj Svoboda

Steven Spielberg bývá považovaný za jednoho z největších filmařů a filmových vypravěčů všech dob. Nejen proto, že jeho jméno se až na pár nešťastných výjimek stalo synonymem kvality, ale i kvůli tomu, že během své dlouhé kariéry dokázal s úspěchem přebíhat mezi žánry a téměř vždy slavil úspěch. 
Režisér Thora natočil komedii o fotbalovém antizázraku s Michaelem Fassbenderem

Režisér Thora natočil komedii o fotbalovém antizázraku s Michaelem Fassbenderem

25. 11. 2022 | Novinky | Adam Homola

Waititi natočil Next Goal Wins ještě předtím, než šel točit Thor: Láska jako hrom. Na rozdíl od něj bude ale Next Goal Wins pro změnu velice malý film, nízkorozpočtová komedie o zoufale špatném fotbalovém týmu. 
Hemsworth: Další Thor by musel být drasticky odlišný od toho minulého

Hemsworth: Další Thor by musel být drasticky odlišný od toho minulého

24. 11. 2022 | Novinky | Adam Homola

Thor: Láska jako hrom byl zatím posledním Thorem, ale zároveň také čtvrtým sólovým filmem marveláckého hrdiny, což o sobě nemůže říct třeba ani Kapitán Amerika.