A Clockwork Orange

11. 8. 2004 - 20:26 | Téma | red

A Clockwork Orange Placeholder | zdroj: tisková zpráva

- Burgessova předloha vs. hotový film.

Kubrick_Orange_Pomeranc

Podle renomované americké filmové kritičky Pauline Kaelové je Burgessův Mechanický pomeranč ironickou bajkou o budoucnosti, v níž lidé ztrácejí svou schopnost morální volby, zatímco Kubrick naproti tomu klade důraz na ústřední charakter Alexe DeLarge, který ve filmu působí živěji a atraktivněji než kterákoli jiná postava. Důsledkem toho podle kritičky Pauline Kaelové je, že když se v závěru filmu Alexovi vrací jeho agresivní, nespoutaná povaha, nepůsobí to na nás na rozdíl od Burgessovy předlohy jako vtip, ale spíše jako vítězství, které sdílíme.

Zatímco Kubrickův Mechanický pomeranč působí pochmurným dojmem, že se zlo bude cyklicky opakovat a pokud jde o možnost volby dobrého jednání, snímek vyznívá skepticky, Anthony Burgess klade důraz na nutnost, aby člověk dospěl do stadia reálné nezávislosti a zralosti a negativním společenským okolím vnucované zmechanizované rituály potom dokázal odmítnout. Zatímco Kubrick svým společensky ostře polemickým pojetím Mechanického pomeranče umožnil, aby ještě i dnešní generace mladých lidí prvoplánově vnímaly film jako pouhou ódu na násilí, Burgess má nad absurdně násilnickým, sobeckým a pokryteckým charakterem moderní společnosti naopak nadhled a střeží se toho, aby mu podléhal.

Kubrick_Orange_Pomeranc
Burgessův poněkud paradoxní optimismus se projevil i v tom, jak Kubrickovu filmovou adaptaci své knihy hájil proti všem, kteří ji zatracovali, protože prý u diváků vyvolává tendence k brutalitě. Burgess soudí, že umělec má dva hlavní náměty k tvorbě: sex a násilí. Na námitku, že ztvárňování sexu a násilí v moderním populárním umění vede k hříchům a zločinům, takže by společnost udělala nejlépe, kdyby se takového umění zbavila, začla ho cenzurovat, Anthony Burgess odpovídá, že umění se jednoduše zbavit nemůžeme. Podle Burgessova přesvědčení musíme uznat, že možnost, aby umělecké dílo působilo jakkoli úchylně anebo vyvolávalo impuls k násilí, je velmi omezená, že je to něco, s čím se musíme smířit jako s pouhou nepatrnou splátkou, která se po nás jako po tvůrčích lidech žádá. Burgess má za to, že umění není nikdy iniciátorem skutečného násilí: umění podle něj jen přejímá, co je již přítomné v reálném světě, tedy například násilí, a vytváří z toho estetický vzorec nebo se to pokouší vysvětlit nebo se pokouší vztáhnout to k nějakému jinému aspektu života.

Na SPECIÁL Filmy Stanleyho Kubricka na DVD a v Aeru

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.