A Clockwork Orange

11. 8. 2004 - 20:26 | Téma | red

A Clockwork Orange Placeholder | zdroj: tisková zpráva

- Burgessova předloha vs. hotový film.

Kubrick_Orange_Pomeranc

Podle renomované americké filmové kritičky Pauline Kaelové je Burgessův Mechanický pomeranč ironickou bajkou o budoucnosti, v níž lidé ztrácejí svou schopnost morální volby, zatímco Kubrick naproti tomu klade důraz na ústřední charakter Alexe DeLarge, který ve filmu působí živěji a atraktivněji než kterákoli jiná postava. Důsledkem toho podle kritičky Pauline Kaelové je, že když se v závěru filmu Alexovi vrací jeho agresivní, nespoutaná povaha, nepůsobí to na nás na rozdíl od Burgessovy předlohy jako vtip, ale spíše jako vítězství, které sdílíme.

Zatímco Kubrickův Mechanický pomeranč působí pochmurným dojmem, že se zlo bude cyklicky opakovat a pokud jde o možnost volby dobrého jednání, snímek vyznívá skepticky, Anthony Burgess klade důraz na nutnost, aby člověk dospěl do stadia reálné nezávislosti a zralosti a negativním společenským okolím vnucované zmechanizované rituály potom dokázal odmítnout. Zatímco Kubrick svým společensky ostře polemickým pojetím Mechanického pomeranče umožnil, aby ještě i dnešní generace mladých lidí prvoplánově vnímaly film jako pouhou ódu na násilí, Burgess má nad absurdně násilnickým, sobeckým a pokryteckým charakterem moderní společnosti naopak nadhled a střeží se toho, aby mu podléhal.

Kubrick_Orange_Pomeranc
Burgessův poněkud paradoxní optimismus se projevil i v tom, jak Kubrickovu filmovou adaptaci své knihy hájil proti všem, kteří ji zatracovali, protože prý u diváků vyvolává tendence k brutalitě. Burgess soudí, že umělec má dva hlavní náměty k tvorbě: sex a násilí. Na námitku, že ztvárňování sexu a násilí v moderním populárním umění vede k hříchům a zločinům, takže by společnost udělala nejlépe, kdyby se takového umění zbavila, začla ho cenzurovat, Anthony Burgess odpovídá, že umění se jednoduše zbavit nemůžeme. Podle Burgessova přesvědčení musíme uznat, že možnost, aby umělecké dílo působilo jakkoli úchylně anebo vyvolávalo impuls k násilí, je velmi omezená, že je to něco, s čím se musíme smířit jako s pouhou nepatrnou splátkou, která se po nás jako po tvůrčích lidech žádá. Burgess má za to, že umění není nikdy iniciátorem skutečného násilí: umění podle něj jen přejímá, co je již přítomné v reálném světě, tedy například násilí, a vytváří z toho estetický vzorec nebo se to pokouší vysvětlit nebo se pokouší vztáhnout to k nějakému jinému aspektu života.

Na SPECIÁL Filmy Stanleyho Kubricka na DVD a v Aeru

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.