Osamělý jezdec - recenze

10. 7. 2013 - 23:02 | Recenze | Karel Drda

Osamělý jezdec - recenze Johnny Depp, Armie Hammer ve filmu Osamělý jezdec | zdroj: Falcon

Ten Verbinski už zase přestřelil. Takhle jsem si povzdechnul po dvaceti minutách zívání v kině na jeho novém filmu Osamělý jezdec. V příběhu mysteriózního indiána Tonta  a jeho bělošského přítele Johna Reida se rázem vyrojila celá řada otázek, z nichž nejvýrazněji mi do čela tloukla hned ta první.

To si opravdu někdo ve studiu Walta Disneyho myslel, že tento film přitáhne do kin masy diváků? Pokud ano, pak je to projev latentní retardace, protože přetavit milión let starou rozhlasovou hru v blockbuster s dementně hrajícím Johnny Deppem (Tonto), muselo vzejít opravdu jen z poškozeného mozku. Johnny Depp je hercem žijícím kdesi ve Francii. Je to krajina, která láká americké herce jako mucholapka masařky. Většinou si zde pořídí nějaký obzvlášť vypečený kus hradu nebo zámku. Místní úřady jim jej rádi prodají, samozřejmě pod podmínkou, že jej opraví. Původně velký rozpočet je záhy ještě větší – každá místní firma chce přeci natáhnout hollywoodskou hvězdu. O čem by se bavili u pastisu v hospodě, že! Takže pak taková hvězda, pokud hvězdou opravdu je, musí brát i role jaksi nejasného a nevalného původu. Hlavně když dostane zaplaceno.

Depp v tradiční roli

Tolik tedy soukromá analýza, proč asi tak Depp znovu hrál pod Verbinským úplně stejně, jako v jeho Pirátských filmech a proč postavu počmáraného domorodce vůbec vzal. Od dob indiánské genocidy prvními demokraty na světě uplynulo už celkem dost let, takže i Hollywood může k takovému tématu přistupovat trochu veseleji a s nadsázkou a snažit se bavit přítomné diváky v sále. Gore Verbinski opravdu zvolil špatné téma. Pominout lze fakt, že příběh o chlápkovi, který nahání padouchy na divokém západě s indiánem za zadkem a že to mezi nimi jiskří, prostě neštymuje k zoufale tupým dialogům, přehnaně digitálním scénám a pitomému obsazení. Existuje nepsané „deppovské pravidlo“, které říká, že pokud jmenovaný hraje pošuka, nesmí poblíž chybět Helen Bonham Carter. A ona tam opravdu je. Zahrála si lehkou děvu, což vzhledem k jejímu věku hraničí se slepotou režiséra, nebo naopak jeho úctě k filmům Tima Burtona. Osamělý jezdec John Reid v podání méně známého herce Armieho Hammera je do nebe stříkajícím kalkulem – obsadíme někoho, kdo není okoukaný, diváci tohle přesně chtějí. No tak jo.

Osamělý jezdec v kině

Akce v Osamělém jezdci neslouží k tomu, aby se děj někam posunul, ale vznikly zjevně jako dohoda mezi IT odbory pro digitální efekty a tvůrci. Sedíte v kině, koukáte na to a říkáte si, proč jen se sakra teď zrovna mydlí – neuniklo mi něco? V tomto ohledu je to zábavně pitomoučké a celkem jsem rád, že tak průhledný kalkul tvůrcům nevyšel, že lidé se nenechají opít rohlíkem. Vtipném na celém filmu je i schizofrenický přístup k oběma hlavním protagonistům. Titulní postavou je samozřejmě Hammer, ale současně se na jeho místo dere Johnny Depp, který se snad i díky nevědomému pochybení režiséra dere na jeho místo. Piráti z Karibiku jsou přesně tím filmem, který bude za každým záběrem a scéneou vidět. Verbinski se tohoto komerčně úspěšného škváru vlastně nikdy nezbavil a nezbývá mi, než si říkat, že Rango a Weather Man byly filmy snad natočené omylem. Je klidně možné, že se budete cítit jako osamělý jezdec kině, kde budou slintat blahem puberťáci, každý kdo viděl více než pět filmů za život, však může být unaven a bude se nudit.

Hodnocení: 20 %