Zvedá se vítr

11. 1. 2007 - 8:32 | Téma | red

Zvedá se vítr zdroj: tisková zpráva

Anglický režisér Ken Loach, jenž se nezastřeně hlásí k levicovým postojům, proslul jak sociálně kritickými průhledy do života lidí na společenském dně, tak politickým akcentem, který v řadě svých děl uplatňoval

Anglický režisér Ken Loach, jenž se nezastřeně hlásí k levicovým postojům, proslul jak sociálně kritickými průhledy do života lidí na společenském dně, tak politickým akcentem, který v řadě svých děl uplatňoval. Mnohé jeho snímky si pamatujeme z kin nebo televizního uvedení: Kes, Země a svoboda, Jmenuji se Joe. V dramatu Zvedá se vítr (nazvaném podle jedné balady, tklivé i odbojné současně, která tu zazní) se zahleděl do zdánlivě odváté historie: do krvavých nepokojů v Irsku, daných jak anglickou nadvládou, tak náboženskou odlišností, katolickým vyznáním oproti odštěpenému anglikánství. Režisér upozorňuje na začarovaný kruh nekončících násilností, kdy na represe jedné strany záhy následovala odveta druhé strany – ovšem dává jasně najevo, na čí straně stojí jeho sympatie.

Démonicky brutální počínání uniformovaných anglických jednotek, které se v Irsku dvacátých let minulého století chovaly jak na koloniálním území, stěží mohlo zůstat bez odezvy. Právě tento motiv, záměrně dováděný do expresivních poloh (netroufám si rozhodnout, do jaké míry odpovídajících realitě), povyšuje celý příběh nad jedno historické ohlédnutí a propůjčuje mu metaforické ambice, směřující třeba k současným bojům v Iráku. I tam zdánliví vítězové, jimž rovněž nejsou cizí ukrutnosti, narážejí na tuhý ozbrojený odpor.

Irskou odpovědí na anglickou přítomnost byly v zásadě teroristické akce: v tomto ohledu jim Loach zjednává opodstatnění. Utlačovaní Irové neměli jinou možnost, jak prosadit svá práva. Režisér názorně a velice přesvědčivě ukazuje, jak i lidé, kteří s odbojovým hnutím nijak nesouzněli, pod tlakem událostí přehodnocovali své postoje.

Vítr v ječmeni I čerstvě vystudovaný lékař Damien (Cillian Murphy), rozhodnutý odjet do Anglie, se posléze přidává k těm, kteří bojují proti cizí nadvládě. Angličané, okázale dávající své opovržení vším irským, se totiž dopouštějí činů, které nelze přehlížet: svévolně mrzačí a zabíjejí, pošlapávají lidskou důstojnost. A ani vyhlášení formálně samostatné Irské republiky na situaci mnoho nemění. Damien je odhodlán dál pokračovat v ozbrojeném zápase, ačkoli jeho bratr Teddy (Pádraic Delaney), původně přední osobnost odboje, vstupuje do služeb čerstvě vyhlášeného irského státu, povinen hájit jeho vnitřní bezpečnost. Konflikt mezi bratry tak spěje k bezmála antickým rozměrům osudové tragédie, kdy věrnost vyznávaným ideálům zvítězila nad jakýmikoli ohledy.

Loach zvolil svůj obvyklý přístup, pečlivou předmětnou rekonstrukci (všimneme si oblečení, bytového zařízení, dobových technických vymožeností). Zdařilý je i pokus postihnout vyhraňující se irskou mentalitu, působivá je všudypřítomná zavlhlost a blátivost pozemků i cest. Tradičně se opírá o výrazově svrchované herecké ztvárnění, které se obejde bez zbytečného zveličování, i když nelze přehlédnout až křiklavou negativistickou zaujatost zobrazení anglických pořádkových jednotek. Dobře napsaný scénář je silný zejména v okamžicích, kdy ukazuje, jak v dosud mírumilovném, snad i přizpůsobivém člověku narůstá nesmiřitelnost. Vzdává se vypravěčských výstřelků, s názornou (jistě i tendenční) popisností přibližuje narůstající bezmoc irského obyvatelstva, tíživá dilemata i stupňující se otupělost vůči násilí. Poprava irského mladíka jeho krajany, když neprokázal dostatek loajality, vypovídá o složitých podmínkách, o svědomí potlačovaném vědomím zkrvavělé nutnosti více než cokoli jiného. Ačkoli film zvítězil na canneském festivalu, jde přesto o snímek řekněme staromilský, jednoznačně upřednostňující étos výpovědi. Způsob prezentace, trochu již odvar z kdysi uznávaného civilistického pojetí, vědomě zůstává v jeho stínu.

Loachův snímek samozřejmě není jediný, který se zákruty irských dějin zabývá – kdysi dávno vznikl Denunciant, z novější doby připomínám aspoň životopisnou črtu Michael Collins, která líčí tragické osudy jednoho z předních bojovníků za irskou nezávislost, nebo Krvavou neděli, pojednávající o bezohledném potlačení pokojné demonstrace.

Avšak totéž hrdé, nepoddajné Irsko pohlcovaly též temné stíny: nelze třeba pominout neblahý dopad tmářské upjatosti na osudy žen, kvůli mravnímu poklesku, ať již za něj mohly či nikoli, uzavřených do nelidských „nápravných“ církevních zařízení, jak na to upozorňují tituly jako Padlé ženy.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.