<SPOILER>
V tomhle bijáku Sophie Coppoly (The Virgin Suicides), dcery slavného Francise Forda Coppoly, hraje důležitou roli moment, kdy odjíždějící Bob Harris cosi pošeptá ubrečené Charlotte a ona se začne usmívat. My se nedozvíme, co přesně Bob řekl, víme ale jak hrdinka reaguje.</SPOILER>
A přesně tak se to má s titulem Lost in Translation.
![Ztraceno v překladu](http://dokina.timg.cz/apollo/pictures/20041154244169868.jpg)
Lehce nad bod mrazu zvedne Harrisovi náladu jen úsměv půvabné dívky v hotelovém výtahu (Charlotte - Scarlett Johansson).
Na setu na něj japonský režisér chrlí přívaly nikým nepřekládaných slov, fotograf chce pózy á la James Bond, a přitom nezná nejslavnějšího agenta 007 - Seana Conneryho.
Až večer zas Harris potká Charlotte. V hotelovém baru. Charlotte přijela do Japonska se svým manželem- roztěkaným fotografem Johnem (Giovanni Ribisi). A zatímco on jede na víkend pracovat, ona nemá co dělat a Harris jí přitahuje.
Díky citlivě vnímané rozdílné zkušenosti figur je následující vzplanutí vzrušující a opravdové, jako v málokterém bijáku.
![Ztraceno v překladu](http://dokina.timg.cz/apollo/pictures/20041154281461751.jpg)
Touhu si Harris vychutnává na jazyku s vědomím, že ani nemusí polknout.
Charlotte je naopak překvapená, rozhozená a vlastně i hladová. Režisérka ji drží v pozadí a využívá dívčí (= půvabné) herectví Scarlett Johansson, kterým scénu oživuje jako chuť čerstvého lososa citronovou šťávou.
Giovanni Ribisi využívá malý prostor své role na sto procent.
Cizinectví, či lépe ztracenost a hledání sebe sama je zcela zásadním motivem bia. Režisérka se přitom vyhnula zesměšňování cizí kultury. Ona do Tokia totiž importuje „svojí“ kulturu, kterou nestaví jí do konfliktu s kulturou místní. Všechny problémy se týkají amerických hrdinů a jde o problémy čistě jejich srdcí, nikoli střetu myšlenek nějakých kultur.
Není možné brát jako zesměšnění snahu místních mluvit s Harrisem anglicky a přitom patlat „l“ a „r“. Harris je poslouchá a opravuje a jeho úsměv je spíš trpitelsky smutný, než výsměšný.
Záběry z heren a tepajícího centra vyvažují decentní sekvence s vazačkami květiny či zahrady.
Televizní moderátor je bezpochyby úchyl. Snad víc, než většina televizních moderátorů v Americe. Ale není ta americká pop hvězdička Kelly náhodou úchylnější?
Na střihové skladbě je poznat neotřelý režisérčin styl. Projevuje se zejména v tichých sólo scénách, kdy autorka boří zažité sterotypy.
Interiéry halí kamera Lance Acorda do příjemných tónů vyzrálého alkoholu.
Pastelové barvy vizuálů japonské metropole jsou omračující. A moment, kdy Charlotte/ Scarlett a dav s plastikovými deštníky prochází okolo věžáku, na který je promítán dinosaurus, připomíná svět jiný, než ten zdejší. Tokio je to pravé město, kde se ztratit.