Zlopověstné dítě

31. 5. 2005 - 15:54 | Téma | red

Zlopověstné dítě zdroj: tisková zpráva

Dokumentární film Lucie Králové a Miloslava Nováka Zlopověstné dítě je v kinech uváděn v rámci většího programového celku Vzpomínky a zapomínání, zaměřujícího se na reflexi holocaustu ve filmu, a to napříč různými kinematografickými žánry

Dokumentární film Lucie Králové a Miloslava Nováka Zlopověstné dítě je v kinech uváděn v rámci většího programového celku Vzpomínky a zapomínání, zaměřujícího se na reflexi holocaustu ve filmu, a to napříč různými kinematografickými žánry. Jako dokument spojuje animovanou pohádku Vzpoura hraček (1947) s hraným dramatem Pasažérka (1963), s oběma tituly přitom souvisí nejen tematicky, ale i po stránce tvůrčí. Eduard Linkers, nezapomenutelný gestapák z filmu Hermíny Týrlové, v něm čte úryvky z románu, scény z Munkova a Lesiewiczeva filmu dramaticky dokreslují zpověď jedenadvacetiletého mladého muže.

V úvodních titulcích se Zlopověstné dítě definuje jako dokumentární portrét, citát z Paula Claudela dává záhy na vědomí, že půjde o portrét poetický s důrazem na imaginativní stránku vyjádření. Králová s Novákem zpovídají dřevomodeláře Michala, na pohled řadového obyvatele jedné vesnice na Plzeňsku, jenž pracuje v nadnárodní společnosti Siemens. Výjimečnost Michalovy osobnosti tkví v jeho koníčku, který už přerostl hranice obsese a stal se (alespoň prozatím) životním posláním. Mladík se zajímá o vyhlazování židovského obyvatelstva. Navštěvuje evropské koncentrační tábory, kontaktuje osoby, které v nich přežily, píše knihy. Z románu Predátor v holocaustu, čteného ve filmu Linkersovým hlasem, je zřejmé, že jeho mladý hrdina, konfrontovaný s událostmi druhé světové války jako s něčím překvapivě bezprostředně prožitým, představuje Michalovo alter ego. Také on cítí nejasné spříznění s válečným utrpením a pokouší se ho pochopit. Vciťuje se do pozice vězňů a jejich velitelů a je zřejmé, jak ho temnota lidské duše fascinuje.

V pátrání po podstatě lidské duše mu napomáhají sny jako mosty k minulým životům, s nimiž se do Zlopověstného dítěte dostává motiv vody jako jeden z prostředků, jak nalézt cestu k sobě samému. Michalův portrét prostupují citáty z knihy Gastona Bachelarda Voda a sny (česky Mladá fronta, Praha 1997), voda je častým motivem v černobílém a jen výjimečně barevném obraze (kamera Dalibor Fencl) a ve zvuku. Až na výjimky koupání v místním rybníce je tekoucí, případně pohyblivá jako hladina moře, kam míří Michalovy kroky v závěru filmu. Michal si při vyprávění myje ruce, plave, případně rozbíjí pštrosí vejce (jejich původ hledejme u Bachelarda), jejichž obsah se mísí s vodou v potoce. Tyto okamžiky oslňují svým až surrealistickým ztvárněním, záhy však vyústí do podoby intelektuálně nanicovaté hry.

Lépe vyznívají scény syrové, z Michalova skutečného života, které mohou být odpovědí na jeho bizarní zájmy. Většina se jich odehrává v jeho pokoji, zahlceného množstvím materiálů s tematikou holocaustu, ale i hollywoodských hororů. Zde se Králová na Michala obrací přímo a vedle velkých témat se ho ptá také na soukromý život. Krátce zpovídá i Michalova otce, s nímž on nemá nejlepší vztahy. Otec – kameník a příležitostný tělocvikář na nedalekém gymnáziu – byl pro filmaře výzvou k natáčení scén v tělocvičně jako ironického komentáře k Michalovým výpovědím. Podobně je tomu i v letním táborem nebo před budovou Siemens, o níž Michal říká, že dělá z lidí nesvéprávné černochy. Všední skutečnost hodnotí z pozice mladého rozhněvaného muže a na některé otázky má až příliš jasné odpovědi. Snaží se však o upřímnost, kterou si diváka i přes svou zlopověstnost získá.

Zlopověstným dítětem se na poli českého dokumentu oficiálně uvádějí dvě slibná jména: Lucie Králová, iniciátorka celého projektu, scenáristka a režisérka, a Miloslav Novák, který se vedle střihu podílel i na režii. Studenti FAMU, univerzitně vzdělaní i ve filosofii, zde ukázali, jak blízký je jim kolážovitý tvar filmové eseje, ve kterém mohou zúročit co nejširší škálu žánrů: od hraného filmu k animace, to vše se společným jmenovatelem v dokumentu. Za svůj počin získali za něj řadu festivalových cen (nejlepší dokumentární film roku 2003 na MFDF v Jihlavě aj.), což můžeme připsat jednak síle tématu, jednak způsobu, z jak neobvyklého úhlu bylo pojednáno. Po tomto filmu se autorsky každý vydal svou vlastní cestou. Budou-li na ní zodpovědně hledat rovnováhu mezi tématem a jeho pojednáním, zdá se, že budeme mít další osobnosti českého dokumentu.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce