Tony Montana je už dvacet let prototypem zatraceně tvrdého cápka a tříhodinový biják Briana De Palmy Scarface, remake Hawksovy chicagské gangsterky z roku 1932, je výstavním kouskem o manické honbě za úspěchem. Přehnaný make-up 80.let, kostýmy, rudá klubová světla i hudba se s přibývajícími roky mění v kýč a trash. To ale jenom podtrhuje absurditu Montanovy figury a jeho světa.

„Hele kotě, co máš za problém? Hm, co je? Vypadáš skvěle, máš krásný tělo, krásný nohy, krásnej ksicht, všichni tě tu milujou. Jenom v očích máš pohled, jako kdyby tě už rok nikdo neošukal!“
V roce 1980 otevřely Spojené státy hranice s Kubou, aby za emigranty mohli z Ostrova svobody přijet příbuzní. Pekelník Castro však nelenil, vymetl svá vězení, a tak se do USA dostalo také přes 25000 kriminálníků. Mezi nimi i Antonio Montana a jeho kámoš Manolo (Steven Bauer), kteří v záchytném táboře pro bosse Lopeze (Robert Loggia) bez rozpaků spáchají vraždu. Odměna? Zelená karta. Později se lišácký Montana a hezoun Manolo stanou členy Lopezovy miamské mafie a pomalu stoupají v její hierarchii. Montanovi je ale obyčejný postup málo. Montana chce všechno – včetně bossovy sesle. Včetně jeho ženské.

Věčný moralista Stone, který psal ke Scarface scénář v době svého boje s kokainovou závislostí, tu v báječné zkratce zachytil systém fungování společenské džungle. I když jde primárně o kritiku nenasytné západní společnosti, z vlastní zkušenosti víme, že i „za plotem“ to bylo podobné.

Elvira Michelle Pfeifferové je Montanovým opakem. Luxusní smažka s grácií a vzděláním. Uvažuje pragmaticky, chybí jí Montanův vztah k rodině. A jestli Montana se světu postavil, pak ona se spíš přizpůsobila.

V roce 1983 byl Scarface s číslem 206 rekordmanem v počtu opakování slova „fuck“ a jeho cesta do kin nebyla vůbec jednoduchá. První tři verze obdržely krutý rating „X“, načež De Palma uspořádal panel pro experty, kteří usoudili, že biják věrně popisuje skutečné situace a měl by tedy být promítán. Cenzorská komise vzala posudek v úvahu a dala Scarface „R“. De Palma pod tímhle „R“ potom přímo po montanovsku vydal svou původní verzi. Změny totiž prý byly zcela marginální.
Scarface je film, který vás možná zklame tím, že ačkoli se v souvislosti s ním mluví o násilí a akci, o silném charakteru, celé se to místy zdá velmi ploché, velmi čitelné. Jenže na to nikdy nezapomenete. Právě proto je Scarface De Palmův životní film.