Země bez zákona - recenze

10. 10. 2012 - 8:50 | Recenze | red

Země bez zákona - recenze zdroj: tisková zpráva

John Hillcoat dospěl ve velkého režiséra. Tak lze lakonicky a stručně velmi rychle shrnout dojmy, které se dostaví po skončení této bezesporu nejlepší gangsterky za několik posledních let. Země bez zákona je přesně takovým filmem, který se dlouho na plátnech kin neobjevil a stojí za to jej vidět. Herecký koncert Jasona Clarka, Toma Hardyho a Shia LaBeoufa je překvapením druhé poloviny roku 2012.

Chodit do kina bez informací o právě promítaném filmu se ne vždy vyplatí. Mnohdy se pak našinec dočká velmi nepěkného překvapení v podobě laciného škváru. S takovou zkušeností pak jeden o každém filmu hledá hodně dlouho dopředu nějaké anotace, zda se vyplatí vytáhnout z peněženky peníze. V tomto případě však platí ta druhá pravda. Kdo riskuje, dočká se někdy i milého překvapení. Hillcoat není žádným velkým filmařem. Za svoji kariéru natočil celou řadu videoklipů, spolupracoval například s Nickem Cavem a natočil docela dobrý dokument o INXS. A pak to přišlo. V roce 2005 natočil solidní western Proposition, ke kterému Cave napsal scénář a muziku. O filmu se upřímně řečeno hodně mluvilo především díky slavnému muzikantovi, ale nešlo mu upřít i jisté kvality. Postapokalyptická Cesta o čtyři roky později možná unavovala svým tempem, ale nabídla i solidní dávku napětí a výkon Viggo Mortensena byl uhrančivý. Režisér získal další plusový bod. Hillcoat se s každým celovečerním filmem zlepšuje a v případě Země bez zákona vystoupal o další pomyslný schod vzhůru k tvůrčí dokonalosti. Kdyby se nám takhle zlepšovali domácí filmaři, to by bylo radosti! Napsat recenzi na pravděpodobně nejlepší gangsterku poslední dekádu, nebyl vůbec jednoduchý úkol. Nadšení po prvním zhlédnutí bylo až nakažlivě opojné, nezbylo než vyrazit do kina ještě jednou. I přes střízlivější pohled, jde skutečně o velmi zajímavé dílo.

Shia LaBeouf a Mia Wasikowska ve filmu Země bez zákona

Příběh na výbornou

Prohibiční příběh o vztazích v jedné „podnikatelsky orientované“ rodině, která se živí prodejem nelegálního alkoholu, v sobě nese cosi epického a temného současně. Tři bratři, kteří rozjedou v době prohibice fungující byznys, začnou motat hlavy nejen jejich rozdílné povahy a ženy, ale také silná ruka zákona v podobě zkorumpovaného šerifa. Rozkol mezi nimi zapříčiní, že nejmladší Jack (La Beouf) se rozhodne od rodinného byznysu trhnout a chce své síly spojit s místním gangsterem Bannerem (Garry Oldman). Láska, propletené vztahy mezi sourozenci a kulhající právo a zvláštní dusivě temná nálada, to jsou hlavní atributy Hillcoatova filmu, k němuž (což jsme schválně dosud neřekli) napsal scénář opět zmiňovaný Nick Cave. Podíl slavného hudebníka a spisovatele je na kvalitě snímku lehce rozpoznatelný. Bizarní nádech humoru se objevuje povětšinou ve chvílích, kdy stříkají na plátno litry krve. Na druhou stranu, film nikdy nepřekročí hranici k násilnickému kýči. Ač právě to zde hraje velký význam, drží se stále příběhu a nesklouzává ke klišé daného žánru.

Jason Clarke a Tom Hardy ve filmu Země bez zákona zdroj: tisková zpráva

Konečně správná prohibice

Na Zemi bez zákona se můžete dívat pár minut a rázem si vybavíte jiný film popisující prohibici. Veřejní nepřátelé Michaela Manna měli být oním dílem, v němž mistr popíše onu dobu přesně, bez servítků a realisticky. Exhibice Johnnyho Deppa nevyšla a zůstal jen rozpačitý dojem z rozklepané umělecké kamery. V tomto ohledu nabízí Hillcoat usedlejší podívanou, která však diváka doslova přiková do křesla bravurně napsaným scénářem. A tak to má být. Výborně obsazený film vlastně až tak nepřekvapuje. Nenastane žádný šok! Snímek si budete „jen tak“ užívat a radovat se z výborného obsazení, usedlejší avšak dobré kamery a nepříjemné chvění nenastane ani v závěru. Takhle má vypadat solidní řemeslo, kterého se nám v daném žánru poslední dobou příliš nedostávalo.