Zachraňte pana Bankse - recenze filmu o vzniku Mary Poppins

19. 2. 2014 - 19:00 | Recenze | Vojtěch Karlík

Zachraňte pana Bankse - recenze filmu o vzniku Mary Poppins zdroj: tisková zpráva

Na začátku šedesátých let se dělo opravdu hodně zajímavých věcí. A dost z toho se už objevilo i ve filmu. Že v těch časech velmi urputně usiloval Walt Disney o práva k filmu o Mary Poppins, ví dnes asi málokdo. A že spisovatelka P. L. Traversová nechtěla prodat, asi neví vůbec nikdo. Takže teď se tuto bezvýznamnou epizodu z dějin šedesátých let máte šanci dozvědět díky filmu Zachraňte pana Bankse.

Mary Poppins je jeden z nejslavnějších snímků studia Walta Disneyho a jeho cesta na plátna kin byla zjevně velmi trnitá. Knihu napsala P. L. Traversová (Emma Thompsonová), která práva na svoje dílo dvacet let sveřepě odmítala prodat. Sedí proto afektovaně v londýnském bytě a docházejí jí peníze. Na druhé straně oceánu v Los Angeles je Walt Disney (Tom Hanks), který film chce udělat, protože to slíbil svým dcerám. Protože spisovatelka potřebuje peníze, je vyloženě dotlačena svým agentem k daleké cestě, aby se podívala na scénář a mohla jej okomentovat a případně i odsouhlasit. Tom Hanks tak celou dobu přesvědčuje spisovatelku, aby prodala, ale ta odmítá a klade si nesmyslné podmínky. Druhou vrstvou příběhu je pak spisovatelčino dětství v Austrálii, v němž sledujeme její vztah s otcem (Colin Farrell). Tatínek je zábavný tvor, s dětmi si hraje, rozvíjí jejích fantazii a současně si nedovede udržet jedinou práci. Je totiž výbušný a chlastá.

Trnitá cesta jedné pohádky

Postupně ta začínáme chápat, že postava pana Bankse v díle byla inspirována právě jejím otcem. Jak film ubíhá, stále častěji ustupují do pozadí vyjednávací taktiky obou hlavních hrdinů a režisér John Lee Hancock se mnohem více věnuje dětství P. L. Traversové. Napínavý a současně lehce komediální žánr zasazený do první poloviny šedesátých let je tak střídán unylým rodinným dramatem z počátku dvacátého století, v němž malá dívka sleduje, jak se jí tatínek postupně uchlastá. Rozumíme sice, co vede spisovatelku k obezřetnosti, současně se však začínáme grandiózně nudit. Konverzačně pojatý příběh o přemlouvání k podpisu jedné smlouvy nedokáže logicky vydržet klasickou stopáž a nastavovaná kaše s Colinem Farrellem je prostě až moc nastavovaná. Na druhou stranu je příjemné, alespoň pro filmového fanouška, jak trnité bývají cesty při vzniku filmu. A Mary Poppins si prošla opravdu dlouhou trasu, než se stala slavným dílem, které nasbíralo i několik Oscarů.

zachrante bankse2.jpg~original zdroj: tisková zpráva

Dva příběhy, jeden film

Herecké výkony obou hlavních protagonistů jsou však přesně tím důvodem, proč se stojí za to povznést nad někdy příliš zdlouhavé scény. Emma Thompsonová je přesně tou afektovanou Angličankou s vychováním, která prostě americkou žoviálnost nedokáže zkousnout. Navíc nemá opravdu v lásce rozjuchané dětské filmy z dílny Walta Disneyho. I Tom Hanks legendu filmového průmyslu zahrál na výbornou. Disney byl na začátku šedesátých let již velmi bohatým a vlivným člověkem v Hollywoodu, který šel za ziskem. Ve filmu je však vidět, že Mary Poppins pro něj opravdu měla mnohem větší význam. Problémem filmu jsou právě ony dvě roviny, v nichž tvůrci do značné míry bruslí. Bývá zvykem, že prostřihy do dob minulých jsou nějakým způsobem navázány na některé děje ze současnosti. Tohle pravidlo však tvůrci hodili za hlavu. Divák tak dostává dva filmy zabalené v jednom, kdy teprve na konci je mu naservírována pointa, kterou prokoukne mnohem dříve. Je nutné si přečíst i něco více o životě obou protagonistů, protože vykreslení obou postav úplně neodpovídá tomu, jak v životě ve skutečnosti konaly. Pokud se však od těchto detailů oprostíme, máme tu solidní konverzační příběh hrající dobře i na city.

Hodnocení 70 %