Wong Kar Wai: profil režiséra

23. 1. 2008 - 14:39 | Téma | red

Wong Kar Wai: profil režiséra zdroj: tisková zpráva

Wong Kar-Wai, autor Stvořeni pro lásku (In The Mood For Love), či Chungkin Expressu patří k těm z filmařů, kteří v 90. letech nejvíce ovlivnili vývoj kinematografie. „Jednou jsem někde četl: „Aby bylo možné ukázat proměnu, je třeba k tomu užít něčeho nesmrtelného“

„Jednou jsem někde četl: „Aby bylo možné ukázat proměnu, je třeba k tomu užít něčeho nesmrtelného“. Čas ubíhá, lidé se mění, ale stále tu zůstává spousta věcí, které se nemění. A jednou z nich je touha lidí komunikovat s druhými“. Tento výrok, který Won Kar-wai kdysi pronesl v jednom rozhovoru, můžeme vnímat jako hlavní motto díla jednoho z nejvýznamějších a nejosobitějších režisérů hongkongské kinematografie. To, že se ve filmovém prostředí, jež je zcela ovládáno zákony trhu, může prosadit autorská osobnost Wong Kar-waie, je dáno tím, že jeho díla mají velký úspěch i mimo asijský kontinent, zejména v Evropě (z toho plynoucí možnost splufinancování filmů). Wong Kar-wai tak svými magickými příběhy o samotě uprostřed davu, nenaplněné lásce, neschopnosti komunikovat a poznávat se navzájem, oslovuje celý svět.

Happy Together Narodil se roku 1958 v Šanghaji, do Hongkongu emigrovala jeho rodina, když mu bylo 5 let. Po studiích designu a fotografie pracoval jako asistent produkce v televizi a ve 23 letech začal psát scénáře pro hltavý hongkongský filmový průmysl (celkem asi padesát scénářů snad všech možných žánrů). Svá učednická léta u filmu absolvoval u Patricka Tama, excentrického režiséra, jenž je přezdíván jako kantonský David Lynch. V roce 1988 realizuje svůj debut As Tears Go By. Je to městské krimi, evidentně inspirované Mean Streets (1973) M. Scorseseho. Tento ne příliš komplikovaný film noir, v němž vytvořil určitý provokativní protipól konvenci akčních filmů jdoucích ve „wooovské“ linii, odkrývá již určitá témata, která budou prostupovat celým jeho dalším dílem: nesukutečnitelná láska, ženy jako křehká a nádherná stvoření, míjení se a čekání na někoho, či něco, co sstále nepřichází. Film měl nejen úspěch u asijského publika, ale byl též příjemným překvapením na festivalu v Cannes, kde byl zařazen v rámci týdne kritiky. Druhý jeho film Days Of Being Wild (1991) získal v Hongkongu 5 Drsná ulice nejvýznamnějších ocenění roku. Byl to jeden z největších projektů hongkongského filmu 90. let. Wong Kar-wai měl k dispozici superrozpočet a šestici největších hongkongských hvězd. Snímek měl být původně diptychem, první část měla být lehce noirovým krimi, zasazeným do 60. let, o intimní cestě za láskou. Poté, co producent shlédl denní práce, se zděšením okamžitě zastavil další natáčení, a tak zůstalo pouze u této první poloviny. Film se stal jedním z největších finančních propadáků hongkongského filmu. Wong Kar-wai se již zde vydává svou osobitou cestou. Opouští klasickou dějovou linii, příběh je nesen na impresivních momentech popisu postav i míst, pohybuje se mezi snem, realitou a vzpomínkou. Film mu otevřel cestu do světa, mnozí o něm dodnes hovoří jako o Můj muž má milenku nejúctyhodnějším hongkongském filmu dekády. Následující Ashes Of Time (1994) inspirovaný populární novelou z roku 1950 o starých samurajích, je svým způsobem útokem na klasický hongkongský žánr – tentokrát samurajský kostýmní velkofilm. Stal se velkým diváckým úspěchem, na festivalu v Benátkách získal cenu pro dvorního kameramana Wong Kar-waie Chrise Doyla. V průběhu natáčení Ashes Of Time začne v dvouměsíční pauze náhle točit zcela odlišný film Chungking Express (1994), aby využil štáb a herce. První natáčecí den měl Wong Kar-wai pouze dvoustánkovou synopsi. Později k tomuto filmu říká: „Chtěl jsem natočit pro změnu něco jednoduchého, krátkého a zábavného s atmosférou studentských filmů“. Tento napůl improvizovaný film je v odborných kruzích považován za téměř kultovní záležitost. Těžko zařaditelný, zcela výjimečný snímek, vypráví příběhy dvou policistů, které opustily jejich partnerky, a kteří jsou tak konfrontováni nikoliv se zločinem, ale s láskou. Je vrcholem režisérova specifického a formálně originálního stylu (jednotlivé obrazy jsou snímané výhradně z ruky, film je plný filmových experimentů, jedinečných nápadů, jasných A kdo tu koho miluje? barev, ostrých střihů atd.) Následují Fallen Angels (1995), jež jsou jakýmsi volným pokračováním Chungking Expressu, jdoucím v linii jeho stylizovanosti a hravosti. Poté Wong Kar-wai přichází s drsně otevřenou homosexuální love story Happy Together, která získala cenu za režii v Cannes roku 1997. V roce 2000 vztvořil vytříbený, artistně téměř dokonalý In The Mood For Love (v Cannes obdržel cenu za kameru, střih a herce). Znovu zde skvěle využívá jednotlivých situací, nálad a významů, aby svým „impresionistickým“ stylem vytvořil intimní a křehký obraz vztahu dvou lidí, vzájemně se hledajících a míjejících, v Hongkongu 60. let. Film je i jakousi sondou, snažící se odhalit určitá „tajemství“, která mají hrdinové hluboko v nitru. Výtvarná a obrazová složka (práce s barvami, kompozice záběrů, hloubka pole záběrů s průniky do prostoru, jež odhalují všudypřítomná zrcadla, jedinečná práce s pohybem kamery a choreografií herců) je až „mysticky srostlá“ s příběhem a precizně a citlivě zobrazuje prožitky a pocity obou postav. Motiv tajemství, které si hrdinové nesou v sobě a o které se potřebují s někým podělit, je i možná tím, co spojuje In The Mood For Love s právě dokončovaným novým filem Wong Kar-waie 2046, jehož premiéra byla původně plánována na květnový festival v Cannes. U obou posledních filmů je podle Wong Kar-waie inspirací stará legenda o tajemství svěřenému kameni.
Renomovaný časopis Sight and Sound a The Guardian vybraly Wong Kar-waie mezi desítku filmařů, kteří nejvíce ovlivnili 90. léta. Je to tvůrce osobitého vizuálního stylu, kdy se často blíží až k jakési „čisté formě“, jež je postavena na třech základních pilířích: na atmosféře, na pohyb a na rytmu. Jeho příběhy se svou formou blíží spíše poezii než dramatu, Wong Kar-wai je výjimečný vizuální stylista, básník paměti a ztráty. Minulost se ve všech filmech stává pouze pamětí, tedy ryze individuální sférou. Scény a obrazy jsou primárně důležité pro popis samotných postav, jejich prožívání, než pro posun děje. Celý jeho filmový svět je věnován individuu: člověk v jeho dílech je však bytost osamělá, je symbolickým obrazem člověka moderní civilizace (viz Ashes Of Time, kde osamělost vede až k šílenství, když si hrdinka z vyvražděné rodiny v sobě stvoří imaginárního bratra). Nejlépe je však samota hrdinů vyjádřena v Chungking Expressu, kdy policista č. 663 v prvním plánu popíjí kávu, za ním vidíme, jak se valí „zrychlené„ davy lidí v podobě barevných čar. Město je u Wong Kar-waie bezcílným labyrintem ztracených existencí, slibných, ale nedosažitelných možností. Klíčová slova pro režisérův svět jsou melancholie, nostalgie z uplývajícího času, kterému pouze přihlížíme. Hrdinové touží po něčem, co Kar-wai přesně nedefinuje, ale co jaksi cítíme, že je to podstatné, důležité pro jejich existence. Do filmů vstupuje i určitý moment ohrožení, hrozby, jenž má své kořeny v politické situaci: určitá obava z toho, co se stane z bývalé britské kolonie, jež se roku 1997 stala provincií komunistické Číny. Pro Wong Kar-waie je takéž charakteristický eliptický způsob vyprávění plný nepředvídatelných přerušení či přechodů v prostoru a čase, sledující vnitřní logiku výpovědí o tom, jak se hrdinové letmo setkávají, o jejich neustálém střetávání, ale mnohem častějším míjení, o tom, jak je obtížné budovat společný vztah, o tom, jak hrdinové nejsou šťastně spolu, ale spíše nešťastně sami.

DALŠÍ TEXTY:
Stvořeni pro lásku (In The Mood For Love)- recenze
Šťastně spolu (Happy Together)- recenze

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.