



Renomovaný časopis Sight and Sound a The Guardian vybraly Wong Kar-waie mezi desítku filmařů, kteří nejvíce ovlivnili 90. léta. Je to tvůrce osobitého vizuálního stylu, kdy se často blíží až k jakési „čisté formě“, jež je postavena na třech základních pilířích: na atmosféře, na pohyb a na rytmu. Jeho příběhy se svou formou blíží spíše poezii než dramatu, Wong Kar-wai je výjimečný vizuální stylista, básník paměti a ztráty. Minulost se ve všech filmech stává pouze pamětí, tedy ryze individuální sférou. Scény a obrazy jsou primárně důležité pro popis samotných postav, jejich prožívání, než pro posun děje. Celý jeho filmový svět je věnován individuu: člověk v jeho dílech je však bytost osamělá, je symbolickým obrazem člověka moderní civilizace (viz Ashes Of Time, kde osamělost vede až k šílenství, když si hrdinka z vyvražděné rodiny v sobě stvoří imaginárního bratra). Nejlépe je však samota hrdinů vyjádřena v Chungking Expressu, kdy policista č. 663 v prvním plánu popíjí kávu, za ním vidíme, jak se valí „zrychlené„ davy lidí v podobě barevných čar. Město je u Wong Kar-waie bezcílným labyrintem ztracených existencí, slibných, ale nedosažitelných možností. Klíčová slova pro režisérův svět jsou melancholie, nostalgie z uplývajícího času, kterému pouze přihlížíme. Hrdinové touží po něčem, co Kar-wai přesně nedefinuje, ale co jaksi cítíme, že je to podstatné, důležité pro jejich existence. Do filmů vstupuje i určitý moment ohrožení, hrozby, jenž má své kořeny v politické situaci: určitá obava z toho, co se stane z bývalé britské kolonie, jež se roku 1997 stala provincií komunistické Číny. Pro Wong Kar-waie je takéž charakteristický eliptický způsob vyprávění plný nepředvídatelných přerušení či přechodů v prostoru a čase, sledující vnitřní logiku výpovědí o tom, jak se hrdinové letmo setkávají, o jejich neustálém střetávání, ale mnohem častějším míjení, o tom, jak je obtížné budovat společný vztah, o tom, jak hrdinové nejsou šťastně spolu, ale spíše nešťastně sami.
DALŠÍ TEXTY:
Stvořeni pro lásku (In The Mood For Love)- recenze
Šťastně spolu (Happy Together)- recenze