Jeden z nejklasičtějších thrillerů všech dob s Jonem Voightem a Burtem Reynoldsem uvedl na MFF Karlovy režisér John Boorman. Napsal: Vojtěch Rynda. Nejklasičtější - ale u nás poměrně neznámá – klasika Deliverance patří do vlny amerických filmů z přelomu 60
Nejklasičtější - ale u nás poměrně neznámá – klasika
Deliverance patří do vlny amerických filmů z přelomu 60. a 70. let, které reflektovaly obrovskou dobovou deziluzi, jež se nakonec netýkala jen USA. Válkou ve Vietnamu skončila naivně optimistická éra hippies, proběhla celá série atentátů na osobnosti vybízející k otevřenosti (J. F. Kennedy, Martin Luther King, Malcolm X) a představy o tom, že lidé jsou v zásadě dobří a společnost zdravá, braly za své. A tak přišly filmy jako
Bezstarostná jízda,
Bonnie a Clyde,
Divoká banda nebo
Mechanický pomeranč. Růžové klapky stranou: člověk je ve své podstatě zvíře a celá koncepce společnosti jen chatrný konstrukt, který se může kdykoliv rozpadnout.

V
Deliverance se čtveřice městských chlápků, kteří v bezpečí takzvané společnosti prožili celý život, rozhodne sjet divokou řeku v Apalačských horách, než ji z mapy definitivně vymaže již vznikající přehrada. Skupinku vede macho s lukem a šípy Lewis (role, znamenající průlom pro Burta Reynoldse); ostatní - Ed (Jon Voight), Bobby (Ned Beatty) a Drew (Ronny Cox) – už si celým projektem zas tak jistí nejsou. Po hypnotickém prologu, v němž muže od sjíždění řeky odrazují místní zdegenerovaní horalé, následuje jízda pěnícími peřejemi a nádhernou divokou krajinou, kterou si všichni čtyři pochvalují. Ale už následující den “to” přijde: Ed a Bobby jsou přepadeni dvěma místními “kovboji”. Zatímco Ed je přivázán ke stromu, “odvážnější” z buranů donutí Bobbyho předvádět prase a poté ho znásilní. Než dojde i na Eda, dorazí Lewis. Násilník je zlikvidován šípem, druhý uteče. Zbytek je čistá noční můra…
Deliverance je nejryzejší thriller staré školy: takové filmy se už dnes netočí. Tři mrtví a jedno znásilnění je na poměry dnešních krváků konto téměř směšné – jenže po kterém z dnešních krváků se vám budou klepat kolena? Režisér Boorman v
Deliverance od samého začátku mistrovsky buduje tajemství, které přechází v paralyzující pocit ohrožení a čistou hrůzu. Kamera všechno snímá jakoby mimochodem a nedává o sobě vůbec vědět, ale když si na ni po filmu vzpomenete, zjistíte, jak si s vámi po celou dobu hrála. Střih? Už jedna z úvodních scén, v níž si kytarista Drew s místním klukem střihne skladbu Dueling Banjos, patří do zlatého fondu scén světové kinematografie: vidíte, jak něco postupně vyrůstá ze země, a přitahuje vás to a děsí zároveň. Nemluvě o naprosto strhujícím snímání jízd v peřejích, při nichž se vám do žil napumpuje desetkrát víc adrenalinu než při všech honičkách v celých Hvězdných válkách.

A to zatím mluvím jenom o formě. Co z
Deliverance dělá skutečný klenot (a jeden z nejvíc zneklidňujících filmů vůbec, jak se často píše), je nekompromisní způsob, jakým se tu strhává iluze pravidel společnosti a bezpečí civilizace. Zásadní otázky moderního člověka se v
Deliverance vynořují bokem – jako by to byl divák sám, koho napadají, a ne film, jenž je provokuje.
Trefný slogan zní: „Tenhle víkend nehráli golf“. Čtveřice zaopatřených chlápků z velkoměsta se octla v situaci, kdy přestává platit všechno, na co celý život spoléhali. Nejenže si musejí sáhnout na samé dno fyzických sil; ono není vůbec jisté, jestli se s tímhle zážitkem vůbec kdy vyrovnají. Celá záchranná síť známého světa – od kterého jsou sotva pár kilometrů – je pryč, zůstává jen prastará situace lovce a oběti, která se může kdykoliv otočit. Jak proti sobě v takové chvíli stavět morálku a nutnost, výchovu a instinkty, pomstu a spravedlnost? A to všechno uprostřed lesa tak krásného až strašlivého (nebo naopak) a řeky, která se ve vteřině mění z brouzdaliště ve smrtící past. Strašlivá je i autenticita, s jakou jsou podaní zdegenerovaní horalé množící se po desetiletí jen mezi sebou, vedoucí v odlehlých údolích život, který se od 19. století změnil jen minimálně. Jak říká jeden z hrdinů, copak má cenu obracet se na policii, když jsou tu všichni příbuzní?
Když Ed s Bobbym pobřbívají Drewa do řeky, zní k tomu onen úvodní duet s banjem. V tu chvíli do sebe všechno zapadne: burani s vykotlanými zuby a navonění hoši z velkoměsta, stěna lesa a rostoucí zeď přehrady – má to k sobě daleko, ale je v nás obojí.
Za kamerou stál Vilmos Zsigmond: Zvětšenina, Lovec jelenů, The Long Good Bye, Blízká setkání třetího druhu… Má cenu říkat, jaký je tenhle chlápek machr? Scénář vznikl podle známého románu Jamese Dickeye.
Režii měl John Boorman (
Excalibur,
Exorcist II.,
Hope And Glory).
A těch třicet let od natočení
Deliverance jako by vůbec nebylo.