Na dlouhá léta emigroval a k natáčení se vrátil až po revoluci - prostřednictvím filmů, které byly tak artové, že připadaly příliš onanistické dokonce i Kamilu Filovi.
Nyní se do kin dostává film, který Němec natočil těsně před svou letošní smrtí a má být jakousi jeho autobiografií, nebo spíše "směsí náhodných střípků, které možná prožil, ale možná ne, a pokud ano, tak určitě ne takhle".
Z epizod, které se ve filmu objeví, náhodně vybírám:
- Jan Němec na festivalu v Cannes v roce 1968 prodává plechovky českých párků
- Jan Němec je v 70. letech vyslýchán StB kvůli tomu, že kolaboroval s Franzem Kafkou
- Jan Němec utlouká popelníkem Jean-Luca Goddarda, který natáčel film s LEGO panáčky
- Jan Němec dostává infarkt a zachránií ho před smrtí žena, která si na něj nahá lehne
- Janu Němcovi na festivalu v Karlových Varech v roce 2015 tleská Václav Havel, Václav Klaus a Miloš Zeman
Části filmu jsou vyprávěny Karlem Rodenem, stojícím před oponou, ale ve většině hraje Jana Němce Jiří Mádl, který se ani nesnaží nějak líčit, pouze má v roce 2015 šedivou paruku a v roce 1968 nikoliv.
A podobným způsobem jsou zvládnuty i ostatní produkční výzvy, které s sebou hraný životopisný film logicky přináší. Scény z Cannes jsou pravděpodobně natáčeny v Cannes, ale rozhodně ne v roce 1968. Do "dobových" scén jsou často prostříhávány archivní záběry, které mají na první pohled jinou obrazovou kvalitu. V některých záběrech kamera odzoomuje tak hodně, že se na plátně objeví okraje kulis. A tak dále...
Celé to na mě působilo příjemně rebelským punkovým dojmem. A Mádl se naštěstí chopil této bizarní role tím přesně správným způsobem, když celou dobu vypadá, jako by z toho všeho měl tak trochu prdel. Což je jediný možný způsob, jakým se něco takového dá zahrát.
Film má naštěstí jen kousek přes hodinu, takže vás nezačne nudit a nezačne vám vadit jeho zcela chaotická struktura.
Byl jsem rád, že jsem ho viděl, ale asi bych se dlouho rozmýšlel, než by za něj zaplatil vstupné v kině.
Z tohoto filmu se nedozvíte skoro nic o tom, co vlastně Němec v životě dokázal pro český film. Dozvíte se z něj ale dost o tom, co byl za člověka (enfant terrible, narcis, kurevník, bohém). Otázku, zda chtěl Němec svým filmem sdělit ještě něco jiného, přenechám povolanějším.
Jako tečka za životem to ale funguje docela dobře.
P.S: Mádl je pravděpodobně první český herec, který ve filmu mluví anglicky a nepůsobí to směšně.
P.P.S: Ve filmu je na chvilku nějaký full frontal, ale je to zřejmě záběr z nějaké staré italské pornokazety, takže není moc zřejmé, co se v něm vlastně děje.
Hodnocení: 70%