Václav

5. 11. 2007 - 13:46 | Téma | red

Václav zdroj: tisková zpráva

Režisér Jiří Vejdělek nejprve nastolil rozpaky vlezlými Účastníky zájezdu (byť to byl divácký hit), větší naděje vzbudil Romingem a konečně téměř dokonalého tvaru se dotkl ve Václavu

Režisér Jiří Vejdělek nejprve nastolil rozpaky vlezlými Účastníky zájezdu (byť to byl divácký hit), větší naděje vzbudil Romingem a konečně téměř dokonalého tvaru se dotkl ve Václavu. Předvídám ovšem, že divácký zájem bude zajisté nepřímo úměrný hodnotám: čím méně podbízení, tím méně přízně. Václav není jednoduše přístupný: titulní hrdina, determinovaný lehkým mozkovým postižením, vzbuzuje ve svém okolí – včetně nejbližšího – sílící averzi.

Svými nápady, bližními odečítané jako projev zlomyslnosti, však nechce ubližovat, jeho počínání kolísá mezi hravostí, dobrými úmysly, které se rozpadly vniveč, a zarputilým vzdorem, když počne po stěnách a dveřích psát nactiutrhačné nápisy, když proti vlastnímu bratru namíří zbraň. Snadno podléhá zákeřnému našeptávání, nevnímaje míru zdětinštění, obtížně se domlouvá i s matkou, která jediná nad ním drží ochrannou ruku. A nad vším se vznáší přízrak již nežijícího otce, někdejšího sportovního reprezentanta, po němž syn dosud nosívá tepláky – Václav s ním často rozmlouvá, i když dlouho netuší, kdo otce udal kvůli chystanému útěku za hranice. Jistě nebudu jediný, komu se vybaví nestárnoucí Menzelova komedie Vesničko má středisková. Jenže Vejdělek natočil drama, které pojednává o ochotě lidí přijímat někoho lehce odlišného, o míře solidaritě i schopnosti odpouštět.

Scénář k filmu, působivý hlavně v dialogickém rozvržení, napsal Marek Epstein (ve spolupráci s režisérem) a odolal pokušení uměle vyhrocovat konflikty, třebaže Václavův osud spěje k tragickému zlomu. Režisér pak bez sebemenšího zlehčení, s nepředstíraným soucitem i sympatiemi k protagonistovi, také zásluhou kameramana Jakuba Šimůnka postihl s mimořádnou věrohodností vesnické prostředí na sklonku komunistické éry jak v reáliích, tak vztazích (což ovšem není rozhodující, nepochybuji, že obdobný příběh by se mohl odehrávat i nyní).

Žádoucí vyznění záviselo především na ztvárnění titulní role. Ivan Trojan popřel své předešlé výrazové stereotypy, v nichž se již docela uhnízdil, a stvořil bez jediného okamžiku zlehčující nadsázky úchvatný portrét člověka, jenž trpí pro svou mentální odlišnost od ostatních a snaží se proto – aspoň pro sebe – získat aspoň zdání rovnocennosti. Základním stavebním kamenem byl zajisté již scenáristický nárys, postihující často zkratovité jednání Václavovo. Trojan doplnil zdánlivou maličkost - fortelně sestrojené postavě vdechl život. Co vše ale za touto jednoduchou větou nalezneme! Herec dosáhl obdivuhodné jednoty v základním nasazení výraziva, které udržel od první záběru do posledního. Ani na okamžik nevypadává z jednou nastavené linky, kterou s péčí roztírá do nejmenších podrobností. Svého Václava charakterizuje jak mimoslovně (v mírně ťapavé chůzi, v máchavě gestice i mimice, průzračně odrážející aktuální duševní rozpoložené), tak trochu přidušenou mluvou. Většinou se vyznačuje příkyvnou dikcí, rozpoznáme opakující se fráze, které odkrývají snahu vyhovět, ale současně poukazují na sníženou schopnost rozeznat nástrahy. Trojan zvládl náročný úkol natolik bravurně, že by si zajisté zasloužil Českého lva.

I když příběh obepíná v první řadě Václava, ani ostatní postavy nepřicházejí zkrátka. Režisér je dovedl k výmluvným zkratkám, schopným vyhmátnout nejdůležitější rysy. Emília Vášáryová vtiskla kulhavé Václavově matce nezměrnou laskavost i trpělivost, s nimiž se syna ujímá a brání jej, až jí to Václavův sourozenec František (Jan Budař) v jeden okamžik dotčeně vyčte. Jen jakoby mimoděk tu vystane protiklad: na jedné straně mravně neposkvrněný Václav a na druhé až násilnický bratr, před nímž Václav chrání dokonce i jeho někdejší milenku.

Snad jedině snová postava Václavova otce vchází škobrtlivě. Nejprve synovi radí v milostném soužení (připomínám aspoň roztomile ostýchavou scénu koupele), avšak postupně se mění v tíživou noční můru, dotírající na bezmocného Václava krví prosáklým prostěradlem, nejspíš odkazem na skutečný otcův osud, se synovým dočasně prolnutý.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.