Fish Tank zahájila dnes večer v pražském kině Světozor 16. ročník putovní přehlídky Projekt 100. Do května zavítá do 130 českých kin, na podzim bude pokračovat s poněkud pozměněným programem na Slovensku.
Pořádající Asociace českých filmových klubů (AČFK) vybrala do letošní kolekce osm starších i nových titulů. Fish Tank režisérky a scenáristky Andrey Arnoldové získal Cenu poroty na festivalu v Cannes, britští kritici ho označují za nejlepší britský film roku. Bodoval i v Chicagu, Edinburghu, Stockholmu a na dalších místech.
Snímek pomocí energické ruční kamery Robbieho Ryana zaznamenává životní realitu patnáctileté problémové dívky Mii (Katie Jarvisová). Působí dojmem, že právě předčasně složila maturitu ze životní deziluze, bydlí s mladší sestrou (Rebecca Griffithsová) a matkou (Kierston Wareingová). Půdorysem života hlavní hrdinky je obrovský vztyčený prostředníček směrem ke všem. Linie vyprávění se točí kolem zlomu, kdy se do rodiny infiltruje matčin nový přítel Connor (Michael Fassbender). Je milý, sexy a pečující. Pro Miu personifikuje první touhu, hmatatelné sexuální napětí i otčímovský pseudorespekt.
"Letošní Projekt 100 je zaměřen na temné, potlačené obzory hlavních hrdinů. Pomyslné jádro tvoří minikolekce takzvaných filmů noir, které zosobňují zmiňovaný ponor do existenciálních hlubin duše. Jsou to Hluboký spánek Howarda Hawkse s Humphreyem Bogartem a Lauren Bacallovou v hlavních rolích, Smlouva s vrahem Akiho Kaurismäkiho a Muž z Londýna maďarského režiséra Bély Tarra, ve kterém ztvárnil jednu z hlavních rolí Miroslav Krobot," řekl před zahájením přehlídky umělecký ředitel AČFK Pavel Bednařík.
Hrdinové bez minulosti a budoucnosti podle něj doplňují postavy plné vzdoru ve snímcích Fish Tank a Harold a Maude Hala Ashbyho, vzdoru proti konvencím, společenským zásadám i rodinným pořádkům.
Dalšími snímky, zařazenými do této kolekce, je allenovská komedie Zahraj to znovu, Same, film Juraje Jakubiska Vtáčkovia, siroty a blázni a černobíle natočená Bílá stuha, která zvítězila v Cannes a získala titul nejlepšího evropského filmu roku. Rakouský režisér Michael Haneke si z prosincového udílení těchto cen v Bochumi odnesl i ocenění za režii a nejlepší scénář. Vylíčil příběh z malé německé vesnice let 1913-1914, kterou otřásá série krutých a tajemných rituálních zločinů. Podezřelé z jejich páchání jsou i děti. Příběh pátrá po kořenech nacistického teroru a věnuje se tématu represivní výchovy a kolektivní viny.