Umíněné mraky (Tian bian yi duo yun)

5. 7. 2005 - 11:51 | Téma | red

Umíněné mraky (Tian bian yi duo yun) zdroj: tisková zpráva

SEX: Jaro je konečně tady, takže pár šokantních aktuálních filmů s různými pohledy na sex. Tiché a výsostně provoaktivní drama Tsaie Ming Lianga o dívce a jejím milenci/ pornoherci z vysušené Taipeje oceněné stříbrným medvědem na letošním Berlinale. Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK.• Nezkrotná touha skučí ve vlhkém nitru každého melounu a Tsai Ming-Liang za její zobrazení letos v Berlíně vyfasoval stříbrného medvěda za nejlepší scénář

Nezkrotná touha skučí ve vlhkém nitru každého melounu a Tsai Ming-Liang za její zobrazení letos v Berlíně vyfasoval stříbrného medvěda za nejlepší scénář. Po právu – The Wayward Cloud (Tian bian yi duo yun) je film, na který se nezapomíná.

První scéna: na posteli leží dívka. Mezi stehny tiskne půlku melounu. Muž líže jeho rudou dužninu, později do ní (do dužniny, abychom si rozuměli) začne vášnivě vrážet prsty a dívka neméně vášnivě vzdychá. Anebo snad svými otevřenými ústy dělá kulisu vzdychajícímu melounum, tomu zosobnění touhy?

The Wayward Cloud The Wayward Cloud je volným pokračováním Tsaiova snímku z roku 2000 Kolik je tam hodin (Ni neibian jidian/ What Time Is It There?). Shiang-Chyi (francouzskými snídaněmi zjemnělá Chen Shiang-Chyi) se nyní z Francie vrací do vedry sužované Taipeje, ale milovaný prodavač hodinek Hsiao-Kang (požitkářsky neodolatelný Lee Kang-Sheng) není k nalezení: zejména proto, že místo, kde ty hodinky prodával, bylo přebudováno.
Dívka bydlí v minimalisticky chladném bytě ve vysokém věžáku. Zápasí se zámky svého kufru. V práci krade vodu, jejíž nedostatek je ve městě kritický a vláda občany nabádá, aby konzumovali šťávu z melounů, jichž se letos naopak nečekaně urodilo.
The Wayward Cloud Během procházky v parku pak Shiang-Chyi Hsiaa-Kanga náhodou potká a znovuobjevení milenci se začnou scházet v jejím bytě. Tsiang přitom jejich milostné scény snímá s ohromnou rafinovaností:
Shiang-Chyi například koupí pár živých krabů k večeři. V kuchyni se jí rozutečou, dívka se jich bojí a klepe se na pultu u dřezu. Musí přijít Hsiao-Kang, aby kraby zpacifikoval a dívku zachránil. Po této (v rámci filmu přímo akční) sekvenci přichází intimní večeře: sledujeme zeď, na které se promítají stíny obou milenců, kteří mimo obraz lámou krabí krunýře, srkají, mlaskají a vůbec: milují se jídlem. Následuje střih a oba hrdinové leží zmožení pod stolem, proti sobě. Shiang-Chyi má mezi prsty u nohy hořící cigaretu a rozmarně jí dává Hsiao-Kangovi do úst.

The Wayward Cloud Takové obrazy, plné náznaků a z toho plynoucího extrémního erotického napětí, střídají scény s nábojem zcela opačným. Scény s nábojem totálního odcizení, které pramení z chladné účelnosti toho, co vidíme.
Shiang-Chyi totiž neví, že Hsiao-Kang se nyní živí jako pornoherec. Filmy, v nichž Hsiaovu partnerku hraje pornoherečka Sumomo Yozakura se shodou okolností natáčejí jen o pár pater nad Shiang-Chyiným bytem.

Oba kontrastní prvky režisér umocňuje vkládáním divokých muzikálových čísel, která se –jak jinak- zabývají sexem a melounem. Schopnost vystačit si v celém filmu s jedním motivem a jeho význam variovat k jiným významům je ostatně výsadou mnoha asijských režisérů: vzpomeňme jen knedlíčky v Dumplings Fruita Chana.

The Wayward Cloud Tsai se vyžívá v dlouhých, tichých záběrech. Městskou architekturu, především sklo a beton, tónuje kameraman Liao Pen-Jung do industriálních, odosobněných odstínů šedé, modré a zelené. Muzikálová čísla naopak hýří barvami, blyštivými flitry a fantaskními dekoracemi +návrhy: tady se Hsiao-Kang noří z vodní nádrže s ještěřími výrůstky na zádech, tam zase tančí s penisovým kloboučkem…

Stín mezi dobrým filmem a legendou ovšem The Wayward Cloud naplno překračuje v závěru.

SPOILER
Hsiao-Kang natáčí sex s právě zemřelou partnerkou. Musí si jí proto přidržovat podobně, jako chlapík chobotnici v Bride of the Monster Eda Wooda.
Sekvence, která čím dál víc připomíná znásilnění, zabírá tolik času že se divák začne cítit nepohodlně. Začne režiséra podezírat z citového vydírání. Do bytu se navíc vplíží Shiang-Chyi… a pak to přijde.
Tsai naráz strhne roušky rafinovaného vybírání semínek z citlivé dužniny, když Hsiao-Kang Shiag-Chyi spatří a pustí mrtvou „herečku“ +použije dívčina ústa rozevřená v údivu… znechucení… opojení…
Tohle je vnitřní exploze melounu, předvedená jediným gestem po dvou hodinách soustředění na jeho krásu.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.