Ulrich Matthes o své roli ve filmu Devátý den

4. 4. 2006 - 9:13 | Téma | red

Ulrich Matthes o své roli ve filmu Devátý den zdroj: tisková zpráva

Někdy v roce 2001 to začalo. Jednou mi přišel domů scénář a já jsem si uvědomil, že je to fantastická, neuvěřitelná role

Někdy v roce 2001 to začalo. Jednou mi přišel domů scénář a já jsem si uvědomil, že je to fantastická, neuvěřitelná role. Zásadně hledám při výběru svých rolí vždycky nějaký extrém. A přirozeně pro člověka je sotva extrémnější situace, než přijít do koncentráku a být propuštěn s ultimatem rozhodnout o své budoucnosti, o životě či smrti. V rámci příprav jsem si přečetl Klempererovy deníky. Předtím jsem četl, nikoliv jako herec, od Primo Leviho „Je to člověk?“. Tuto zprávu z Osvětimi jsem si znovu opatřil. Je to stále otřesné. V herectví je to naprosto zvláštní proces: už při četbě jsem měl často zvláštní pocit, že by mělo být zakázáno, aby herec pronikal do zvláštní situace koncentračního tábora.

Od své dospělosti se trápím s tématem: Jak může ideologie proniknout do člověka tak velmi, že se vytratí pocity empatie, soucitu s jiným člověkem. Na druhé straně jsou tu oběti této ideologie, které tento systém nějakým způsobem přežily. Toto pro mě bylo a stále je velké téma k přemýšlení. Nemohu vystát výroky typu „my jsme ty roky nacionálního socialismu odčinili“. Nevěřím tomu ani umělecky, ani myšlenkově ani politicky. Když se tím někdo chce skutečně zabývat, potřebuje k tomu velmi mnoho času a síly. Když se chce člověk skutečně pokusit, nějakým způsobem se s tím emocionálně a intelektuálně vyrovnat. Základní body jsou přirozeně známy. Ve vztahu k filmu jsem však toho mnoho nevěděl ani o existenci nějakého farářského bloku v koncentračních táborech.

Nejsem věřící člověk, avšak četl jsem si stále znovu a znovu v bibli, což byla velmi krásná zkušenost. Problematika Jidáše hraje ve filmu důležitou roli. Jednou večer a v noci jsem si četl v bibli a nemohl jsem přestat: nezávisle na práci na filmové roli mně neustále vyvstával fenomén víry. Povolání herce nutí neustále a co nejintenzivněji absorbovat do sebe věci, jenž nemají s hercem samotným nic společného. Sám jsem to pociťoval jako formu koncentrace, klidu a vnitřního pohledu, zřetelně ve smyslu religiozity. Herec, když ví, že hraje určitou roli, se stává extrémně porézní pro všechny možné dojmy, které na něj působí a všechno co prožívá a vnímá vztahuje jistým způsobem na roli, s níž se právě zabývá. Neustále přemýšlím o tématu vina či odpovědnost. Jsou to dva pojmy, které – pokud jde o období nacismu – mohou ležet jak daleko od sebe, tak i docela blízko sebe.

Pokud jde o Kremera, vůbec nevím, jestli se provinil tím, že pil vodu sám. Možná se neprovinil, protože chtěl zkrátka přežít, a to je lidský impuls, který neobsahuje skutečnou vinu. Avšak pro něj jako věřícího katolíka je toto veliké téma. Ve filmu je mnohem relevantnější jiná otázka viny: „Jak se zachovám v dané situaci, mám podepsat prohlášení o spolupráci nebo se mám vrátit do koncentráku?“. Zachovat se tak jako Kremer, svědčí o velikosti charakteru a občanské odvaze. Zde nehrají teologické debaty žádnou velkou roli. Je to především otázka morálky. Kdyby Kremer podepsal, provinil by se. Na druhé straně mám hluboké porozumění pro každého člověka, který – aby si zachránil svůj vlastní život – přistoupí na určité věci, které politicky či morálně nejsou zcela v pořádku. Jde o otázku, kterou si my, žijící v demokracii, nemusíme klást. Gebhardt je otcem myšlenky, že Kremer se má zachovat jako Jidáš. Shledávám to cynickým už proto, že Gebhardt argumentuje z pozice pachatele vůči oběti. Oba věří v Boha, avšak jeden z nich se vydal strašlivě bludnou cestou nacionálního socialismu.

Jako nevěřící člověk jsem byl vždy toho názoru, že naší společnosti chybí hodnotový kodex. Dostalo se mi za to i urážek. Vždy jsem výrazně obhajoval určitý hodnotový konservatismus, který je v jistých kruzích považován téměř za nadávku. Tuto formu etického deficitu považuji za velmi silný společenský znak. Zcela určitě dojde k tomu, že se bude rozvíjet stále zásadnější debata o tom, jak lze opětovně nastolit určitou formu etiky, aniž bychom se nějakým způsobem vydali na půdu politického konservativismu“.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.