"Myslím, že zprostředkovaně nacházíme potěšení v problémech, které představují, v bolesti, kterou vzbuzují, i v porážce, kterou v určitém bodu utrpí," říká dle AP Stephen Lang, který v Avataru hrál pomstychtivého důstojníka Milese Quaritche.
"Je to jako mít očkovací látky," řekla socioložka Karen Sternheimerová z Jižní kalifornské univerzity. "Je to nízká dávka toho, co ve skutečném životě doopravdy nechcete zažít, způsob, jak prožít něco skutečně příšerného...v bezpečné vzdálenosti."
Letošní rok dle AP jen zdůrazňuje dlouhodobý trend k tmavým stránkám lidské duše mezi členy akademie, která Oscary udílí. Například v roce 1932 získal Američan Fredric March Oscara pro nejlepšího herce za film Dr. Jekyll a pan Hyde, v roce 1975 to byla Louise Fletcherová za roli chladnokrevné vrchní sestry Ratchedové ve filmu Přelet nad kukaččím hnízdem a v roce 1991 akademici ocenili Hopkinsovo pojetí vraha Hannibala Lectera ve filmu Mlčení jehňátek.
Pojetí akademiků, který z počinů ocenit Oscarem, se však mění, podotkl Tom O'Neill, redaktor webu, který sleduje udílení cen, TheEnvelope.com.
"Pozorujeme jasný trend, kam se hollywoodští vrahouni dostávají...tyto role jsou více brány jako umělecké," řekl dle AP. "Stále více uměleckých filmů je temných." Příkladem může být Oscarem posmrtně oceněný australský herec Heath Ledger za roli Jokera v thrilleru Temný rytíř, která ho prý pronásledovala také v noci.
Sternheimerová poznamenává, že kořeny toho, proč lidi lákají postavy zloduchů, lze najít v antickém Řecku a v katarzi, kterou publikum zakoušelo v řeckých divadlech při hrách s mravní tematikou. "Tmavá strana humánního existovala odedávna," řekla. "Nové je to, že nyní existuje tolik způsobů, jak lze prodělat zkušenost těchto typů charakteru."