TIP TÝDNE
Magnolia (Magnolia)
ČT 2, čtvrtek 12. února, 22.10
Natáčet filmy, které zaplňují doslova desítky důležitých postav, z nichž žádná nezískává ústřední pozici, je obtížné. Režisér musí dbát, aby každá ze sledovaných dějových linií byla dostatečně výmluvná, aby neupadla v zapomnění, ale současně aby neutlačovala ostatní. Mistrem takovéhoto mozaikovitého způsobu vyprávění členitě vrstvených příběh se stal zejména Robert Altman (Nashaville, Hráč...), ale zdárným učedníkem se ukázal být i P. T. Anderson, když v bizarní tragikomedii Magnolia souběžně rozehrál devět vzájemně se prolínajících příběhů, které se někdy mohou ovlivňovat, jindy dít zcela náhodně. Jakýmsi spojovacím můstkem je vědomostní televizní show, nahlížená v groteskní nadsázce jakoby skrze vypouklé zrcadlo. Výborně načrtnutá je i plejádá postav, často postižených zvláštními příhodami, často nucených řešit náhle vyvstalé rodinné problémy. Režisér získal nejsvítivější hvězdy s Tomem Cruisem v čele.
FILMY
Daleko od okna (Daleko od okna)
ČT 2, pondělí 9. února, 21.20
Česká televize nachystala malou přehlídku polských filmů - jako první spatříme Daleko od okna od režiséra Jana Jakuba Kolského (viděli jsme již řadu jeho děl - např. Dějiny filmu v Popielawách nebo Janka Vodnáře). Tentokrát se příběh začíná odehrávat za německé okupace, kdy polská rodina skryla pronásledované židovské děvče, ale důležitější jsou pohledy na poválečné období. Režiséra však více než společenské reálie zajímá niterné dilema jeho hrdinů. Skrývané dívce, která záhy mizí ve víru zmatků, se narodí děcko, které v dospělosti pátrá po své skutečné matce.
Záře (Shine)
Prima, sobota 14. února, 22.40
Australský životopisný film zachycuje osudy talentovaného, avšak psychicky narušeného klavíristy Davida Helfgotta. Přidržuje se sice tradičních, osvědčených schémat (hudebníkem se stal navzdory otcovým přáním), avšak obohacuje je o realizační svébytnost, ba novátorství v prezentaci hudby. Hudební pasáže patří k nejpřitažlivějším v celém vyprávění. Daří se zprostředkovat hrdinovu posedlost hudbou, která jej přivádí jakoby do transu. Režisér Scott Hicks přibližuje rodinné prostředí, v němž rozhoduje sice milující, ale současně despotický otec (vynikající Armin Mueller-Stahl). Sleduje i pozvolné osamostatňování a prosazování ústředního hrdiny (v dospělosti jej představuje Geoffrey Rush).
Ty se směješ (Tu ridi)
ČT 2, neděle 15. února, 0.10
Povídky Luigiho Pirandella už mnohokrát inspirovaly filmaře svými paradoxními zvraty a smyslem pro bizarní nadsázku. Nejinak je tomu i ve snímku bratří Tavianiových Ty se směješ. Režiséři se pokoušejí domýšlet Pirandellův odkaz a zjišťují shodné rysy mezi minulostí a dneškem. Vypravují se do uliček meziválečného Říma i na současnou Sicílii, tak poznamenanou tíhnou dávných událostí. Balancují mezi snovým naladěním a realitou, ale především se zabývají nejrůznějšími podobami násilí, které ovlivňovalo a ovlivňuje lidské osudy. Dovedně spojují tklivé podhoubí s humornými postřehy i nenadálým tragickým zvratem. A hrdinové se smějí, i když je to často smích bolestný a beznadějný.