UMĚNÍ NA OBRAZOVCE
TIP TÝDNE
8 1/2 (8 1/2)
Čtvrtek 1. dubna, ČT 2, 21.45
Česká televize zase jednou zabodovala. Uvádí klasický snímek Federika Felliniho 8 1/2, od jehož vzniku nás dělí více než čtyři desetiletí. Navíc je černobílý. Avšak postižení duchovní i tvůrčí krize jednoho oblíbeného, uznávaného, ba zbožňovaného režiséra - výtečně jej hraje Marcello Mastroianni - je stále strhující. O každém z Felliniho děl lze jistě spisovat podrobné rozbory, upozorňovat na různě se překrývající významové vrstvy, avšak na omezeném prostoru nezbývá než upozornit na nejpodstatnější rysy, na obratné prolínání představ i reality, na hluboký vhled do bezradnosti, trýznivého sebezpytování. Hrdina uniká do přepychových, nicméně odlištěných lázní, ale ani tam se neschová sám před sebou, před vlastními pochybnostmi.
FILMY
Pornografický vztah (Une liaison pornographique)
Středa 31. března, ČT 2, 22.55
Belgický režisér Fréderic Fonteyne vytvořil působivé zamyšlení nad bezvýchodností anonymního vztahu, založeného výhradně na sexuálním vybití, kdy milenci, kteří se seznámili přes inzerát, o sobě nic nevědí - a ani vědět nechtějí. Důležité je upozornění, že příchod citů se v takovém případě stává zátěží, kterou partneři nedokáží překonat. Musím ocenit, že navzdory lechtivému tématu se tvůrci vyhýbají svůdnému pozorování propletených nahých těl - už proto, že protagonisté (Nathalie Bayeová a Sergi López) už dávno patří do střední generace. Pohled je neosobně protokolární, nezúčastněný, odstup vyjadřuje i dokumentární zarámování celého příběhu, v němž se aktéři - každý zvlášť - svěřují přímo do kamery se svými pocity, postřehy i očekáváními.
Četa (Platoon)
Sobota 3. dubna, Prima, 22.50
Oliver Stone patří mezi režiséry, kteří důsledně zkoumali vietnamský syndrom, odsuzuje válčení na vzdáleném kontinentu jako zničující počin, který nemohl nic pozitivního přinést. V Četě (1986), oceněné čtyřmi Oscary, se zaměřuje na hrůzné zážitky nováčků, ztracených v tropické džungli. Více než nepřítel je ohrožuje jejich vlastní děs, tupý dril, který po nich důstojníci vyžadují. Zobrazení nelítostného válčení je mimořádně působivé, režisér postihl fyzickou i psychickou vyčerpanost svých hrdinů, poháněných vpřed jen pudem sebezáchovy. Významně se na konečném výsledku podílejí i svrchovaně sebejisté, hluboce procítěné herecké výkony pozdějších hvězd (Charlie Sheen, Willem Dafoe, Johnny Depp).
Kmotr (The Godfather)
Neděle 4. dubna, Prima, 21.50
Podle námětu Maria Puza postupně vznikly tři díly legendární gangsterské ságy Kmotr, vesměs režírované Francisem F. Coppolou. Zvláště první dvě části (1972 a 1974) vstoupily do dějin jako brilantní analýza zločineckých struktur, které svou činnost uspořádaly jako kterékoli jiné podnikání. Tvůrci vyprávějí o rozvětvené rodině Corleonů, ctihodných občanů, kteří založili výnosný obchod s pašovaným alkoholem, narkotiky, prostitucí a v případě nutnosti třeba i se smrtí. Sleduje v nich postupný rozmach tohoto klanu, v němž panují striktní mravní pravidla, přísná hierarchie vztahů, vazba protislužeb i maximální účelnost jakéhokoli jednání. Coppola vědomě odmítá tradiční schémata dobrodružných vyprávěnek, téma zločinu zkoumá jako institucionalizovaný jev. Záměrně využívá prvky rodinné ságy o navenek spořádané komunitě, která se díky dokonalé organizaci stává jakýmsi státem ve státě, téměř nedotknutelným a nepostižitelným, protože peníze dovolují koupit si nejlepší právníky, korumpovat politiky, paralyzovat bezpečnostní systém. V titulní roli se představí jako vždy úchvatný Marlon Brando v roli stárnoucího mafiána, trpce zkoumajícího, komu by mohl předat rodinnou štafetu.
Tři sezóny (Ba mùa/Three Seasons)
Neděle 4. dubna, ČT 2, 0.15
Po Francii se také Spojené státy zapojily do podpory vietnamské filmové produkce. Debutující režisér Tony Bui, jehož rodiče kdysi emigrovali do Ameriky, pojednal Tři sezóny jakoby v lyrickém oparu, příběh ze současného Vietnamu zahrnuje několik souběžně se proplétajících epizod, které se sice nikdy neprotnou, ale dohromady vytvářejí působivou mozaiku života ve velkoměstě, jakým je Saigon. Výsledné spodobnění je laskavé, plné porozumění pro často smolařské postavičky. Vyprávění plyne snad až příliš monotónně a pozvolna v pečlivě komponovaných obrazech, které se řadí v pouhém naskládání jeden za druhým, jejichž skladba zcela rezignovala na současné klipové vypravěčské trendy.
Postupně se seznámíme s trhačkou a prodavačkou bílých lotosových květů, kterou přitahuje tajemný majitel lotosové plantáže; dalším hrdinou je rikša platonicky zamilovaný do "tuzexové" prostitutky; malý chlapec, živící se pouličním prodejem drobných tretek, prožívá své velké drama, když pátrá po ztraceném kufříku, v němž měl všechno své zboží. A konečně si všimneme amerického turisty (Harvey Keitel), jenž marně pátrá po ženě, do níž se kdysi dávno zamiloval a jejichž vztah zřejmě nezůstal bez následků.