UMĚNÍ NA OBRAZOVCE
TIP TÝDNE
Nahý oběd (Naked Lunch)
Čtvrtek 25. března, ČT 2, 22.35
Režisér David Cronenberg je podepsán pod několika hororově laděnými filmy (např. Crash), v nichž odkrýval temné stránky lidských povah - a tento snímek patří mezi nejpůsobivější, jaké kdy natočil. Hodně samozřejmě napomohla už předloha Williama S. Burroughse. Drogové vize, zpřítomněné slovy, se mu podařilo zachytit v sugestivních obrazech, které obratně balancují na rozhraní mezi realitou a zlověstnými vidinami. Zvláště okamžiky, kdy se psací stroj, na němž hlavní hrdina - jakési spisovatelovo alter ego - zkouší psát své texty, mění v ohyzdného brouka, patří k vrcholným okamžikům. Hlavní roli ztělesnil Peter Weller.
FILMY
Hlasy (Some Voices)
Pondělí 22. března, ČT 2, 21.20
Ač na videu se tento film uváděl pod daleko výmluvnějším názvem Hlasy v hlavě, Česká televize jej zkrátila na pouhé Hlasy. Režisér Simon Cellan Jones se inspiroval vlastní divadelní hrou - a divadelní půdorys zůstává přece jen patrný. Komorní rozpětí příběhu, soustředěného na jemně odstíněné herectví, dovolilo prozkoumat nejrůznější rodinné konstelace, které ovlivňují osudy dvou bratrů - jednoho z nichž právě propustili z ústavu, kde se léčil se schizofrenií. Jenže onemocnění je záludné a k jeho zvládnutí někdy nestačí ani nejpevnější vůle. Režisér nenačrtává pouze nějaké ponuré drama, překvapivě často si vypomáhá i komediálními záblesky. Hlasy se nejspíš nezapíšou mezi výrazná díla, avšak jejich hlas snad nezanikne - vyzývá, abychom byli k sobě vstřícní, ochotni jeden druhému nejen naslouchat, ale také pomoci.
Bídníci (Les misérables)
Úterý 23. března, ČT 1, 20.00
Od režisérky Josée Dayanové jsme už viděli několik televizních přepisů slavných literárních předloh - a někdy jsme se nestačili divit, jak je dokázala zpotvořit (například Hraběta Monte Christa, jemuž navíc bezostyšně vtiskla všeobecný happy-end). Doufám, že v případě Bídníků bude více ctít Hugův text. Ostatně čtyřdílný televizní seriál, jehož každý díl má kolem 100 minut, poskytuje i dostatečnou plochu pro obšírnější zachycení lidských osudů na pozadí bouřlivě se měnící Francie první poloviny 19. století. Herecké obsazení je špičkové: šlechetného siláka Jeana Valjeana, věčně pronásledovaného stigmatem recidivisty, ztělesňuje Gérard Depardieu, podezíravého policistu Javerta si zahrál John Malkovich.
Anděl milosrdenství
Pátek 26. března, ČT 2, 23.40
Nelítostná válečná doba ničí i křehký milostný cit - takové je poselství Anděla milosrdenství, kterého podle Körnerova scénáře natočil Miloslav Luther. Osudy ošetřovatelky a zajatce v jednom z válečných lazaretů totiž přerůstají omezení první světovou válkou a vzpínají k nadčasovému podobenství. Pozoruhodné je vytříbené obrazové ztvárnění, které přesvědčivě postihuje nejen dobové reálie - sychravé počasí a zachmuřenost blátivých scenerií jakoby předznamenávaly samotné baladicky laděné vyprávění, jehož náročnost symbolizuje již téměř půlnoční uvedení.
Pozor na Harryho! (Deconstructing Harry)
Neděle 28. března, Prima, 23.40
Amerického komika Woodyho Allena jistě není třeba přestavovat. Komerční stanice si však dobře uvědomuje jeho omezený divácký potenciál, takže i tak skvělou komedii, jako je tato, přesouvá též do půlnočního času. Je ovšem pravda, že divák, jehož nadchnou Troškovy Kameňáky, bude stěží srozuměn se sofistikovaným, přesně odměřeným humorem Allenovým. Allen si tu zahrál neurotizovaného spisovatele, jenž má potíže nejen se svými blízkými, kteří se v jeho nejnovější knize poznali, ale i s literárními postavami, které mu začínají vstupovat do života...