Twilight sága pokračuje
Stmívání, první film natočený podle románové série Stephenie Meyerové, byl pro netrpělivé fanoušky uveden do kin v listopadu 2008. Byl to naprostý hit, ohromný skok pro projekt, který pečlivě zkoumaly miliony oddaných fanoušků a s úzkostí sledovaly, jak jsou jejich hrdinové a hrdinky vyobrazeni. Filmová adaptace neobvyklé romance mezi citlivou středoškolačkou a více než sto let starým upírem vydělala přes 70 milionu dolarů během prvního víkendu a nakonec vydělala přes 350 milionu dolarů po celém světě. Tento úspěch připravil cestu pro filmovou verzi další knihy ze série Twilight, nazvanou Twilight sága: Nový měsíc.
Wyck Godfrey, producent obou filmů, byl skálopevně přesvědčen, že Twilight sága: Nový měsíc nebude jen běžným pokračováním. Stejně jako v knižní předloze je i ve filmu vztah Belly Swanové a Edwarda Cullena více intenzivní a nebezpečný a odhaluje konflikt, který bude Bellu nadále pronásledovat: odvěká nenávist kmene Quileutů a upírů, rozehraná naplno mezi Belliným nejlepším kamarádem Jacobem Blackem a je jí láskou Edwardem.
„V Novém měsíci se hlouběji noříme do Bellina života,“ říká producent. „Bella odhaluje nové věci o lidech z Forks, zejména o Quileutech a Jacobovi. Odhalení, že se Jacob a jeho kamarádi proměňují ve vlky je obrovské. Bella náhle zjišťuje, že žije v něčem, co se zdá jako fantastický svět, kde upíři a vlkodlaci jsou skuteční. Ve chvíli, kdy se skamarádí s tím, kdo ji po Edwardově odchodu přiměje opět žít, pozná, že on je také jiný. A protože jediný důvod, proč tito vlkodlaci existují, je proto, že existují upíři, Jacob by nebyl vlkodlakem, kdyby nebylo Edwarda. To je základní konflikt mezi Jacobem a Edwardem a Bella je mezi nimi uvězněna jako člověk.“
Úspěch režiséra Chrise Weitze při adaptaci knihy na filmové plátno z něj učinil jasnou volbou po tento projekt, jak dodává Godfrey. „Chris má zkušenosti s natáčením fantasy filmů se složitými efekty stejně jako podrobnými studiemi postav a umí dobře pracovat s mladými herci. Ale bylo to jeho uznání vůči knihám Stephenie Meyerové a jejím postavám, které z něj učinily perfektního režiséra Twilight ságy: Nový měsíc.“
Přestože Weitz před tím tyto knihy neznal, brzy se stal jejich fanouškem. „Přečetl jsem si ty knížky,“ říká režisér. „Pak jsem se podíval na první film společně s diváky a byl jsem naprosto zasažen neobyčejně hlubokou emocionální reakcí, jakou jsem viděl. Je to trochu odlišné od toho, co jsem dělal dříve, ale ze svých předchozích zkušeností jsem také čerpal.“
Weitz si uvědomil, že jeho největší zodpovědností bude být věrný knize. „Dost jsem pracoval na tom, abych si byl jist, že vše bude přesné,“ říká. „První film byl fenoménem. Knihy byly fenoménem. Mojí první prací bylo respektovat lásku, kterou fanoušci vůči těmto knihám mají, a tu lásku přenést do filmu. Nebylo potřeba předělávat tento svět.“
Režisér pravidelně konzultoval svou práci s autorkou, dokonce i v sebemenších detailech. „Zajímal se skutečně i o ty nejmenší záležitosti, např. jestli tahle osoba může nosit boty,“ říká Meyerová. „Kontroloval každou maličkost. Chtěl to udělat přesně podle knížky a hrozně ho to bavilo.“
To, že byla autorka takto po ruce, bylo pro Weitze neocenitelné. „U Pána prstenů se nikdo nemohl zeptat Tolkiena, co tím původně myslel,“ říká režisér. „Mohl jsem poslat Stephenie e-mail a zeptat se jí např . jestli Jasperovy schopnosti fungují i na Bellu, stejně jako na rozsáhlejší metafyzické otázky. Díky tomu jsem si mohl být jistý, že všechny body budou přesně odpovídat knize.“
Meyerová oceňuje Weitzovu snaživost a jak sama uvádí, měla jistotu, že její materiál je v dobrých rukách. Napsání Nového měsíce bylo pro Meyerovou úplně jinou zkušeností než první kniha. „Byla to zřejmě ta nejtěžší kniha, jakou jsem kdy napsala, protože to bylo poprvé, kdy jsem věděla, že to, co napíšu, budou číst lidé. Když jsem psala Stmívání, bylo to jen tak pro mě. Ale najednou jsem měla pocit, jako by se mi lidé dívali přes rameno. Měla jsem obavy.“
Kromě rozvíjejícího se vztahu mezi Bellou a Edwardem je ústředním tématem Nového měsíce také vztah mezi Bellou a Jacobem, vlkodlakem a přirozeným nepřítelem upírů. „Sázky jsou vysoké,“ říká Weitz. „Nyní to je nejen Bellina existence, která je v nebezpečí, ale také Edwardova. Ve světě tohoto příběhu se podíváme do nových oblastí a koutů mytologie.
Ano, vyprávíme příběh o upírech a vlcích a nadpřirozenu,“ pokračuje režisér. „Ale mimo to jsou v něm lidské pocity lásky, touhy, potřeby, ztráty, náklonnosti a přátelství. A je v něm rozvinut i určitý milostný trojúhelník.“