TIP TÝDNE
Blíženci (Gemini)
Čtvrtek 19. listopadu, ČT 2, 21.50
Toto ponuré vyprávění, nachystané režisérem Šiňou Cukamotou, se odehrává v časech po první světové válce. Nejprve čerpá z motivu "strašidelného domu", kde se dějí ne zcela vysvětlitelné události, načež poté nastupuje poznenáhlu ozřejmovaný konflikt mezi hrdinou příběhu, váženým lékařem Jukiem, a jeho bratrem-dvojčetem Sutekičim, kvůli ošklivému mateřskému znaménku po porodu zavrženému a vyrůstajícímu v nedalekých slumech. Obě role ztvárnil Masahiro Motoki. Ve filmu zaujme obratně budovaná atmosféra: téma podivného zápachu i náhlých úmrtí, obratně navozovaný pocit neustálé přítomnosti jakéhosi vetřelce v domě, tajemné šramoty, téma hrdinovy ženy, která údajně ztratila paměť a v jejíž minulosti se zřejmě cosi temného skrývá, to vše režisér předvádí s nespornou inscenační vynalézavostí.
FILMY
Pondělí 15. listopadu, ČT 2, 21.30
I německá kinematografie občas překvapí nepřikrášleným zpodobněním sjednoceného státu, kde nadále bují nespokojenost. Režisér Andreas Dresen líčí na první pohled zcela banální pohnutky, které vedou k rozkladu zdánlivě již stabilizovaných manželských svazků. Někdejší zamilovanost totiž vyprchala a zůstala jen prázdnota, marně vyplňované péčí o děti a domácnost, stereotypním zaměstnáním. Sleduje několik dnů ze života dvou spřátelených manželských dvojic středního věku, které se postupně jaksi promíchají, avšak nějakou bujarou veselost rozhodně nečekejme, převažuje spíše nahořklý škleb. Film zaujme věrohodnou kresbou ošuntělých, ale přitom láskyplně udržovaných bytů v panelákových sídlištích, sirého podzimního či zimního počasí, častých nočních scenerií. Dresen přesně postihuje, nakolik bývalá socialistická část zaostává za západním protějškem - nejen hmotně, ale především duchovně.
Král tančí (Le roi danse)
Středa 17. listopadu, ČT 2, 20.00
Historický snímek Gérarda Corbiaua se věnuje osudům polozapomenutého skladatele Lullyho (Boris Terral), tvůrce dvorských baletů, jednoho ze zakladatelů francouzské opery v dobách krále Ludvíka XIV., mezi jehož chráněnce po nějaký čas patřil. Režiséra ovšem lákalo načrtnutí širšího historického panoramatu, provázeného Lullyho hudbou. Nahlédneme, jak se mladičký panovník vymaňuje z moci své matky i ministrů, jak uskutečňuje své stavební vize, důležitou postavou je rovněž dramatik Moli re, s nímž domýšlivý a sebevědomý Lully spolupracuje.
Pískovna + Lovec a Datel
Středa 17. listopadu, ČT 1, 20.00
V tomto památném dni spatříme dva středometrážní snímky scenáristy Jiřího Hubače a režiséra Vladimíra Michálka. Autoři v nich hodlali vzdát hold těm, jimž komunistický režim zničil existenci či dokonce je připravil o život. V prvním příběhu přichází hrdinka, ryze městská dívka, na vesnici, aby se ujala dědictví, ale namísto dědečkova statku nachází na jeho místě jen pískovnu. Druhá povídka se dotýká zrazeného přátelství které vykrvácelo na elektrických drátech. V obou případech nejvíce záleží na hereckém ztvárnění: zejména Zuzana Stivínová v úvodním vyprávění vnáší málokdy vídanou vášnivost, své hrdince vtiskla jak ukvapenou vzdorovitost, tak nesmlouvavě umanuté jednání.
Marná lásky snaha (Love's Labour's Lost)
Středa 17. listopadu, ČT 2, 22.10
Režisér a herec Kenneth Branagh, jenž si přidělil i hlavní roli, sice převzal výchozí Shakespearův text, ale příběh přenesl do reálií druhé světové války, na jejímž se pozadí se odehrává spíše nahořklý než rozmarný milostný příběh. Branagh do něho vsunul další dvě významové roviny. Jedna rozšiřuje prostor směrem k dokumentárně pojednaným odkazům nejen k mezinárodní politické situaci, ale též ke "zpravodajskému" pojednání vyprávěných událostí ve filmovém týdeníku. Druhou rovinu tvoří populární jazzové melodie meziválečného období, hudba psaná Cole Porterem, Gershwinem a dalšími - stává se jakýmsi komentáři k právě probíhajícím událostem.
Čtvrtek 18. listopadu, ČT 1, 20.00
Petr Zelenka rád balancuje na rozhraní mezi "vážnou", jakoby dokumentární realitou a "smyšlenou" fikcí. V Roku ďábla použil skutečné osobnosti (Jarek Nohavice, Čechomor, Karel Plíhal atd.), aby do událostí, které lze považovat za dokumentární záznam (zejména v případě koncertů), zasouval fantaskně modelované vsuvky, někdy dějově rozehrané, jindy zastoupené úvahami a glosami pronášenými přímo na kameru - promlouvá nejen Nohavica, ale také členové Čechomoru, výmluvný však je i zarputile mlčící Plíhal, neprozřetelně pozvaný do televizního vysílání.
Ohrada snů
Pátek 19. listopadu, ČT 2, 23.10
Daniela Kolářová zde vytvořila náročnou roli: převtělila se do postavy matky, která se obětavě starala o své dospívající syny, z nichž jeden byl tělesně handicapován, žila v příkladné shodě i se svým partnerem - a dočkala se i svatby staršího syna. Jenže klid osudově naruší biologický otec obou synů, s nímž už dávno nežije. Režisér J. Novák rozehrál působivou studii ženy, která se znenadání ocitá v obtížné situaci, kdy je postavena před rozhodnutí, které ji může připravit o lásku svých nejbližších.
![]() |
Ve 47.týdnu si nenechte ujít Šestý den., Lepší už to nebude...