The Gray Man měl být filmem, jaký donutí spoustu lidí předplatit si Netflix a stávající zákazníky přesvědčí, ať neutíkají ke konkurenci. Velkolepá akční jízda za dvě stě milionů dolarů plná hereckých hvězd a od režisérů trojky a čtyřky Avengers.
The Gray Man sliboval být konkurencí pro Jamese Bonda a Ethana Hunta. Prostě událost. No a nakonec z toho vylezl prostě netflixovský film. Něco, co si člověk pustí, když se vrátí z práce a za pár dní na to zapomene. Ambice zařadit se mezi ty nejlepší, se tu nepovedlo naplnit. Ale úplně odepsat si The Gray Man taky nezaslouží.
Hlavní hrdina Court Gentry pracuje pro CIA. Zabíjí lidi a neptá se, kdo to je. A ve své profesi patří ke špičce. Poslední mise se však úplně nepovedla a Court dostal do ruky něco, co by nemělo existovat a o co mají zájem jeho zaměstnavatelé. Stává se z něj lovná zvěř a po krku mu jdou snad všichni zabijáci v Evropě, především pak Lloyd Hansen, prvotřídní sadista a sociopat, který nebere ohledy na nikoho a na nic. Hon začíná. Ale The Gray Man všem rychle ukáže, proč je považovaný za špičku v oboru.
zdroj: Netflix
Jo, co se týče příběhu, nic moc originálního to není, podobné útěky agentů CIA před jejich zkorumpovanými šéfy má za sebou skoro každá akční hvězda a co se týče zápletky a nečekanosti zvratů, je The Gray Man někde na úrovni béček s Van Dammem. Vlastně od začátku do konce víte, co se v něm bude dít, k jakým překvapením dojde a jen čekáte na konec a doufáte, že mezi první a poslední minutou dostanete dost zábavných scén, u kterých zapomenete, že je to celé dost odflákle napsaná pitomost. A tady narážíme na první problém.
Akce sice rozhodně není málo, že by na ní však byly vidět ty peníze a že by renomé režisérů zajistilo, že vám bude padat čelist až k zemi, to se úplně říct nedá. Není to mizérie, ale na první ligu The Gray man taky ani zdaleka nemá.
Bitky občas naruší nějaký divočejší střih a choreografie a režie obecně připomíná spíš devadesátkové akčňáky než moderní pojetí akčních scén. Nic proti tomu, ne každá přestřelka a rvačka musí vypadat jako John Wick, ovšem to, co předvádí Ryan Gosling s pomocí choreografů a kaskadérů, je i tak přinejlepším lehký nadprůměr, který by i v těch devadesátých letech zapadl. Bitka s indickým zabijákem v nemocnici je sice fajn, stejně jako nekompromisní finálový souboj, ale kontaktní souboje jsou zkrátka dnes jinde.
Co se týče další akce, tak tam už se bratři Russoové za kamerou solidně rozjeli a velkolepá scéna u pražského Rudolfina a následná honička s tramvajemi je co do velkoleposti skutečně hodně efektní. Jenže tu narážíme na jinou potíž. Ačkoliv se natáčelo v reálných lokacích, s kaskadéry a na place bylo docela dost pyrotechniky, režiséři vsadili na vizuální styl, který fungoval u komiksovek a pro přízemnější akční podívanou není ani trochu vhodný.
Výrazné počítačem vytažené barvy vyvolávají pocit odfláknutých triků a momenty, kdy Gosling (nebo jeho kaskadér) skutečně narazí s tramvají do sloupů, tu nakonec působí, jako kdyby vznikly v počítačích. Je to kontraproduktivní, protože The Gray Man tak přichází o jedno ze svých největších pozitiv, tedy o opravdovost. A navíc to vypadá celkem ošklivě.
Takže když si to sečteme – The Gray Man má nepříliš objevný příběh, lehce nadprůměrnou akci a problematický vizuál. To úplně na film, který otřese základy akčního žánru, nevypadá. Co tedy má? Vlastně to asi vůbec nejdůležitější. Není to nuda. Jakmile přistoupíte na fakt, že James Bond a Ethan Hunt můžou klidně spát, protože Court Gentry tyhle legendy vážně neohrozí, dostanete dvě hodiny neurážející akční zábavy jako dělané pro sledování s vypnutým mozkem.
Je to blbé, po akční stránce víceméně průměrné, ale pořád se tam něco děje a najednou běží závěrečné titulky. Uteče to. Stačí to na dobrý výsledek? Těžko říct, to si musí Netflix spočítat sám, obávám se ale, že velkohubé kecy o dvousetmilionové akční podívané snímku spíš ublížily. Výsledkem je totiž klasická netflixovka – splachovací film „kouknout a do druhého dne zapomenout“.
zdroj: Netflix
Netflix asi čekal víc. A já jako divák taky. Streamovací gigant neposlal do světa vyloženě špatný film, ale k dobrému má The Gray Man taky dost daleko. A vzhledem k tomu, že ho točili bratři Russoové zodpovědní za nejlepší a nejúspěšnější marvelovky, měli k dispozici gigantický rozpočet a herecké superhvězdy, je otázka, jestli Netflix vůbec zvládne nabídnout víc. Když si odmyslím covid, se kterým se rval celý svět, tak si jen těžko dovedu představit lepší podmínky pro vznik pecky. A ta rozhodně nedorazila, takže se nabízí otázka, jestli na něco takového Netflix vůbec má.