Typický "mezifilm", kterými si režiséři kalibru Stevena Spielberga prokládají náročnější projekty. Příběh o exulantovi ve skvělém podání Toma Hankse, který uvízne v mezinárodní letištní zóně, i tak nese vysokou laťku svého tvůrce. Napsal: VOJTĚCH RYNDA. +Fotogalerie. V úvahu připadá několik teorií. Buď Stevena Spielberga při natáčení jeho předposledního opusu Chyť mě, když to dokážeš, tak moc bavily scény z letiště
V úvahu připadá několik teorií. Buď Stevena Spielberga při natáčení jeho předposledního opusu Chyť mě, když to dokážeš, tak moc bavily scény z letiště. Nebo si z podobných důvodů chtěl zopakovat spolupráci s Tomem Hanksem. A nebo se prostě cítil na nějaký ten malý, milý, příjemný bijáček, který polechtá bránici i slzové kanálky a přitom nebude mířit pod pás dobrému vkusu.
Tom Hanks je v Terminálu Viktor Navorski, občan fiktivní východoevropské Krakozie. Během Viktorova letu do New Yorku došlo v jeho domovské zemi k převratu, který z něj udělal člověka bez víza, pasu, oficiální identity a ergo i možnosti vstoupit na americkou půdu. Ono by se to možná i nějak zaonačit dalo, ale to by letišti nesměl šéfovat zloprcek Frank Dixon (typově přesný Stanley Tucci). Viktor tak v prostorách terminálu uvízne na týdny a měsíce, naučí se uživit, najde si přátele a nakonec možná i splní záhadný úkol, který ho do Ameriky přivedl v první řadě. A jistě, taky se zamiluje.
Půdorys Terminálu je půdorysem sitcomu - a nebýt té tajemné plechové krabice, kterou si Viktor hlídá jako oko v hlavě, mohl by ten film jet epizodu za epizodou až do sitcomového nebe. Takhle se taky odehraje většina Terminálu a naštěstí proti tomu nelze nic mít; o přiznanosti podobného modelu svědčí i četné verbální odkazy na americké seriálové ikony typu Star Trek nebo Přátelé. (Jiné hlášky nemilosrdně tepají americkou byrokracii teroristického věku.) Divák si tak může vychutnat šňůru groteskových výstupů, při nichž Tom Hanks dokazuje svůj jemný, ale o to vděčnější komediální talent, důkladně se seznámit s hradbou vedlejších postav v pozadí Viktorova údělu (zlomyslný uklízeč, zamilovaný týpek z jídelny...) a užít si ohňostroj dějových bonusů typu hraní karet o věci ze ztrát a nálezů. Druhou tažnou nit Terminálu dodává romantický subplot se spanilou letuškou Amelií (Catherine Zeta-Jones).
Nebýt únavných odkazů na romanci Napoleona a Josefiny a dílčího "poselství", že imigranti z východní Evropy jsou taky lidé jako my, Američané, nebylo by Terminálu co vytknout. Funguje dokonale - totiž ve smyslu filmu pro všechny, v němž se každý dokáže zasmát i dojmout. A jeho největším esem je právě Hanks, který se po deseti letech od Forresta Gumpa konečně našel ve frigovsky smutnosilné poloze. On je jaksi otcovský k ostatním postavám a Spielberg je v mnoha významech otcovský zase k němu, což Terminálu dodává nezaměnitelný tematický spodní proud svého režiséra. A ten bývá zárukou jisté úrovně a vyspělosti: Spielbergův Terminál je naštěstí laskavý, aniž by to smrdělo uslintaností jiných "lidských" příběhů.