Temný rytíř povstal - recenze

22. 7. 2012 - 1:52 | Recenze | red

Temný rytíř povstal - recenze zdroj: tisková zpráva

Christopher Nolan završuje svou velkolepou ságu o Temném rytíři. Vyvrcholení jedné z nejúspěšnějších filmových trilogií všech dob má premiéru už tento čtvrtek - naplní se očekávání fanoušků? Čtěte naší recenzi.

Christopher Nolan za svou letitou kariéru nemusí už nikomu nic dokazovat. Jeho filmy se staly zárukou kvality pro filmové fanoušky a stejně tak zárukou velkých výdělků pro filmová studia. Na Temný rytíř povstal je to hodně vidět. Ačkoli je to film nadále velice zručně natočený a výrazně vyčnívající v kontextu komiksových filmů, tak bude dozajista řazen k slabším článkům Nolanovy filmografie.

Nechci vůbec vstupovat režisérovi vstupovat do svědomí, ale z jeho nového počinu vyzařuje velice intenzivně jakási únava. Přeci jen autoři strávili s Batmanem dlouhých devět let (na rozdíl od Raimiho, který trilogii o pavoučím muži sfoukl za 5 let, Nolan mezi jednotlivými díly trilogie natočil ještě Dokonalý Trik a Počátek). Jsem přesvědčený, že Batman rozhodně přestal být autorův vysněný projekt, ačkoli díky jeho úspěchům se mu daří získávat finance na projekty, na kterých mu opravdu záleží a dává do nich všechno. Já totiž beru nového Batmana jako pomyslné splacení letitého dluhu, z jehož plnění už se vytratila prvotní euforie a zápal.

Batman je Gothamu vlastně nadávkou. Město mu nedokáže odpustit, že zabil světlého rytíře Harveyho Denta. Nicméně jeho oběť dává smysl, protože od Two-Faceovi smrti se město takřka nepotýká se zločinem, takže policie může dohlížet leda na to, aby byly knížky včas vráceny do knihovny. I samotný Batman se nechá mírem otupit a žije si svůj nudný život v ústraní. Tuto idylickou situaci začne narušovat pomatený maskovaný megaloman Bane, který pod městem v tichosti připravuje plán, jak konečně zlikvidovat celý Gotham a naplnit tak odkaz Ra's al Ghul z prvního dílu.

Už od začátku příprav filmu jsem se obával, že démonický výkon Heatha Ledgera v roli Jokera v Temném Rytíři se bude dát překonat jen velmi těžko. Moje obava se stoprocentně potvrdila, protože Bane je všechno, jen ne hrůzu nahánějící záporák. Jeho motivace je od začátku celkem jasná, protože průměrný popcornový divák pochopí velice záhy, kterým směrem vítr vane. V tom vězel právě onen půvab Jokera. Ten člověk prostě neměl nějaký jasný plán. Jeho akce byly naprosto nevypočitatelné a vlastně nahodilé. Navíc, co si budeme povídat, chaos je mnohem víc sexy motiv než pomsta. Mstít se chtěli všichni všem už tolikrát, že nás to může jen těžko překvapit.

Rozhodně bych byl nerad, abyste nabyli dojmu, že Temný rytíř povstal je špatný film, on totiž není. Nicméně v kontextu Nolanových filmů prostě nemůže obstát. Skoro lituji, že Nolan nenatočil nejprve Bana a potom až Jokera, protože v takovém pořadí by trilogie byla dokonalou záležitostí, která každým dílem graduje a posouvá laťku až k hranici geniálního filmu. takhle musíme z příček nejvyšších sestoupit do vod “pouhého” nadprůměru. Situaci v mnoha případech zachraňuje Zimmerova monumentální hudba, která dá v nejvypjatějších chvílích zapomenout na to, že samotný příběh je celkem jednoduchý a překvapivě snadno předvídatelný. Nolan si tu a tam pomůže humorem, jinde zase akcí, která je o poznání zajímavější, než v předchozích dvou dílech. Ale ona elektrizující atmosféra a rafinovanost se z filmu trochu vytratila.