Temný obraz se odehrává v blízké budoucnosti, kdy Spojené státy těžce prohrávají válku proti drogám.
Fred (Keanu Reeves) je policejním agentem, který si život ulehčuje tvrdou drogou jménem Substance D. Mezi její vedlejší účinky patří postupující rozkol osobnosti. Substance D proti sobě totiž štve obě hemisféry uživatelova mozku.
A tak Fred najednou neví, že je zároveň i nebezpečným dealerem Bobem Arctorem, kterého se celou dobu snaží polapit.

Filmové zpracování románu se připravovalo několik let a v jednotlivých etapách do něj byli zapojeni různí tvůrci - na internetu je například k přečtení první verze scénáře od Dickova velkého fanouška Charlieho Kaufmana (Věčný svit neposkvrněné mysli (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)) z roku 1997. Do realizace se ale nakonec pustil tým okolo Richarda Linklatera, který také román sám adaptoval.

Z dlouhovlasého Woodyho Harrelsona (Když se setmí (After the Sunset)) naskakuje husí kůže, Winona Ryder (Simone (S1m0ne)) má v animovaných očích palčivou jiskru a kreslený Robert Downey Jr. (Gothika) je prostě živý Robert Downey Jr.

V roce 2001 potom Linklater přepracoval svůj „flákací“ koncept známý ze Slackers a uvedl konverzačku Sním či bdím? (Waking Life) o mladíkovi, který putuje sny a rozmlouvá s těmi, které tam potká. Linklater Sním, či bdím nejprve natočil na DV, a potom v počítači upravil a převedl do snivé animace.

Z první upoutávky je vidět, jak Linklater čaruje s vnímáním realit a jednotlivých částí hrdinovy rozdvojené osobnosti: několikanásobná expozice, svlékání tváře jako kdyby šlo o svetr… Temný obraz je vizuálně snad stejně ambiciózní jako Gaimanova a McKeanova Mirrormask a myslím, že by mohlo jít o nejparanoidnější film roku.