Taking Sides vs. Tmavomodrý svět

28. 1. 2008 - 16:55 | Recenze | red

Taking Sides vs. Tmavomodrý svět zdroj: tisková zpráva

Obě díla se odehrávají během 2.světové války. Obě se dotýkají toho, jak rozdílně se dala po roce 1945 interpretovat činnost různých lidí

Obě díla se odehrávají během 2.světové války. Obě se dotýkají toho, jak rozdílně se dala po roce 1945 interpretovat činnost různých lidí. Obě jsou nesmírně ambiciózní. Titul Taking Sides se do češtiny poměrně šťastně překládá jako Na miskách vah; co se tedy stane, když na misky vah položíme tyto dva filmy?

u jezera Taking Sides je skutečné drama, v němž se nestřetávají jen dva lidé své doby, nýbrž i dva odlišné kulturní kontexty. Do dobytého a rozmláceného Berlína přijede Američan Steve Arnold, aby v rámci denacifikační akce Spojenců prošetřil prominentního nacistického dirigenta Wilhelma Furtwänglera. Pro Arnolda jsou všichni Němci vinni; Harvey Keitel Furtwängler se naopak hájí tím, že přece nikdy nebyl ve straně a nikoho nezabil. Z výslechu se stává hluboké zamyšlení nad tématy jako je poslání a odpovědnost umělce, kolektivní vina nebo samotná možnost soudit dějiny, není-li člověk jejim přímým účastníkem. Světová válka je nepřímým – ale jedním z hlavních – tématem Taking Sides, jeho neodmyslitelným a nutným pozadím. Jde o výsostně evropský, ba středoevropský film, který nemohl natočit nikdo jiný než filmař, pocházející z někdejší totalitní země. (Dopad války na společnost a morální dilemata umělců navíc patří mezi Szabóova životní témata.) Všechno je v Taking Sides nutné, včetně záběrů z Bergen-Belsenu, které by v méně opodstatněném kontextu působily jako citové vydírání. A relativita, s jakou lze nahlížet konání figur na pozadí dějinných událostí, je samotnou náplní tohohle filmu.

letadlo Pro Tmavomodrý svět je oproti tomu druhá světová válka jen kulisou pro jinak víceméně tuctový slaďák. Ospravedlňovat existenci takového filmu "vzdáním holdu" československým letcům je uklouznutím z tenké hranice zneužití zatraceně vážného tématu, u kterého by si měl každý autor nejdřív třikrát rozmyslet, jestli je pro jeho dílo skutečně nezbytné - a zda on má vůbec právo brát si ho do úst. Tmavomodrý svět, film veskrze obyčejný a průměrný, používá dějiny jako u nás bohužel spolehlivý výtah k trofejím a úctě, ale nevadí mu, že jde o trofeje upoklonkované a úctu jaksi povinnou, vyplývající z povinné bázně před závažným tématem.

MachatNa jednu stranu tu máme neohrabanou snahu o heroizaci pilotů, na straně druhé jsme nuceni absolvovat výrony jejich humpolácké bodrosti: Svěrákovi nám totiž chtějí říct, že postavy jejich filmu jsou zároveň antičtí hrdinové i "naši hoši". Tmavomodrý svět je zkrátka stejná kategorie filmu jako Musíme si pomáhat: napíše se několik figurek a sehraje se s nimi pár divácky vděčných scén, aby se publikum bavilo, a celé se to zasadí do závažného historického kontextu, čímž se má zajistit automatická a instantní katarze a pocit velikosti díla. Ale to, že se v jednom vězení sejde esesák s pilotem RAF, tu přitom není nic než jen dějinná anekdota.

VojtJe namístě zmínit, jak se v kinematografii vyvíjelo válečné téma s přibývajícím časem od konce války. Bezprostředně po ní se vyrojila záplava filmů, kde zlí byli zlí, hodní hodní, na každém to bylo vidět už zdaleka a konaly se hrdinské činy. Až s pochopitelným odstupem plus mínus patnácti let přišel čas děl, která si válečnou realitu uvědomovala jiným, méně prvoplánovitým způsobem - například Jeřábi táhnou nebo Ivanovo dětství. S ještě delším odstupem, sahajícím až k pádu Železné opony, se objevily tituly (například Stalingrad), které sdělovaly, že nejde ani tak o to kdo byl "zlý" a kdo "hodný", ale o to, že válka je hrůzná, ať už v ní bojuje kdokoliv za cokoliv. Taking Sides jako by otevíralo novou komnatu - komnatu, v níž je pořád ta samá válka zpracovávána otázkami etiky, sociologie a filozofie, které v posledku hraničí se skutečně abstraktními kategoriemi. Tmavomodrý svět neotevírá nic; je to jen sentimentální historka s omšelým milostným trojúhelníkem, jaká mohla být (alespoň co se týče obsahu) natočená v podstatě kdykoliv – nebýt toho, že v ní má pár chlápků frčky RAF.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.